Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

    Hej,

    2015 åkte jag och kompisen på Housefestival i Holland. Vi bokade boplats på ett vandrarhem som drevs av en familj. Vi lärde ”känna” sonen Patrick under helgen vi var där då han kom på besök för att låna sovsäckar av sina föräldrar då han också skulle på samma festival med sina kompisar (han skulle sova på festivalområdet). Han hade en stylad Peugeot 207 med Gladen- och Mosconi-produkter som lät riktigt, riktigt bra vill jag minnas.

    Sökte nyligen efter lite filmklipp på Youtube eftersom jag nyss köpt ny bil och vill uppgradera ljudet. Då dök hans bil upp till min förvåning i sökresultaten, kände igen den direkt. Ni kan se/lyssna på den här.

    I hans bil sitter/satt följande produkter.

    Fram
    • Gladen Zero Pro 165.2 DC
    • Mosconi 120.4 DSP


    Bak
    • Gladen Zero 12 Pro (vet inte vilken baslåda som användes)
    • Mosconi 240.2


    Ljuddämpat hade han i dörrar, tak samt bagage med Silent Coat Extra 3 mm.

    Jag har nyligen köpt en ny bil, en VW Golf 7, 2017. Vill som sagt var uppgradera ljudet i den och jag gillar Gladen + Mosconi så jag vill gärna köpa deras produkter.

    Mosconi 120.4 DSP och Mosconi 240.2 som han använde/använder är gamla produkter som numera ersatts av Mosconi One 130.4 DSP och Mosconi One 250.2 så dessa funderar jag på.

    Min potentiella anläggning ser ut som följer. Åsikter kring denna önskas.

    Fram
    • Gladen SQX 165
    • Mosconi One 130.4 DSP


    Bak
    • Gladen SQX 12
    • Gladen VB 12-50SQX
    • Mosconi One 250.2


    Hans framkit är mer inriktat på Hi-Fi (tror jag) medan det jag valt fortfarande låter bra men är mer åt "spela högt-hållet"? Samma med basen? Eller har jag fel?

    Förlorar jag något på att välja produkterna jag valt mot dom han har/hade? Tänker på framkitet och basen?

    Produkterna jag valt kostar tillsammans 16,500 kr exkl installation, kablage och dämpning. Kan tänka mig att installationen kostar mellan 6-8,000 kr samt 3-4000 kr för dämpmaterial och 1500 kr för kablage vilket passar in på min budget som är upp till 30,000 kr.

    Behöver man mer stöm eller räcker bilens originalbatteri?

    Jag vill använda bilens orginalhuvudenhet, därför som jag valt DSP på slutsteget.

    Åsikter om mina funderingar mottages.

    Tack på förhand.

    Mvh
    Buddaz

    Edit: Kan eventuellt köra med klass D-steg (D2) för att slippa värmeutvekling och aktiva kylning med fläktar som One-stegen har. I så fall blir det Mosconi D2 100.4 DSP fram och Mosconi D2 500.1 bak.

  • #2
    Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

    Originally posted by Buddaz
    Hej,

    2015 åkte jag och kompisen på Housefestival i Holland. Vi bokade boplats på ett vandrarhem som drevs av en familj. Vi lärde ”känna” sonen Patrick under helgen vi var där då han kom på besök för att låna sovsäckar av sina föräldrar då han också skulle på samma festival med sina kompisar (han skulle sova på festivalområdet). Han hade en stylad Peugeot 207 med Gladen- och Mosconi-produkter som lät riktigt, riktigt bra vill jag minnas.

    Sökte nyligen efter lite filmklipp på Youtube eftersom jag nyss köpt ny bil och vill uppgradera ljudet. Då dök hans bil upp till min förvåning i sökresultaten, kände igen den direkt. Ni kan se/lyssna på den här.

    I hans bil sitter/satt följande produkter.

    Fram
    • Gladen Zero Pro 165.2 DC
    • Mosconi 120.4 DSP


    Bak
    • Gladen Zero 12 Pro (vet inte vilken baslåda som användes)
    • Mosconi 240.2


    Ljuddämpat hade han i dörrar, tak samt bagage med Silent Coat Extra 3 mm.

    Jag har nyligen köpt en ny bil, en VW Golf 7, 2017. Vill som sagt var uppgradera ljudet i den och jag gillar Gladen + Mosconi så jag vill gärna köpa deras produkter.

    Mosconi 120.4 DSP och Mosconi 240.2 som han använde/använder är gamla produkter som numera ersatts av Mosconi One 130.4 DSP och Mosconi One 250.2 så dessa funderar jag på.

    Min potentiella anläggning ser ut som följer. Åsikter kring denna önskas.

    Fram
    • Gladen SQX 165
    • Mosconi One 130.4 DSP


    Bak
    • Gladen SQX 12
    • Gladen VB 12-50SQX
    • Mosconi One 250.2


    Hans framkit är mer inriktat på Hi-Fi (tror jag) medan det jag valt fortfarande låter bra men är mer åt "spela högt-hållet"? Samma med basen? Eller har jag fel?

    Förlorar jag något på att välja produkterna jag valt mot dom han har/hade? Tänker på framkitet och basen?

    Produkterna jag valt kostar tillsammans 16,500 kr exkl installation, kablage och dämpning. Kan tänka mig att installationen kostar mellan 6-8,000 kr samt 3-4000 kr för dämpmaterial och 1500 kr för kablage vilket passar in på min budget som är upp till 30,000 kr.

    Behöver man mer stöm eller räcker bilens originalbatteri?

    Jag vill använda bilens orginalhuvudenhet, därför som jag valt DSP på slutsteget.

    Åsikter om mina funderingar mottages.

    Tack på förhand.

    Mvh
    Buddaz

    Edit: Kan eventuellt köra med klass D-steg (D2) för att slippa värmeutvekling och aktiva kylning med fläktar som One-stegen har. I så fall blir det Mosconi D2 100.4 DSP fram och Mosconi D2 500.1 bak.
    Man kan säga att du väljer.....den där Peugeoten har (ännu) mer välljudande än det du väljer, MEN det är bra det du listat upp.
    Var på västkusten? Nära Helsingborg/HYllinge?

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Man kan säga att du väljer.....den där Peugeoten har (ännu) mer välljudande än det du väljer, MEN det är bra det du listat upp.
      Var på västkusten? Nära Helsingborg/HYllinge?

      Pierre
      Som jag skrev är hans framkit Gladen Zero Pro 165.2 DC mer inriktat på att låta Hi-Fi (High End) vilket jag kan tycka vara lite bortkastade pengar då det sitter i en bil med allt vad väg- och vindljud heter. Gladen SQX 165 som jag funderar på går under "Sound Quality Performance Systems" av Gladen själva och bör därför även det låta bra (dock inte lika Hi-Fi), men det bör prestera bättre rent volym-och basmässigt? Samma med basen.

      Ser att Gladen har dämpmatta för 195 kr/ark. Tydligen ska 9 st räcka till en medelstorbil vilket gör att det endast kostar 1800 kr.

      Bor 21 mil enkel väg från Ljudbyggaren vilket är den närmaste handlaren som säljer deras utbud och som utför installation.

      Tankar kring detta med att välja mellan klass A/B-steg med aktiv kylning och fläktar (Mosconi 120.4 DSP & Mosconi One 250.2) eller klass-D (Mosconi D2 100.4 DSP & Mosconi D2 500.1) som bara har kylflänsar (är helt tysta och svala steg)?

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

        Gå på One-serien. De låter riktigt trevligt. Så blir det billigare med
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

          Originally posted by octan View Post
          Gå på One-serien. De låter riktigt trevligt. Så blir det billigare med
          Fläktljud med fläktar som kan (kommer) gå sönder (förr eller senare) är ett orosmoment. Sedan är jag inte ute efter ljudkvalitet då grejerna sitter i en bil med allt vad väg- och vindljud heter. Dock ger inte D2-serien den effekt jag skulle vilja ha så jag ser mig om efter andra potentiella alternativ som är passivt kylda innan jag slår till. :/

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

            Originally posted by Buddaz View Post
            Dock ger inte D2-serien den effekt jag skulle vilja ha så jag ser mig om efter andra potentiella alternativ som är passivt kylda innan jag slår till. :/
            Varför skulle inte effekten räcka till i D2-stegen?
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

              Originally posted by octan View Post
              Varför skulle inte effekten räcka till i D2-stegen?
              Mosconi D2 500.1 lämnar "endast" 450 W och har bara en verkningsgrad på >75%. Normalt har klass-D >90%. Varför Mosconi har så dålig verkningsgrad förstår jag inte. Kommer man inte upp i normen för klass-D är nog wattantalen man anger det man brukar kalla "Kina-Watt", alltså lägre än det man påstår.

              Dock säger siffror inte alltid allt med tanke på hur bra sakerna lät i hans bil, och det var klass A/B förstärkare som har ännu sämre verkningsgrad.

              Vad hade du rekommenderat med budgeten 30,000 kr där allt ska ingå förutom huvudenhet?

              Comment

              Working...
              X