Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP Min nya 15" funkar ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJÄLP Min nya 15" funkar ej

    Hej alla!
    Jag åkte till Hönö och köpte en 15" bas, och slutsteg. hamnade på 2100:- ja det var väl inte så farligt tänkte jag, åkte hem handla en stor skiva, byggde en låda, på ca 120 liter.. Kusinens bror räkna ut de, vet ej hur. hehe
    Men iallafall efter några timmar med slipande o skruvande, montera vi på 15"arn. montera dit steget, gjorde som de stog i brukislappen jag fick med.
    Provade att spela, spelade inte ett skit, vred lite på dom små knapparna, men det lät bara mindre.
    hopp, vi bryggade om på nytt. och testade lite andra satt. men icke sa nicke, så nu skall jag prova och åka och köpa en till lågnivå kabel och se om detta hjälper. annars köper jag nytt batterie.
    Eller är det någon som har en ide vad det kan vara?
    det man hörde var typ, ja det finns lite bas i bilen, men inte mer...

    Nu har jag kopplat + på + sedan till + på steget och - och - till - på steget.(Bryggat) sitter på var sin kanal

    Och det jag handla var:
    En 15" power Acoustik på 1300W max
    lite mer info om basen:
    PW2-15M
    1300 watts MAX Power handling
    550 watts RMS
    110 Oz magnet
    2"aluminum voice coil
    Mouting depth 7,08"

    slutstegs lappen fick jag inte med mig från farsan, så kollade på nätet..
    Det är ett Hertz HE4
    INFO:
    Maxeffekt (bryggat): 800W
    Effekt (RMS, 2ohm): 4 x 100 W
    Effekt (RMS, 4ohm): 4 x 70 W
    Lågpassfilter: 40-400Hz
    Högpassfilter: 40-400Hz
    Frekvensomfång: 7 Hz - 45 kHz
    Mått BxHxD i mm: 267 x 393 x 63,5


    MEN vad tror ni som kan vara felet?
    Jag har en bild på hur man skall koppla de. hoppas de går att läsa. (Mobilkamra) och där X står, är vad dom rekomenderade.
    8 ohm. men dock säger några kompisar att man inte skall ha 8 Ohm utan typ 2 eller liknande.

    Vet inte om ni vill se bilden på basen häller, men lägger upp den!



    Som vissa kanske vet, så sitter de ju kontakter på båda siderna på basen, som på bild 2!

    Tacksam för ALL HJÄLP
    MVH
    Last edited by Tryck_o_pys; September 25, 2010, 01:01.

  • #2
    Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

    kan ju inte direkt säga att det är ett optimalt steg för den basen...

    Comment


    • #3
      Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

      Vad är det för spolar på basen? steget verkar ju inte direkt va något bas steg då det är 4-kanals. Kan säkert driva t.ex bas + framsystem på det om basen har rätt spolar.


      MVH Simon Jonsson

      Comment


      • #4
        Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

        Jag har googlat lite och dom finns bara i 2x4 ohm. Och vad jag förstår av bilden så har du kopplat basen till 8 ohm vilket skulle förklara varför det knappt låter något.

        Runt 35 rms ger du basen då.... Så lite effekt kan mann glömma att driva en bas med.
        Försök hitta ett monoblock som ger runt 5-700 rms@2ohm
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

          Originally posted by Softis View Post
          Jag har googlat lite och dom finns bara i 2x4 ohm. Och vad jag förstår av bilden så har du kopplat basen till 8 ohm vilket skulle förklara varför det knappt låter något.

          Runt 35 rms ger du basen då.... Så lite effekt kan mann glömma att driva en bas med.
          Försök hitta ett monoblock som ger runt 5-700 rms@2ohm
          Han har ju kopplat 8 ohm och bryggat steget till 4 ohm

          Men helt klart är det för lite effekt

          Som softis skriver ett Monoblock på 5-700 rms
          och använd Hertz steget till ett framsystem

          Comment


          • #6
            Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

            Tycker gott du kan fråga Soundtec hur du ska koppla det du nyss köpt av han....
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

              Det där steget är inte överhuvudtaget gjort för att driva 15tums basar. Det är problem nummer 1. Du har helt klart köpt fel steg.

              Nummer två tycker jag - om du nu skall använda det steget - är att du skall ta en RCA kabel, och skaffa splittar så du får två, så du får samma signal in i steget på alla kanaler. Om inte steget har en omkopplare som skickar samma signal till alla kanaler. DHar steget det kan du skippa splitten.

              Nummer 3, skall du dra från ena sidans röd/svart treminal på basen till kanal 1+2 bryggat på steget, och andra sidans röd/scart till bryggat kanal 3+4 på steget.

              Det är SUPERVIKTIGT att du drar tex röd terminal på ena sidan till + på kanal 1/2 brygg, och röd terminal på andra sidan till + på kanal 3/4 brygg. Annars har du spolarna ur fas, och då låter det nada.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                Originally posted by jonash View Post
                Det där steget är inte överhuvudtaget gjort för att driva 15tums basar. Det är problem nummer 1. Du har helt klart köpt fel steg.

                Nummer två tycker jag - om du nu skall använda det steget - är att du skall ta en RCA kabel, och skaffa splittar så du får två, så du får samma signal in i steget på alla kanaler. Om inte steget har en omkopplare som skickar samma signal till alla kanaler. DHar steget det kan du skippa splitten.

                Nummer 3, skall du dra från ena sidans röd/svart treminal på basen till kanal 1+2 bryggat på steget, och andra sidans röd/scart till bryggat kanal 3+4 på steget.

                Det är SUPERVIKTIGT att du drar tex röd terminal på ena sidan till + på kanal 1/2 brygg, och röd terminal på andra sidan till + på kanal 3/4 brygg. Annars har du spolarna ur fas, och då låter det nada.
                Tack för hjälpen alla!
                Jag håller nog med som många har sakt att det är ett för klent steg..
                men inget jag kan göra nu ihelgen tror jag!
                jag skall skaffa en sådan grenare, och se om det hjälper. annars ringer jag han o frågar hur jag skall göra, och varför inte han gav mig ett mono istället!

                jonas. jag skall ta och prova och göra som du sa! och se om de funkar!

                Comment


                • #9
                  Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                  Jo tyvärr är det så illa att du har ett för litet steg, du borde ha ett monosteg som lämnar sin effekt i 2ohm.

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                    Okey!
                    någon som förslår en affär/sida?? el är det någon som sitter på ett steg och kanske kan sälja det för en bra peng?

                    Comment


                    • #11
                      Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                      Jag har inget förslag på steg, men vill föreslå att du gör ett litet test med nuvarande steg. Prova att koppla en talspole till en kanal och den andra talspolen till en annan kanal, var noga med plus och minus.

                      Lyssna hur det låter, om du har kopplat rätt med nuvarande bryggkoppling (vilket jag inte tror) så ska det nämligen inte bli någon skillnad med basåtergivningen när du kopplar en talspole per kanal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                        Vill se ett svar från soundtech har bra erfarenheter från dom :P om ni kommer ihåg svarta tavlan
                        RE, DD, Pioneer

                        Comment


                        • #13
                          Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                          Originally posted by __snow__ View Post
                          Vill se ett svar från soundtech har bra erfarenheter från dom :P om ni kommer ihåg svarta tavlan
                          Jasså. har du bra erfarenheter från dom?
                          är de bra eller dåligt då? :P


                          optima:
                          jag skall prova att åka och köpa en Rca adapter, eller va den heter, så man får ut 4 rca kablar istället. och se om de funkar bättre

                          Nu har jag kopplat så här:
                          Plus till Plus på basen och sedan vidare till plus på steget och lika dant på minus.

                          Jag har provat de du sa! men de låter inte bra.

                          Nu har jag provat mitt gamla Kickerslutsteg, som heter lx4o4 4 kanalt slutsteg, och bryggat det. och det spela faan så mycket mer. jag kan ta och filma hur det låter nu! men det spelar bra på volym 5-17 ca, men 20-26 så låter det som basen är sprängd. men den kan ju inte vara det efter som den är helt ny!

                          Lådan jag har är helt sluten, med bas ull i.. men jag funderar på om jag skall göra ett hål någonstanns på lådan, men vet inte om det blir bättre eller sämre?
                          tips där tack!
                          Lådmått är 40x75 cm

                          Mvh

                          Comment


                          • #14
                            Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                            Jag åkte iväg och spelade in en video på basen när den spelar!
                            dock låter de som de spelar mer. men de är nog mobilens mic om gör att de låter så!

                            http://www.youtube.com/watch?v=TMzaq8T71Kw

                            Comment


                            • #15
                              Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

                              Att det låter dåligt beror med största sannolikhet på att du har för lite effekt, basen vill mer men inte steget. Men att det låter dåligt med Hertz steget beror nog på felkoppling (men även där är det för lite effekt till basen). Koppla en spole per kanal istället (du får då två kanaler över) på så sätt får du mer effekt till basen. Alternativt att du kör en spole per bryggat kanalpar, men då måste du mäta med en multimeter på utgångarna när du ställer gain/level så att det blir exakt lika.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X