Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

    Tjo!

    Har äntligen fått tummen ur och börjat på bilstereobygget. Kan smygstarta lite med tråden eftersom jag inte kommit igång riktigt.

    Hittills har jag haft mitt vanliga flyt med sticksågar som ger upp efter 30cm, mutterlådor som välter etc.

    Det som ska in i bilen:

    DLS R5A
    DLS Classic 425
    DLS CA41






    Och efter 10h(!) av motgångar har iaf grunden blivit klar. Just nu ser det inte särskilt vackert ut. Men det kommer (förhoppningsvis ) bli bättre innan jag är färdig. Jag vet att bilen är skitig. Men det är ingen mening att tvätta den med tanke på hur vägarna ser ut här i krokarna för tillfället.



    Tyvärr kommer det nog stå still ett par dagar då jag precis är påväg till tandläkaren för att avlägsna ett par visdomständer.

  • #2
    Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

    Kul! . Lycka till med bygget och folket här älskar MKT bilder så bara ösa på med sånt då fortsätter bygget. Mvh Jimmy
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se

    Comment


    • #3
      Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

      Gött att du hittat hit patrik =)

      //BST-Gabbe

      Comment


      • #4
        Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

        Originally posted by Svartstreck View Post
        Gött att du hittat hit patrik =)

        //BST-Gabbe
        Jo, har läst på forumet rätt länge. Men äntligen har man något intressant att skriva




        Eftersom det varit en del s.k. "småfel" inför besiktning som alltid tar mer tid än beräknat har jag inte hunnit med billjudet så mycket. Är nu uppe i cirka 25-30 arbetstimmar om jag inte räknat fel. Varenda moment och att plocka i/ur alla saker tar mer tid än man tror.
        Jag glömde kanske säga att ordet som jag hade i bakhuvudet när jag planerade bygget var ordet Diskret.



        Gjorde ett par skitschnygga mallar till kanterna på bakre skivan i wellpapp.






        Då jag påpekade att sticksågen började sjunga på sista versen för fadern visade det sig att han länge funderat på att skaffa en ny kvalitéssåg. Detta blev resultatet. Snabbfäste för att byta blad är sånadär små detaljer som gör livet värt att leva.



        Bara jag som får lite nazi-vibbar av det omslaget?


        Ett lager klickgolv för att jämna ut höjdskillnaden mot främre skivan.


        Hatthyllan, ska snyggas till och kläs... senare.


        Provmontering.


        Inte direkt kabelporr, men jag vill åtminstone ha ordning och reda på kablarna.




        Och så ser det ut just nu. Jag ska kapa ut ett hål i nederkant på skivan för ventilation. Funderar bara på hur jag ska kunna lösa det snyggt.


        Hatthyllan provmonterad för att se så alla hål etc. stämmer. Allt passade perfekt på första försöket så jag undrar vad som kommer gå snett istället.



        Nu blir jag tyvärr utan garage fram till jul. Så det kommer med största sannolikhet stå väldigt still fram tills dess. Men planen är att bli helt färdig med hatthylla/bagage då och börja med framsystemet. Anledningen till att den bakre liggande skivan inte sitter ihop med resten är att det här är en bruksbil. Så reservhjulet är något jag måste komma åt utan bekymmer. Annars blir det garanterat punktering på första längre turen. De två lågnivå-kontakterna som blivit över är dragna så jag ska kunna stoppa in en baslåda i bilen i framtiden om jag får tid och pengar.


        Kan avslöja en detalj om fortsättningen: Golvet och skivan i bagaget ska täckas med samma klick-golv som sitter där nu. Fast självklart mycket snyggare. Personligen tror jag det kan bli riktigt snyggt.

        Comment


        • #5
          Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

          ser nice ut.
          upp med mer bilder
          TEAM BROSSAN

          SM 2:a i outlaw på Easca SM

          Comment


          • #6
            Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

            Blev skitsnyggt med golvet!
            För mycket är lagom

            Comment


            • #7
              Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

              Har faktiskt stått still i bygget över jul/mellandagarna också eftersom det uppkommit lite oväntade saker som nyårsfirande i lule t.ex. Har helt enkelt inte tagit mig tid. Men jag kan uppdatera med lite andra tokigheter på samma projekt

              Ändrade mig angående golvet och lackade alla "väggar" svarta. Vart väldigt nöjd faktiskt. Ska eventuellt pilla dit en list av något slag för att få lite finare kanter, men det är inte direkt högprioriterat.




              Men vad är det här för maskerade tokigheter?








              Mystiken tätnar.









              Nämen så tokit!


              Tog ungefär 6h aktiv tid att slipa bort rost och lacka. Därutöver tillkom torktid. Återstår att se hur länge det håller.
              Last edited by Mordecaien; January 3, 2010, 20:56.

              Comment


              • #8
                Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                Hehe, najs!

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                  i like the rims

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                    Originally posted by k1mm0 View Post
                    i like the rims
                    Japp nu är det bara att måla resten av bilen röd så har vi fått oss en välljudande brandbil utan vattenslang!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                      Bygget tog en lite oväntad vändning idag.

                      Det var lite halare än jag trodde och det understyrde in i en grind.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                        Ajfan!

                        Menmen patrik, bara å skaffa en till, å inte en volvo (dom för otur med sig!)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                          Inte en till avåkning. Men du klara dig vilket är huvudsaken =)
                          155++db@25hz
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                          sigpic

                          Ljudbyggaren.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volvo 460 amatör/lågbudget -bygge

                            Originally posted by Techno_Bass View Post
                            Inte en till avåkning. Men du klara dig vilket är huvudsaken =)
                            Jo man får försöka se det positiva!


                            Originally posted by Svartstreck View Post
                            Ajfan!

                            Menmen patrik, bara å skaffa en till, å inte en volvo (dom för otur med sig!)
                            Det ser faktiskt ut som att den går att rädda. Det verkar "bara" vara krockbalken, huven, fronten och kylarn som tagit stryk. Jag ska ta en ordentligare genomgång i helgen förhoppningsvis. Men vid första anblick verkar som sagt allt vitalt ha klarat sig.

                            Om det visar sig vara på det viset så köper jag med största sannolikhet en reservdelsbil och försöker laga den. Den var ju bara halvförsäkrad så jag får inga pengar i vilket fall.

                            Comment

                            Working...
                            X