Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old September 14th, 2017, 09:12   #11
danne_69
Junior Member

Default Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

Quote:
Originally Posted by tvett View Post
Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...

tjena igen jag provade att skriva till gas sida på facebook för att se vad de skulle svara där angående lådstorlek för gas 10d2basen

här kommer konversationen därifrån:

Hejsan vad skulle ni rekomendera för lådstorlek på en gas pro 10d2 i sluten låda respektive portad låda Och i vilken låda låter den basen bäst i sluten eller portad mvh.

Kommentarer
GAS
GAS Hej,

Den optimala lådan ligger på ca 58 Liter.
2st 4" portar som är 32 cm långa. (40hz)

Portad är absolut bäst.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 08:46
Hantera

Krejzy Sunshine
Krejzy Sunshine Tackar för svaret �� har ni nån rekomenderad lådstorlek för sluten låda med? Eller bör man inte montera denna nasen i sluten låda ? Mvh
GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:02
Hantera
Krejzy Sunshine
Krejzy Sunshine Basen
GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:03
Hantera

GAS
GAS Värdena pekar klart på Portad låda.
Visst går det att montera i en sluten låda men jag rekommenderar portad om man ska ha det bästa.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:21
Hantera

Krejzy Sunshine
Krejzy Sunshine Okej hmm det är såhär jag köpte en sån här bas av brl i örebro samma dag som de kom ut på deras hemsida och de på brl rekomenderade denna bas till min slutna låda på endast 15liter och jag frågade om den verkligen passar att ha i en sån liten sluten låda och de sa att det ska inte vara några som helst problem då pro seriens basar gillar små slutna lådor

Men nu så låter det som att min låda verkar vara helt fel för den här basen av den infon jag får här

Eller tycler ni att det stämmer 58 liter på portad låda och endast 15 liter på sluten låda?

Går det att få den här basen att spela bra i en 15 liters sluten låda?
GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 10:19
Hantera

GAS
GAS Hej,

Som jag förstod det så hade du en låda på 15 liter och behövde en bas till den och butiken rekommenderade den.
Det innebär inte att den lådan är perfekt för basen.

Men om du inte är nöjd hur den spelar i lådan, så åk tillbaka till butiken och be om ett annat förslag till bas.
Det är inte svårare.

När du frågar mig om vilken låda som den spelar bäst i, så är det en annan sak,
Då är det en optimal låda.

Sen kommer du aldrig få samma bas från en sluten låda på 15 liter som en portad i en större låda. Oavsett bas.

Men som sagt, Åk in till butiken och be om ett annat förslag.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · Igår kl. 08:58
Hantera

Krejzy Sunshine
Krejzy Sunshine A okej jag blev bara fundersam då det skiljde så mkt och att ni inte tyckte den ska sitta i en sluten låda

Och brl tyckte jag ska byta ut stereon också

För att få ut bättre bas

Så känns ju lite konstigt för mej

Ska jag lägga ut flera tusen till på stereo

Och sen kanske basen ändå inte låter bra om nu min låda är för liten för basen

Så därför frågar jag ju er som tillverkat basen om det går att få den att låta bra i min slutna låda på 15 liter

För jag som kund litar ju på att brl kan sin sak och rekomenderar tex en bas till rätt låda

Skulle man bara fått höra av er att basen kan spela bra och ge ordentligt tryck för att vara en enkel 10a även i en sluten låda på 15 liter så skulle man ju inte känna sej lurad

Känns lite så nu när brl sa att pro seriens basar trivs i små slutna lådor och att min låda passar bra till den basen

och ni säger portad låda på nästan 60 liter

Då blir man ju lite orolig när det skiljer sig så mk

Mvh
GillaVisa fler reaktioner · Svara · för 22 timmar sedan
Hantera
GAS
GAS Hej,

För det mesta så kommer det skilja ganska stor volym mellan postad och sluten låda.
Det är två olika konstruktioner.

Jag säger det igen. Åk in och prata med dem i Örebro om du känner dig tveksam/Missnöjd. Det är inte alls meningen att det ska vara så.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · för 22 timmar sedan
Hantera
Krejzy Sunshine
Krejzy Sunshine Okej tack för svaren mvh

där är konversationen slut

kollade även upp den andra basen som jag var intresserad av en dayton audio um10-22 den hade rekomenderad lådstorlek på ca 18 liter sluten låda och ca 50 liter portad låda så då skiljer sej den basen i portad låda 8 liter i lådvolym jämfört med gas 10d2

så då började ja tänka hur stor skillnad gör 8 liters lådvolym ljudmässigt?

är det bara jag som oroar mej i onödan?

för basen ger verkligen bra tryck och går väldigt djupt med i vissa låtar men det känns som att den skulle behöva mer kraft för att få till det så det låter bra hela tiden

jämför jag för mkt med min dubbla 12tums portade jbl låda

hur mkt bas kan man räkna med i en sluten låda på 15 liter med en enkel 10a i ?

och hur mkt bättre ljud och bas får man med en annan stereo med 4 volts lågnivå signal jämfört med en originalstereo med hög till lågnivå omvandlare inkopplad där man inte kan ställa på basen utan att original högtalarna i dörrarna blir påställda samtidigt så de slår igenom om man vrider på basen mer än till hälften på stereon

är det värt att byta ut stereon och slutsteget till ett starkare

på brls hemsida ser man nu att de rekomenderar ett gas pro 1000.1 slutsteg till den här basen som levererar 1000watt rms i 1 0hm så det får en ju att tänka att mitt steg kanske är på tok för svagt för att driva basen tillräckligt

då mitt steg endast är 500watt rms vid 14.4 volt som man tydligen aldrig kommer upp i i en bil

samtidigt tycker ja de inne i butiken borde ha påpekat det för mej när jag sa vilket steg jag hade att driva basen med

så lite kluven på hur man ska göra

skulle man vara säker på att ljudet blir mkt bättre med ett annat steg och en annan stereo så är det väl inget snack om saken då får man väl bita i det sura äpplet och köpa en annan stereo och ett starkare slutsteg

det som gör att man tvekar är ju att det vore jävligt surt att lägga flera tusen till om det inte blir spec stor skillnad

Last edited by danne_69; September 14th, 2017 at 09:53.
danne_69 is offline   Reply With Quote
Old September 14th, 2017, 19:40   #12
tvett
Senior Member

tvett's Avatar

Rep Power: 50 tvett will become famous soon enoughtvett will become famous soon enough
Default Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

Kräv att lämna tillbaka elementet och välj en annan butik att handla ifrån.

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10
tvett is offline   Reply With Quote
Old September 14th, 2017, 20:35   #13
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 152 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light

Quote:
Originally Posted by tvett View Post
Kräv att lämna tillbaka elementet och välj en annan butik att handla ifrån.
Håller med där. Inget snack om att du borde rekommenderats ett element som presterar i sluten låda, det är bara att åka tillbaka och hänvisa till svaret från tillverkaren. Vi som tävlar välljud kör nästan uteslutet slutna lådor, inte ovanligt med 10" element i små lådor i din storlek, så nog ska det kunna låta riktigt bra. Vill minnas att du ändå hade hyfsad budget på baselementet som hade kunnat betala exempelvis en jäkligt vass alpinebas eller rainbow där tillverkarna själva har rekommendationer för din lådstorlek
Sonax Bilvård - www.sonax.se
ppk is offline   Reply With Quote
Old September 14th, 2017, 20:58   #14
danne_69
Junior Member

Quote:
Originally Posted by ppk View Post
Håller med där. Inget snack om att du borde rekommenderats ett element som presterar i sluten låda, det är bara att åka tillbaka och hänvisa till svaret från tillverkaren. Vi som tävlar välljud kör nästan uteslutet slutna lådor, inte ovanligt med 10" element i små lådor i din storlek, så nog ska det kunna låta riktigt bra. Vill minnas att du ändå hade hyfsad budget på baselementet som hade kunnat betala exempelvis en jäkligt vass alpinebas eller rainbow där tillverkarna själva har rekommendationer för din lådstorlek
Tjena tackar för svaret
jag betalade 1798kr för basen

Hade först tänkt köpa en dayton audio um10-22 under deras sommar rea då dem kostade 2495kr men de skulle tiölverka en mdf ring som skulle höja upp basen en bit så inte korgen tog i inne i lådan

Men den blev aldrig tillverkad va dit 2 ggr olika veckor så sista gången jag var där så var den inte heller påbörjad

Så jag bad att få titta på den här gas 10d2 och frågade om den passade för min låda och fick då beskrivet att den skulle det då pro seriens basar trivs jättebra i små slutna lådor

Så då tänkte man ju yes vad skönt då slipper man höja upp basen och kan köra igång med montering direkt
danne_69 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules