Announcement

Collapse
No announcement yet.

Invändig antenn - Vad funkar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Invändig antenn - Vad funkar?

    Hej! Ny här =)

    Antennen på bilen måste bort, hittar ingen lämplig som skulle passa istället så funderar på en täckbricka och invändig antenn.... men vad funkar?

    Hittade exempelvis denna:

    http://www.bildelar.nu/h_artikel_det...va=&Varugrupp=

    Någon som faktiskt provat och vet om den gör jobbet? Står elektronisk antenn så jag antar att det ska 12V till den, någon betydelse vart man tar spänning från? Om just den inte är något alternativ tages tips gärna mot, något med antennförstärkare kanske? Går det att finna i/runt Sthlm är det ett plus.

  • #2
    Re: Invändig antenn - Vad funkar?

    Alla glas antenner är aktiva, dessa ska jordas i närheten av installationsområdet.
    12 volts matningen görs med fördel på en kabel som blir aktiv vid radioläge.

    Min favvorit är Blaupunkts glasantenn, lite dyrare men MYCKET bättre.
    Dessa är nästan i klass med en plåt monterad antenn!

    Tänk bara på att eluppvärmda framrutor försämmrar mottagningen!
    Attached Files
    Last edited by Nonne; January 9, 2010, 12:51.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Invändig antenn - Vad funkar?

      Ah där ser man, tackar för infon! Bosch stoltserar ju med att det är deras prylar i Blaupunkt antenner så det känns ju seriöst iaf. Skulle helst vilja ha den i bakrutan dock så att den syns så lite som möjligt, stör värmetrådar i rutan även när de inte är aktiverade? Säg att det skulle vara siosådär mottagning är det då troligt att det skulle bli bättre om man körde med någon split och två antenner invändigt?

      Såg att kjellco hade en variant också lik den jag länkade ovan och där står det specifikt att det är inbyggd antennförstärkare, någon som provat?

      Comment


      • #4
        Re: Invändig antenn - Vad funkar?

        Originally posted by Oh Qrap View Post
        Ah där ser man, tackar för infon! Bosch stoltserar ju med att det är deras prylar i Blaupunkt antenner så det känns ju seriöst iaf. Skulle helst vilja ha den i bakrutan dock så att den syns så lite som möjligt, stör värmetrådar i rutan även när de inte är aktiverade? Säg att det skulle vara siosådär mottagning är det då troligt att det skulle bli bättre om man körde med någon split och två antenner invändigt?

        Såg att kjellco hade en variant också lik den jag länkade ovan och där står det specifikt att det är inbyggd antennförstärkare, någon som provat?
        Nej men jag kan av egen erfarenhet av andra antennförstärkare säga att de förstärker även störningarna........... :S
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Invändig antenn - Vad funkar?

          Originally posted by Nonne View Post
          Alla glas antenner är aktiva, dessa ska jordas i närheten av installationsområdet.
          12 volts matningen görs med fördel på en kabel som blir aktiv vid radioläge.

          Min favvorit är Blaupunkts glasantenn, lite dyrare men MYCKET bättre.
          Dessa är nästan i klass med en plåt monterad antenn!

          Tänk bara på att eluppvärmda framrutor försämmrar mottagningen!
          Vart kan man tänkas hitta en sån där då? Även ja är ute efter nått åt det där hållet till pickisen.

          Comment


          • #6
            Re: Invändig antenn - Vad funkar?

            Ja störningar vill man ju inte ha =) Ja tips vart man kan finna Blaupunkts antenn vore toppen, googlat runt utan resultat.

            Rev ned inredningen under antennen och det satt en hemlig kontakt löst där, med tanke att den slutade vid antennen kan det ju tänkas vara fördragning för elantenn. Mätte inte upp den nu men frågan är ifall en elantenn har konstant plus, vore ju bekvämt för plusmatning till invändig antenn färdigdraget.

            Något tips på firma som har bra utbud av täckbrickor för antennhålet? Bra prylar = håller tätt och inte skaver på lacken.

            Comment


            • #7
              Re: Invändig antenn - Vad funkar?

              Den Nonne rekomenderade monterade jag på en bil häromdagen, funkade klockrent!

              Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

              VEM FAAAN VAR WIECHERT?

              Comment


              • #8
                Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                Originally posted by Stickan View Post
                Den Nonne rekomenderade monterade jag på en bil häromdagen, funkade klockrent!
                Och vart fick du tag på den? :P

                Comment


                • #9
                  Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                  via autoexperten , sen var dom fick den från vet jag inte

                  Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                  VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                    Ok Blaupunkt som är ett dotterbolag till Bosch som jag förstått det har båda kanske världens sämsta hemsidor så det är ju lite tungjobbat att hitta information

                    Men i vilket fall så verkar ju denna likvärdig till ovan nämnd fast det går inte att finna någon information om den på Blaupunkts hemsida:

                    Blaupunkt fönsterantenn ARG01

                    www.conrad.se

                    http://media.conrad.de/xl/3000_3999/..._00_FB.EPS.jpg

                    Uppgifterna som ges på Conrad´s hemsida stämmer överens med de som Blaupunkt ger för den svarta ovan nämda men den specifikationen är utförligare. Frågan är ju bara om den ena är bättre än den andra eller om de är likvärdiga, vilken är den senare.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                      Originally posted by Stickan View Post
                      via autoexperten , sen var dom fick den från vet jag inte
                      Vart det specifikt den svarta som är på bilden du fick tag på via Autoexperten? Pratade med den lokala här och de kunde bara finna en annan som heter Funline, låter ju inte lika seriöst men frågan är om det är samma Autofun pro som den svarta heter?

                      Den de kunde få fram ser ut så här:



                      Vilken Autoexpert köpte du ifrån? Tänkte man kunde ringa och höra och så kanske man kan få reda på om de skiljer sig och isåfall vad förutom ljusringen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                        vet inte om det var just DEN , men kan kolla upp det, har fakturan på min verktygsvagn på jobbet

                        Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                        VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                          Mailade Blaupunkt o frågade, någon annan kanske är nyfiken så lägger upp svaret här:

                          "Dear Mr.

                          Thank your for your email.

                          Both antenna models are equal. The only difference is that the Funline-antennas are the new model but with the same specifications than the Autofun Pro."


                          Så nu blir det till att beställa Funline från Autoexperten, trodde sig kunna få hem den till dagen därpå =)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                            Sedär, var en funline jag monterade (skulle postat innan, men har haft fullt upp )

                            Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                            VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Invändig antenn - Vad funkar?

                              Den första varianten du länkar till har jag dålig erfarenhet av. Däremot sitter det en Blaupunkt Autofun i bilen nu inköpt från Conrad. Fungerar väldigt bra.
                              Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
                              Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

                              Comment

                              Working...
                              X