Announcement

Collapse
No announcement yet.

orion hcca

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • orion hcca

    håller på å klurar på en låda till en hcca 12.4,

    funderar på å göra den 90cm x 30cm x 30cm invändigt med en slotport på 7.8x30cm och typ 45cm lång,

    men enligt winizd kurva så verkar det bara bli skit,

    tror ni de funkar eller har ni nå annat förslag,

    mvh nicklas

  • #2
    Re: orion hcca

    När man gör en teoretisk beräkning för HCCA rent allmänt så får man ofta göra en kompromiss. Resultatet blir antingen "inte alltför peakad" frekvenskurva och väldigt lång port (förhållandevis liten låda sett till basens storlek), eller "väldigt peakad " frekvenskurva och någorlunda vettig portlängd (mer "normalstor" låda sett till basens storlek).

    60 liter för en generell 12" bas verkar inte vara alltför ovanligt, men i ett beräkningsprogram blir frekvensåtergivningen hos 12" HCCA rejält peakad och teoretiskt sett "skit" om man inte är ute efter en låda som enbart ska spela jättehögt med en specifik musikstil eller toner.

    Som jag ser det så borde ditt lådförslag spela ordentligt peakat och högt, definitivt inte en låda som passar till flera musikstilar. Avstämningen hamnar på omkring 44 Hz räknat på 60 liters nettovolym, bör passa mer till "dunk" än djupbas i så fall.

    I teorin alltså, verkligheten kan förstås visa annat.

    Comment


    • #3
      Re: orion hcca

      Okey, men har du nått bra förslag , runt typ 30-35hz avstämning, utrymme finns det got om!

      Comment


      • #4
        Re: orion hcca

        Teoretiskt sett får jag inte till ett "bra" förslag i mitt tycke, porten blir ordentligt lång.

        Skulle inte vilja ha mer än 40 liter om basen ska kunna spela åtminstone några olika musikstilar (men fortfarande inte allround), men om det ska funka utan stor risk för flåsljud med 1500-2000 W inmatad effekt så hamnar portlängden tyvärr uppåt 80-85 cm med 35 Hz avstämning.

        Knepig bas att räkna på helt enkelt, förslag från folk som har byggt olika lådor är egentligen bäst.

        Comment

        Working...
        X