Announcement

Collapse
No announcement yet.

MDS Power Fanatic 15 tum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MDS Power Fanatic 15 tum?

    Tjenare, efter som mitt gamla ljud blev stulet ur min epa så har jag ialla fått en bas av min kusin.

    Men efter som jag har ingen aning om vad den har för specs så kan jag inte göra en låda till den.

    Den ser ut så här. (inte min på film fast är exakt lika dan.)
    http://www.youtube.com/watch?v=bR0-n3r9-r4


    Om det är nån som vet vad den har för specs och vet hur man kan göra en bra portad låda som är djupt avstämd skulle vara kung!
    Och nån som rekomenderar ett steg till den?

    MVH

  • #2
    Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

    Om man kollar på mds sida http://mds.se/Ladritningar.html?submenu_id=-1 & går ner till Fanatic 15" power,så verkar den vilja ha sluten låda.
    Men iaf,hittade specs i en gammal katalog (från 2002)
    400wrms
    qts 0.78
    fs 38hz
    vas 83.78
    spl 98.1

    Pris 1599:-

    Nån annan kanske kan räkna ut låda då )
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

      Med såna parametrar rekommenderas sluten låda, men visst kan man prova basreflex också och lyssna hur den spelar. 150 liter netto med 3 st 4" portar, rören kapas till 24 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är ca 35 Hz.

      Comment


      • #4
        Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

        Tackar Nonplus och Optima för snabba svar blir till att göra lådritning ikväll tror jag och vilket slutsteg jag ska ha till den :P

        Comment


        • #5
          Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

          Visst menas med Netto att det är utan basen och portar??
          Eller är det tvärt om?

          Comment


          • #6
            Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

            Netto är den volym som är kvar när bas+port sitter i lådan, du får alltså lägga till den plats som sakerna tar upp när du bygger lådan.

            Vilken impedans har talspolen/spolarna?

            Comment


            • #7
              Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

              det är en singel talspole. och antar att det är 4 ohm :P (aldrig sett en singel 2ohms talspole på en MDS.) Så en låda på 155 liter borde räcka väll? blir nog ingen större skilnad om det blir mindre än 150? iallafall inte nått som jag lär höra :P

              Men på MDS sida stog det att en 15 tummare tar upp ca, 4liter och rören tillsammans borde väll inte ta upp mer än 1 liter?

              Comment


              • #8
                Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                Det bör i så fall vara 4 Ohm, håller med. 4" rör tar upp 0,095 liter per cm. Lämpligt steg kan nog vara ett som ger ut tex 500 WRMS vid 4 Ohm.

                Comment


                • #9
                  Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                  ja men då funkar det fin fint med 155 liter sen måste man ju hitta ett steg men prio ett är att bygga baslådan och klä den.

                  Sen ska jag sälja epa traktorn och köpa mig en volvo 745a (Kanske turbo) blir nog till att lägga ut epan för runt 30tusen

                  Vet att jag går i fel ordning men då jag har en bas och kanske lite material (22mm spån) så årkar jag ändå inte vänta i 1 hel månad för att köpa en sterio som inte ens är bra.


                  (Har sett en till sak. Lådan måste vara 161liter om den ska bli 150liter)
                  Last edited by Volvo 144 kapad; October 10, 2012, 21:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                    Mailade dem på MDS och detta var den info jag fick från dem.

                    400Wrms/ 800Wmax
                    17-1300Hz
                    Qts 0,78
                    fs 38Hz
                    Vas 83,78
                    Spl 98,1

                    Väldigt dålig info trode dem skulle ha mer parametrar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                      Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
                      Mailade dem på MDS och detta var den info jag fick från dem.

                      400Wrms/ 800Wmax
                      17-1300Hz
                      Qts 0,78
                      fs 38Hz
                      Vas 83,78

                      Spl 98,1

                      Väldigt dålig info trode dem skulle ha mer parametrar.
                      Man behöver inte mer än dessa tre för att räkna ut en grundlåda......
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                        Nej det förstår jag. Men om man har fler så blir det ju mer noggrant

                        Comment


                        • #13
                          Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                          Det är sant, men å andra sidan är det inte helt säkert att just den basen har precis dessa parametrar och då är det egentligen inte helt nödvändigt att ta med fler parametrar eftersom det färdiga resultatet kanske ändå inte blir som man har tänkt sig.

                          Bäst är att mäta upp den specifika basen och göra uträkningar, då kommer man nog ganska nära "sanningen". Fast sedan har vi ju detta med uppvärmning av talspolen och att vissa parametrar ändras vid stora konutslag, så det verkliga resultatet när man börjar driva ut basen fullt skiljer sig ändå mot teorin.

                          Som sagt, det räcker ofta med att veta de tre vanligaste parametrarna för att få till en vettig grundlåda.

                          Teoretiska känsligheten vid 1 W hos den basen ligger omkring 88,5-89,5 dB, det som står i specen är antagligen uppmätt vid 2,83 V och då blir det helt andra siffror (som troligen inte stämmer).

                          Comment


                          • #14
                            Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                            Originally posted by Optima View Post
                            Det är sant, men å andra sidan är det inte helt säkert att just den basen har precis dessa parametrar och då är det egentligen inte helt nödvändigt att ta med fler parametrar eftersom det färdiga resultatet kanske ändå inte blir som man har tänkt sig.

                            Bäst är att mäta upp den specifika basen och göra uträkningar, då kommer man nog ganska nära "sanningen". Fast sedan har vi ju detta med uppvärmning av talspolen och att vissa parametrar ändras vid stora konutslag, så det verkliga resultatet när man börjar driva ut basen fullt skiljer sig ändå mot teorin.

                            Som sagt, det räcker ofta med att veta de tre vanligaste parametrarna för att få till en vettig grundlåda.

                            Teoretiska känsligheten vid 1 W hos den basen ligger omkring 88,5-89,5 dB, det som står i specen är antagligen uppmätt vid 2,83 V och då blir det helt andra siffror (som troligen inte stämmer).

                            Jag tror dig

                            Jag litar helt fullt på er som är erfarna. Men tror jag ska utgå att fixa en ny port på den bas låda jag har nu istället.

                            Ska kolla upp hur måttena är på lådan och liter volym.
                            Återkommer senare

                            Comment


                            • #15
                              Re: MDS Power Fanatic 15 tum?

                              Så jag har gjort lite på egen hand nu på baslådan Tog gammla lådan och gjorde om den. Den är på ca 103 Liter Men med bas och port är den på ca 93-97 Liter.

                              Det är en L-port som är 70mm, bred, 450mm, hög. Och den är ca 650mm lång och avstämningen bör vara runt 35-40HZ.

                              Testade den inne i rummet med en vanlig förstärkare och satan vad den spelade på bra.
                              Aja nu måste jag bara sälja epan (ute på blocket.)
                              Sen blir det till att köpa en 745a och bygga ljud i

                              Länk till epan! (om ni vill kolla på den.)
                              http://www.blocket.se/vi/43410857.htm

                              Comment

                              Working...
                              X