Announcement

Collapse
No announcement yet.

2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

    Halloj Bilstereoforum,


    har byggt mig ett ex antal lådor, men aldrig något riktigt bra som är anpassat till att få ut maximal effekt/kvalité etc. då de jag har bara spelar vissa bastoner, och jag skulle verkligen vilja bygga något ordentligt.

    Vänder mig till er för hjälp om en kalkyl. Har någon snäll själ lust att räkna på detta?

    Detta är vad jag lyckats få tag på som information om basarna.



    Electrical & Mechanical Specifications
    1. Usable Frequency Response* - 30 - 150 Hz
    2. Continuous Power Handling* - 500 Watts
    3. Peak Power Handling* - 700 Watts
    4. Nominal Impedance - 4 Ohms
    5. Voice Coil Diameter - 63 mm
    6. Voice Coil Winding Height - 35mm
    7. Front Pole Plate Height - 10mm 1
    8. Magnet Weight - 48oz x 2
    9. Sensitivity - 85.2 dB/1W/1m
    10. *Exact performance data depending upon actual enclosure



    THIELE - Small Parameters
    1. Free-Air Resonance (Fs) - 32.0 Hz
    2. DC Resistance (Re) - 3.9 Ohms
    3. Electrical Damping (Qes) - 0.41
    4. Mechanical Damping (Qms) - 9.1
    5. Total Damping (Qts) - 0.39
    6. Equivalent Volume of Compliance (Vas) - 25.5 l
    7. Moving Mass incl. Air Load (Mms) - 190.3 g
    8. Electrically Limited Cone Excursion (Xmax) - 12.5 mm
    9. Effective Cone Surface (Sd) - 346.4 cm2
    10. Volume Displacement of Cone (Vd) - 866 cm3


    Tack på förhand!

    MVH
    Liam

  • #2
    Re: 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

    Originally posted by Blackbeard
    men aldrig något riktigt bra som är anpassat till att få ut maximal effekt/kvalité etc. då de jag har bara spelar vissa bastoner, och jag skulle verkligen vilja bygga något ordentligt.
    Jag tolkar det som att du vill få till en låda som även har ljudkvalitet, dvs ska kunna spela musik också (inte bara enstaka toner). Men med tanke på att tråden ligger i detta forum så blir jag lite osäker på om jag tolkar rätt.

    Vilken bil gäller det?

    50 liter netto avstämt till tex 38 Hz verkar annars funka i teorin åtminstone, inte en ren SQ men inte heller "entonigt".

    Comment


    • #3
      Re: 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

      Jag ber om ursäkt för missförstånd!

      Jag är alltså ute efter ljudkvalitén, exakt, jag ska spela musik och inte enstaka toner. Administratör får gärna flytta på tråden, sorry!


      Det gäller en Saab 9000 Aero. Finns det något mysigt program man kan skriva in det du säger och se hur det kommer se ut?

      MVH
      Liam

      Comment


      • #4
        Re: 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

        Mitt förslag är uträknat med Bass Box Pro och jag har utgått ifrån en kupeförstärkning på ca 12 dB/oktav från 60 Hz.

        Hur mycket effekt tänker du mata basarna med ungefär?

        Basarna kan ju flytta hyfsat mycket luft och med tanke på en inte alltför stor lådvolym så blir porten troligen ganska lång (50 cm eller mer, slotport) om basarna ska utnyttjas ordentligt.

        Comment


        • #5
          Re: 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

          Lite snålt i plånboken för tillfället så får nöja mig med ett steg som matar 350w per bas. Lär väl inte vara allt för pissigt.

          Man tackar för tipsen. Ska försöka mig på det!

          Comment


          • #6
            Re: 2st T3 Xtreme 10" LÅDBYGGE

            Har räknat lite mer noggrannt och utgår ifrån 700 W inmatad effekt när det gäller portarean. 50 liter netto med 150 cm2 slotport (30x5 cm i uträkningen) som är totalt 50 cm lång, beräknad avstämning blir ungefär 38 Hz.

            Om du rundar av alla kanter ordentligt i båda portmynningarna så går det kanske bra med 1000 W, men jag kan inte lova det.

            Comment

            Working...
            X