Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

    Hej .
    Nybörjare här, just installerat gladen 201 one kit i min E60 tillsammans med Match pp86dsp och ett Plug N Play kablage.
    Original stereon är Basic, med Nav Prof. Dvs utan tweeter från början.

    Jag söker en fil, nåt att utgå ifrån, nån basic setup. Det finns filer för pp62dsp steget men inte pp86dsp som jag blev rekommenderad att köpa.

    3-vägs kitsystem där 8"oroa under stolarna är separerade från 4" och tweeter.
    Bakhögtalarna är kvar.

    Signalen till subbarna är tagen från övriga högtalare. ( 25%/ kanal) Jag provade att slanga signalen till subbarna och vidare till steget, men då tystnade framhögtalarna ?!?? När jag jag kopplade ur signalen som eg ska gå till subbarna kom ljudet tillbaka. Mkt märkligt, kopplade jag in i steget så tystnade det fram.

    Vill gärna har lite råd ang delningsfrekvenser och nivåer, eller till och med om nån har en fil att utgå ifrån.

    Så, ett vanligt 4-kanalssystem, fram och bak, men med subbarna separerade och drivs av 2 egna kanaler från steget.
    Låter helt okej, men hört att denna setup ska bli ganska bra, eller riktigt bra efter lite tweaking..
    Några tips ?

  • #2
    Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

    När det gäller BMW så finns Ljudbyggaren som har mångårig erfarenhet av både monteringar och Gladen.
    Det inte Nonne vet om BMW är inte värt att veta
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

      Originally posted by octan View Post
      När det gäller BMW så finns Ljudbyggaren som har mångårig erfarenhet av både monteringar och Gladen.
      Det inte Nonne vet om BMW är inte värt att veta
      Då får jag hoppas att Nonne läser detta.
      Funderar ev på att komplettera med en Match sub, som kopplas direkt i steget. 2x8" under stolarna och en separat sub i bagagen borde dunka på rätt hårt.
      Då kommer ytterligare en fundering, borde man byta ut orginal högt i hatthyllan? Mkt prat om dörrkit och subbar i andra trådar.

      Ha de

      Comment


      • #4
        Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

        Varför blev du rekommenderad 8-kanaler av säljaren?

        I ditt fall hade det räckt med 6-kanaler, 4 fram och 2 bak för att ha kontroll över hela bilen.

        Mitt förslag är att du tar kontakt med säljaren och ber om hjälp, det är hans skyldighet att se till att det fungerar.
        Jag blir ledsen och besviken när jag läser sånt här.
        Att sälja produkter innebär att man ska hjälpa sina kunder, inte bara sälja nått man ”tror” är bättre.

        Med 8-kanaler kan man även köra aktivt bak, eller driva en center.
        Centerkanalen kan vi skippa vid musiklyssning, den används med fördel till film (5.1)
        Fast i bil är det inte det enklaste att få till, här krävs det produkter som kan få till läppsynk då centern kommer att tidskompas en del.
        Fast vad jag vet så har inte Match någon avkodning för 5.1, jobbar inte så mycket med dessa produkter då vi nått finfina resultat med Gladen och Mosconi som kombo.

        Skulle du vara sugen på SUB så har jag ett par olika Match lådor på lager.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

          Ska inte måla fan på väggen än. Ska kontakta dom och höra vad de säger, om de har några tips på grundinställningar.
          Helt klart är ju att 2x8"or under stolarna räcker till för en vardagsbil. En extra sub känns som overkill. När allt är rätt injusterat så åkommer det ljuda bra, det är jag övertygad om.
          pp62 hade räckt gott och väl.
          Med pp62 finns det en färdig fil för E60 ( att utgå ifrån), vilket hade underlättat betydligt som mig som lekman på det här.
          PP86 var bara 1000kr dyrare så det är ingen katastrof. Det finns ju potential att bygga ut, och den gav några Watt mer än PP62

          Det som verkligen är märkligt är att framsystemet 4" och tweeter tystnar när jag kopplar in kabeln som ska gå till subben under stolen, till stegets högnivå ingång. ( E+F). Drar jag ur den så den är fri, så låter det igen. Kopplar jag in den på subben så låter subben..
          Som sagt, man lär sig hela tiden.
          Tittat in i Audiotech-fischers DSP program och börjat pilla lite. Kan konstatera att detta kommer ta tid.
          Kör jag ljudet från Spotify och telefonen så får jag ett ljud, och kör jag radion genom HU så får jag ett annat ljud. Det skiljer sig lite. Frågan är vad man ska tweeka mot.

          Måste man ha microfon ? Ser att tex audiotech-fischer har det i sin tidning, där de beskriver hur man ska gå till väga.

          Tack för råden so far. Ett 5.1 system kommer aldrig vara aktuellt.
          "Hmmmm.... en låda vänster bak, med en 10" i kanske... hmmm... Har ju 2 kanaler ledigt.. " Hör hur det spårar ur redan.

          Comment


          • #6
            Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

            Originally posted by Icemachineboss View Post
            Ska inte måla fan på väggen än. Ska kontakta dom och höra vad de säger, om de har några tips på grundinställningar.
            Helt klart är ju att 2x8"or under stolarna räcker till för en vardagsbil. En extra sub känns som overkill. När allt är rätt injusterat så åkommer det ljuda bra, det är jag övertygad om.
            pp62 hade räckt gott och väl.
            Med pp62 finns det en färdig fil för E60 ( att utgå ifrån), vilket hade underlättat betydligt som mig som lekman på det här.
            PP86 var bara 1000kr dyrare så det är ingen katastrof. Det finns ju potential att bygga ut, och den gav några Watt mer än PP62

            Det som verkligen är märkligt är att framsystemet 4" och tweeter tystnar när jag kopplar in kabeln som ska gå till subben under stolen, till stegets högnivå ingång. ( E+F). Drar jag ur den så den är fri, så låter det igen. Kopplar jag in den på subben så låter subben..
            Som sagt, man lär sig hela tiden.
            Tittat in i Audiotech-fischers DSP program och börjat pilla lite. Kan konstatera att detta kommer ta tid.
            Kör jag ljudet från Spotify och telefonen så får jag ett ljud, och kör jag radion genom HU så får jag ett annat ljud. Det skiljer sig lite. Frågan är vad man ska tweeka mot.

            Måste man ha microfon ? Ser att tex audiotech-fischer har det i sin tidning, där de beskriver hur man ska gå till väga.

            Tack för råden so far. Ett 5.1 system kommer aldrig vara aktuellt.
            "Hmmmm.... en låda vänster bak, med en 10" i kanske... hmmm... Har ju 2 kanaler ledigt.. " Hör hur det spårar ur redan.
            Men om du har bas-stereon är inte basen under sätet i "serie" med dörren? Dvs ett trevägs system som går på ett kabelpar? Så när du tar signalen från basen har du indirekt tagit kabeln som går till dörrhögtalarna?

            Comment


            • #7
              Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

              Hej.
              I serie kan den inte ligga, för då skulle framsystemet tystna när man drar ur sladdarna ur basen som ligger under stolarna. Dvs om basen är inkopplad eller ej spelar ingen roll ang ljud eller ej ur 4" och tweeter. Det är när man ansluter denna sladden på högnivåingången på steget, som 4" och tweeter tystnar...
              Nu är inte detta ett problem längre då signal tas från frontar och bakhögtalare. DSP'n löser signal till kanal 5 o 6

              Comment


              • #8
                Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

                JohanLG9 har rätt i det han säger, dörrar och basen går på samma signal.
                När man har förstärkare i bilen får man 4a kanaler fram.

                Tyskarna brukar rekommendera ett 4-kanals PnP kablage vilket är totalt felaktigt.
                Med dessa kablage får man höger o vänster fram samt höger o vänster bak.

                Vill man göra rätt måste man dra ny kablar till basarna under stolarna.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

                  Precis så jag har gjort.
                  Nya kablar till basarna under stolarna fram. DVS 4 kanaler fram och 2 kanaler bak...
                  Jag drog signalen från basarna till steget, vilket var helt onödigt då jag får signal från PnP kablaget.
                  Just nu har jag ställt delningen för subbarna på 50hz -18db q1.3 och 140hz -12db BW ( har jag för mig)
                  Dörrarna och bakhögtalarna går ner vid 80hz och -12db. Jag klipper även vid 18k och -24db. (vill få bort det allra översta)
                  Är jag ute och cyklar ? +1,5 db gain på subbarna.
                  EQ är inte rörd.
                  Ganska bra tryck faktiskt, men svårt att ställa in ljudkvaliteten, för ljudkällan påverkar ganska mkt hur det låter

                  Tack för all feedback.

                  Comment


                  • #10
                    Re: BMW E60 Gladen 201-Match pp86dsp. Fil ?

                    Originally posted by Icemachineboss View Post
                    Precis så jag har gjort.
                    Nya kablar till basarna under stolarna fram. DVS 4 kanaler fram och 2 kanaler bak...
                    Jag drog signalen från basarna till steget, vilket var helt onödigt då jag får signal från PnP kablaget.
                    Om du kan dela ut 2-kanaler in till 4-kanaler ut så borde du inte förlora något ljud.

                    Originally posted by Icemachineboss View Post
                    Just nu har jag ställt delningen för subbarna på 50hz -18db q1.3 och 140hz -12db BW ( har jag för mig)
                    Q på 1,3 känns högt, att leka med ställbart Q kräver sin man.
                    I tidigaste versionen av 6to8 från Mosconi så var Q helt öppet.
                    Detta resulterade i sönderspelade högtalare som följd, efter detta valde man att begränsa möjligheten med att kunna justera Q-värdet.

                    Originally posted by Icemachineboss View Post
                    Dörrarna och bakhögtalarna går ner vid 80hz och -12db. Jag klipper även vid 18k och -24db. (vill få bort det allra översta)
                    Är jag ute och cyklar ? +1,5 db gain på subbarna.
                    Här har jag personliga synpunkter på fel, men som jag alltid säger ....
                    det är din bil och du bestämmer.

                    Jag hade delat högre ..... mycket högre.
                    Jag delar alltid mellan 180-225hz på dörrarna, bak inte under 150hz
                    Dessutom kör jag aldrig bakkanaler fullregister, om man nu ens vill ha bakhögtalare med ytterligare svårigheter med flera fasfel.
                    Sen får man känna av om man kör Linkwitz eller Butterworth, det senare lite mer svullen karaktär.

                    Att du delar vid 18Khz kan kvitta, du har dämpat -24db på 36khz.
                    Finns inget där uppe du hör, om det är något som skär i dina öron så använd EQn.
                    Kan nog säga du ska dämpa runt 4K och kanske känna av vad som händer på 8K.
                    Har du skinn i bilen så får du nog trixa lite nedåt, även lyssna av reflexerna bakifrån.
                    Jobbiga S-ljud ligger runt 2500hz, testa även att sänka på 1600hz, händer rätt mycket där i vissa BMW.

                    Basarna brukar jag dela runt HP 50hz med 24db delning, släpper upp dom till LP 180hz 12 db för att få lite drag i dom även när bilen rullar på motorväg.

                    Hålet som blir mellan högtalarna är inget att bry sig om, man vill inte ha en peak runt 200.
                    Hålet gör det dessutom enklare att tidskompa ihop kanal 1-2 med 3-4, fasfelet hittas enklare då frekvenserna inte peakar där dom möts.

                    Originally posted by Icemachineboss View Post
                    EQ är inte rörd.
                    EQn finns där för att användas, dom med filosofin att ....
                    jag är duktig som inte använt EQn kan säkert få till det ännu bättre.
                    Eller så har dom inte kunskapen om vart dom behöver justera.

                    Originally posted by Icemachineboss View Post
                    Ganska bra tryck faktiskt, men svårt att ställa in ljudkvaliteten, för ljudkällan påverkar ganska mkt hur det låter

                    Tack för all feedback.
                    Jag håller med att huvudenheterna låter dåligt, därför streamar vi alltid via BT eller ännu hellre från annan digital källa med digital överföring in i DSPn.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment

                    Working...
                    X