Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

    Har en Saab 9-3 SC MY10 och har precis börjat fundera på att uppgradera ljudsystemet. Är främst ute efter ett bra Hifi-ljud.

    Min första tanke är att byta HU till en Alpine 8" med digital toslink-kabel ut till en bra ljudprocessor och sedan koppla in ett aktivt trevägs-kit fram och en baslåda bak via slutsteg (6 kanaler till trevägs-kitet och 1 kanal för basen).

    Men frågan är vilka trevägs-kit som passar i bilen? De roligaste (dvs på gränsen av min budget eller mer) har väldigt stora monteringsdjup för 6.5"-högtalarna i dörrarna. Hur djupa högtalare får egentligen plats om man inte vill modifera utsidan på dörrarna och helst behålla original-grillarna?

    För att ta ett extremt exempel (utanför min budget men man måste ju få drömma också ): Gladen Aerospace 165.3 bygger minst 70,8 mm djupt i dörren. Är det ens möjligt att få plats med i Saab-dörren?

    Eller lite mer realistiskt: Gladen Zero Pro 165.3 som bygger 69,5 mm.

    Det finns även andra kit som har mindre monteringsdjup: DLS Ultimate UP36i som "bara" bygger 63 mm. Men för en som inte vet – är det ens möjligt att få plats med dessa? Det tråkiga dock är att de inte verkar finnas utan delningsfilter. Känns onödigt att slänga delningsfiltret om det finns alternativ. Jag planerar som sagt köra delningen aktivt i ljudprocessorn.

    Det vore bra att veta vilka begränsningar som finns innan jag gräver djupare i planeringen och eventuellt hamnar helt fel.

  • #2
    Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

    Jag har kört 80mm djupa element i förra 9-3an, dock med modifierade bafflar. Så dom du kollat på ska inte vara nån fara. Diametern är väl det som kan ställa till det lite möjligtvis, och magneten kan ta i både baffel och plåt.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

      Tack för snabbt svar!

      Det låter ju betryggande. Fila och borra lite i plåten ska nog vara okej och träslöjd med nya bafflar borde jag fixa.

      Då är det bara att försöka få drömmar och budget att gå ihop. Det brukar vara det största problemet i mina projekt. Men det är ju kul att planera också...

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

        Ska man montera Zero PRO fodras det lite ingrepp på plåten, övriga högtalare från Gladen med plåtkorg glider rakt i
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

          Ja det är en jäkligt dum form på hålet i plåten, fattar inte hur man tänkte när man gör ett "fyrkantigt" hål till runda högtalare, tur baffeln håller någorlunda normal form iaf. Men apropå Gladen, passar SQX eller SQL rakt av?
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

            Jag har nyligen monterat in Gladen SQX6,5 i framdörrarna, med egengjorda MDF bufflar. Bafflarna lika djupa som original plastkonsoller. Fungerar bra!
            Tar bara en stund och få till MDF bufflarna, pga lite ojämn anliggningsyta i dörrplåten. Det är inte svårt, men lite tidskrävande
            Behövde inte klippa i plåten.

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

              SQX glider rakt i, SQL tar i plåten då dessa har gjuten korg vilken är något större.

              Nu tänker nog de flesta ( det är ju bara att såga/klippa lite )
              Tyvärr sitter det något precis bakom i kanten av hålet, jag tror det är motorn till fönsterhissen så man vinner typ bara någon millimeter.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 SC: Vilka 6.5"-högtalare passar i dörrarna?

                Jag valde SQX mycket pga lägre Fs (60Hz), ville ha möjligheten att få midbasen att möta subwoofern längre ner i frekvens.

                Jag vet inte hur skillnaden I SQ det är mellan SQX och SQL, men misstänker att det skiljer uppåt i frekvens, men jag prioriterade som sagt det lägre frekvens registret eftersom jag vill att panelhögtalarna (EAD60) ska spela merparten av registret.
                Just nu kör jag SQX6,5 mellan 70-200Hz, men har labbat även från 60Hz etc...

                Bara som lite info, kanske någon tycker det är användbart

                Comment

                Working...
                X