Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

    Goddag!
    Min far tycker att Jussi Björling låter hes och lite förkyld i hans Saab 9-3 sport sedan med AS2 stereon. Framförallt efter att han jämfört med mitt DLS-Reference kit i vår Skoda...

    Därför har vi kommit fram till att en uppgradering vore på sin plats. Efter lite letande och läsande på internet så verkar det som att det bästa alternativet är att byta ut bredbandshögtalarna i instrumentpanelen och hatthyllan mot koaxialer. Målet här är att få välljud, inte dB, så enkelt som möjligt. Därför kommer originaldrivningen att användas, och 6,5" i framdörrarna och centern kommer att få sitta kvar.
    Nu till min undran: Jag är alltså på jakt efter ett par 3,5" koaxialer till instrumentpanelen och ett par 4" koaxialer till hatthyllan. Helst ska dessa vara i samma serie/av samma tillverkare för att klangmatchningen ska bli bra.
    På prisjakt finns det ett antal olika alternativ listade.
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s48079449
    Är några av dessa att föredra framför några andra? Det får gärna vara så billigt som möjligt också såklart
    Ett krav till på installatinonen är att inga modifikationer på bilen får göras, dvs högtalarna måste passa i originalhålen och originalgallren ska gå att sätta tillbaka. (en gång när jag bytte högtalare i en golf III så gick inte ena högtalargallret att trycka fast hela vägen ner efteråt, detta får alltså inte hända nu.)

    Just nu känns kombinationen Blaupunkt GTx 352 och Blaupunkt GTx 402 mystic series från Netonnet som det mest prisvärda alternativet....vad tycker ni?

    Mvh Håkan

  • #2
    Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

    Första som jag kommer på är amegas lilla coax eller gz plutonium 3,5".

    Comment


    • #3
      Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

      Detta borde funka alldeles utmärkt som uppgradering.
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406

      Comment


      • #4
        Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

        Middarna som sitter i dörrarna håller jag helt klart med om att ni kan behåll, dämpar ni dörrarna så kommer ni få ut betydligt mer från dom och då räcker dom långt. I hålen på brädan så kan man nog få i det mesta då det är rätt bra med plats där, dock så kan stora magneter ta i luftkanalerna men det finns gott om monteringsdjup.

        Bak kan du få i ännu större högtalare men problemet där är att få fast dom då det inte är standard infästning med skruv utan en form av klämmor som håller fast högtalare, så hålet är lite för stort. Men det går att lösa med en bit MDF eller annat skivmaterial som du gör en baffel av.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

          Finns ju uttag bak för 6x9".
          Tycker dock att orginalsexorna fram är rätt torftiga, men visst låter de bättre med ordentliga förutsättningar.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

            Ja men ska man i med 6x9or så bör man ju driva dom med steg, dom 15W som huvudenheten ger ut på dom bakre kanalerna räcker inte långt. Och om man nu ska i med ett slutsteg så lär ju det få signal och då är det från dörrhögtalarna som gäller ifall man vill få med dom lägre frekvenserna skapligt.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

              Tack för tips, men uttag för 6x9 finns väl bara på gamla 9-3? Bilen i fråga är "nya" 9-3 och där finns uttag för 4" i hatthyllan om man har AS2 stereon, med AS3 stereon så sitter det även andra element i hatthyllan men inte 6x9or va? (Jag har inte stenkoll på AS3).
              Dörrhögtalarna ska som sagt få sitta kvar då jag inte har lust att riva för mycket i inredningen på den bilen, och jag tycker dom presterar hyfsad bas. Man står ut med den i allfall i motsats till diskanten

              Comment


              • #8
                Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

                Sportsedan har uttag för både 4" och 6x9" i hatthyllan.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Sportsedan har uttag för både 4" och 6x9" i hatthyllan.
                  Där ser man, man lär sig något nytt varje dag
                  Hur sitter dmo placerade? kan man ha både 6x9 och 4" samtidigt eller är det antingen eller? Krävs det någon modifikation för att få dit ett par 6x9 om det sitter 4" där från originalstereon?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

                    Två år sen jag sist mekade i en så minnet är lite dimmigt, men om det stämmer så sitter 4" längst ut och 6x9 längre in mot mitten. Det var ett snabbprojekt, så jag kastade in 6x9 och ett steg under hatthyllan med signal från fyrorna på någon timme.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips till lätt Saab 9-3 uppgradering

                      Man kan ha båda i samtidigt (annars skulle det bli problem med SS3), 4" sitter in mot mitten och 6x9orna utåt kanterna lite dolda av C-stolpe beklädnaden.

                      Men börja med ett par bra 3,5" koaxialer på brädan så är du en bra bit på väg! Dom i hatthyllan skulle iaf inte jag prioritera om du inte tycker om att ha mycket rearfill eller ofta ha folk där bak (som betalat för anläggningen).
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment

                      Working...
                      X