Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd ang. diy hifihögtalare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd ang. diy hifihögtalare

    Har länge haft tankarna att bygga mig ett par hifi högtalare att ha i rummet. "Problemet" är att möjligheterna mer eller mindre är oändliga. Vet att det finns tusentals projekt på diverse diy forum men att bygga något helt från scratch känns inte aktuellt då jag inte har tillgång till mätmikrofon samt att jag inte har det som krävs för att labba fram ett bra filter. En högtalare med hög känslighet är att föredra då det hade vart trevligt att framöver kunna driva dem med en rörförstärkare. Har lyssnat lite på de byggsatserna som finns i hifikits butik och det var tyvärr ingen högtalare som lät riktigt bra enligt mig, förutom A4 monitor (som tyvärr känns för dyr i förhållande till vad man får). Kan tillägga att mitt rum är 20-24 kvm så några enorma högtalare känns mindre lockande.

    Jag antar att jag inte är den enda som har intresse för hemma hifi trots att det är ett bilstereoforum. Förhoppningsvis så finns det några här som har byggt eget och har byggen/produkter att tipsa om. För att det inte ska spåra ur allt för mycket så tycker jag att priset för element och filter inte bör överstiga 8000kr.
    Sponsrad av www.dipit.se

  • #2
    Re: Råd ang. diy hifihögtalare

    Ett par av Jantzens/Gravelsens TQWT kanske?

    De passar ju in på dina krav rätt väl iaf.
    http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Råd ang. diy hifihögtalare

      Originally posted by Robsarve View Post
      Ett par av Jantzens/Gravelsens TQWT kanske?

      De passar ju in på dina krav rätt väl iaf.
      http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
      Har funderat över både tqwt och dtqwt och tycker att det är lika bra att isåfall vänta och spara pengar till dtqwt om man ska bygga någon av dom. 4st 10" basar lär göra en hel del fysisk skillnad. Vet att dtqwt spelar bra ända ner till drygt 20hz vilket är lockande och jag är tveksam till att tqwt går lika djupt.

      Har försökt att hitta dokumenterade dynaudio byggen men kan inte hitta något förutom ett par äldre låd och filter -beräkningar som är gjorda för äldre element (som förmodligen ej går att få tag på), vilket är lite synd. Skulle kännas bättre/säkrare att bygga något som man har möjlighet att lyssna på i någon butik. Lite lång väg att åka för att lyssna på dtqwt.
      Sponsrad av www.dipit.se

      Comment


      • #4
        Re: Råd ang. diy hifihögtalare

        I ett rum på 20 kvadrat lär du inte behöva tiorna. Och det går ju alltid att lägga till en basmodul vid senare tillfälle.

        Dynaudio med hög känslighet är en ovanlig combo...
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Råd ang. diy hifihögtalare

          Om du kommer från Stockholm,som din Avatar antyder,så kanske du har hört talas om Ino audio?

          Där finns en mycket bra stativhögtalare som låter som en golvhögtalre,och du kan välja hur du vill bygga ihop den.Priset ligger på mellan 4000-6500:- beroende på hur mycket du själv vill göra.

          Dom är lättdrivna (driver själv med bara 2x22w rms),5ohm är dom på,och impedansen går inte under 4.2ohm har jag för mig.
          Jag har själv ett sånt par,och är väldigt nöjd.

          Comment


          • #6
            Re: Råd ang. diy hifihögtalare

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Om du kommer från Stockholm,som din Avatar antyder,så kanske du har hört talas om Ino audio?

            Där finns en mycket bra stativhögtalare som låter som en golvhögtalre,och du kan välja hur du vill bygga ihop den.Priset ligger på mellan 4000-6500:- beroende på hur mycket du själv vill göra.

            Dom är lättdrivna (driver själv med bara 2x22w rms),5ohm är dom på,och impedansen går inte under 4.2ohm har jag för mig.
            Jag har själv ett sånt par,och är väldigt nöjd.
            Jo då har full koll på Ino Audio, antar att stativaren du syftar på är piP. Bygga själv gör jag gärna då det är halva nöjet . Verkar dock vara svårt att få kontakt med Ingvar. Har vid ett flertal tillfällen mailat han angående detta men har aldrig fått något svar. Det lutar åt något från Ino eller TQWT som Robsarve hänvisade till. Fördelen med Ino är att det finns möjlighet att provlyssna innan ev. köp.
            Sponsrad av www.dipit.se

            Comment


            • #7
              Re: Råd ang. diy hifihögtalare

              Originally posted by grakka View Post
              Jo då har full koll på Ino Audio, antar att stativaren du syftar på är piP. Bygga själv gör jag gärna då det är halva nöjet . Verkar dock vara svårt att få kontakt med Ingvar. Har vid ett flertal tillfällen mailat han angående detta men har aldrig fått något svar. Det lutar åt något från Ino eller TQWT som Robsarve hänvisade till. Fördelen med Ino är att det finns möjlighet att provlyssna innan ev. köp.
              Var hos honom senast i helgen,då visade han att han fick c:a 1000 mail på 2-veckor,så han hade ingen möjlighet att hinna svara på dom.

              Om du vill så kan jag pm:a dig hans telefonnummer.Om du vill lyssna på PIP,så har jag ett par,som jag kan koppla upp mot lite olika förstärkare för provlyssning.

              Comment


              • #8
                Re: Råd ang. diy hifihögtalare

                DTQWT är en mkt trevlig högtalare som låter riktigt bra. Har en kompis som har ett par sådana ihop med en Jungson JA-88D och det spelar både högt och rent medans det är lättlyssnat. En mkt lättdriven högtalare som du skulle klara dig BRA med 40 riktiga watt till.

                Jag gick själv och fundera på att bygga ett par DTQWT innan jag köpte mig ett par magnetostater. Har själv en likadan förstärkare och den låter riktigt trevligt. Om du sneglar på en ny förstärkare så kika på www.cattylink.com som har bra priser och snabba leveranser. Jag fick hem min stärkare till sverige på 6 dagar och dom samarbetar med Paypal med.
                OTURSFÖRFÖLJD!!!
                Bara att bryta ihop och komma igen.

                Comment

                Working...
                X