Announcement

Collapse
No announcement yet.

ribbon torn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ribbon torn

    hejssan!

    är det någon här på forumet som har gett sig på att bygga egna ribbon diskanter?
    hade tänkt prova bygga ett par i rent experimentsyfte, men är lite fundersam om materialval.. har sett att många (de flesta) använder aluminium i sina ramar, men borde inte aluminium rubba på magnetfältet? så jag planerar att använda något hårt trä istället, som tex bok, hickory eller rosenträ (men det kan vara svårt att få tag på, hehe) sedan blir det problem med ledaren/membranet. materialvalet har framkallat många sömnlösa nätter för mig gällande tjocklek och hur man bäst skär och korrugerar "plåten". sedan finns det ju en man vid manm martin kantola från vasatrakten (replot) här i finland som bygger ribbon högtalare och använder vhs kasettband som membran och 4-6 st folie strängar som ledare, men det är väl ingen ribbon då mera iofs...
    vad änvänder/rekomenderar ni som membran? och hur skall man få korrugeringen tillställd?!

    sedan undrar jag lite var man hittar magneter till vettigt pris, gärna så långa som möjligt.. de längsta jag hittat hittills har varit 5cm, och det känns lite väl kort tycker jag

    iaf, tänkte jag bygga stadiga stommar på runt 1-1.5 meter som skall fungera att byta bandet och testa olika typer och laborera lite fram och tillbaka med

    har byggt några små enkelverkande modeller med varierande framgång (brännde ett fint tandberg steg i all iver med min första som kom att ligga på 1.5 ohm) och faktiskt lyckats få lite ljud ur dom (ibland) men nu vill jag bygga lite seriösare och kanske få ett par som jag faktiskt kan använda..
    så ni som sitter på kunskap eller har teorier eller annars bara vill diskutera amatörbyggda högtalare är varmt välkomna att kommentera denna tråd om ett av mina långtidsprojekt

    mvh.
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

  • #2
    Re: ribbon torn

    Coops alufolie skall vara utmärkt som ribbonfolie.

    http://www.hififorum.nu/artiklar/dah...lbergsband.htm
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: ribbon torn

      har finkammat dahlbergs bygge några gånger nu, men är ändå lika fascinerad
      hittade även några fina länkar på hans sida, bland annat länken till hyab magneter, så det problemet är väl i princip löst tror jag

      men är det ingen här som gett sig på att bygga egna band?
      Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

      Comment


      • #4
        Re: ribbon torn

        Jag skulle vilja veta den stora skillnaden på Magnetostat och elektrostat. Samt vilka krav ställs det på placeringen i rummet samt mattor och andra dämpmatrial i rummet osv. Som Erik vet så har jag fått ett bra erbjudande på magnetostater med ribbondiskanter. Som jag försått så ställer det en del krav på att man har en strömstark förstärkare/steg.
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #5
          Re: ribbon torn

          Nu har jag lyssnat ett par dagar på Dahlbergs ribbons och har bara gott att säga om dom, mkt trevliga och detaljerade. Så jag personligen är mkt nöjd med hans ribbons ihop med magnetostaterna.
          OTURSFÖRFÖLJD!!!
          Bara att bryta ihop och komma igen.

          Comment

          Working...
          X