Announcement

Collapse
No announcement yet.

problem med glapp balanskontroll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problem med glapp balanskontroll

    Tja!
    Jag har en ONKYO förstärkare av modell A-8067. Den är av äldre modell men funkar bra förutom att den har blivit glapp i balanspotten. Förut så hjälpte det att ge potten en "körare" åt båda hållen för att få tillbaka ljudet i båda högtalarna utan störningar, men nu så funkar bara en kanal hjälpligt och den andra bara brusar o knastrar. har laddat hem krets schema och enligt schemat så heter potten R317 . På sidan för värden så står det Part : 5148044 Description: N16RGMC250KMN30 . På själva potten står det: 537F 8044250KMN o. Någon som kan hjälpa mig att hitta en ersättnings pott ?? har gått en kurs i elektronik för längesen så byta den borde inte vara nåt problem(är dock verkligen inte någon expert på området..), provade spraya på elektronik rengöring och det fungerar en stund. kanske jag helt enkelt bara kan ta bort potten o istället löda dit en kabel mellan stift 2 och 1 eller 3 ?

  • #2
    Re: problem med glapp balanskontroll

    Kanske skulle fungera med denna, dom värden jag hittade på R317 var iaf: 1kW ±5%
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-74&toc=20164
    Annars rekommenderar jag nästan att du lämnar in den, kan inte vara så dyrt om du gör allt förarbete och tar ut kretskortet ur förstärkaren och bara lämnar in det och ber dem byta

    Comment

    Working...
    X