Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

    Har nu införskaffat mig en Saab 9000 2.3t -96a och är nu inne på banan att bygga ljud i denna farkost. Jag är helt grön på detta område och tänkte höra vad ni tkr man skall lira för budget system? Nytt som begagnat.

    Det sitter ju då två 2 4"or i instrument brädan och 2par 6x9"or i hatthyllan eller om det är ett par 6.5"or tro.
    Det som är tänkt är att jag ska byta system i hela bilen eftersom dessa är riktigt ur dåliga! Sedan det som jag spekulerat lite över är följande:

    *Vad för huvudenhet? usb krav.
    *Vad för frontsystem och detsamma med baksystemet? Steg för att driva detta?
    *Vad för baslåda och ett steg för att driva?
    *Sedan övriga delar osv.

    Har väl inte tänkt lägga allt för mycket pengar på ljudet, då jag kommer lägga mer tid och pengar på motorn. Men ett så bra budget ljud för runt 5-6000 kr med inte allt för fin smakliga hifi-öron som möjligt borde väl gå att knåpa ihop?

    Tack på förhand!

    /thor
    Last edited by khazod; March 20, 2010, 18:37.

  • #2
    Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

    Originally posted by khazod View Post
    Har nu införskaffat mig en Saab 9000 2.3t -96a och är nu inne på banan att bygga ljud i denna farkost. Jag är helt grön på detta område och tänkte höra vad ni tkr man skall lira för budget system? Nytt som begagnat.

    Det sitter ju då två 2 4"or i instrument brädan och 2par 6x9"or i hatthyllan eller om det är ett par 6.5"or tro.
    Det som är tänkt är att jag ska byta system i hela bilen eftersom dessa är riktigt ur dåliga! Sedan det som jag spekulerat lite över är följande:

    *Vad för huvudenhet? usb krav.
    *Vad för frontsystem och detsamma med baksystemet? Steg för att driva detta?
    *Vad för baslåda och ett steg för att driva?
    *Sedan övriga delar osv.

    Har väl inte tänkt lägga allt för mycket pengar på ljudet, då jag kommer lägga mer tid och pengar på motorn. Men ett så bra budget ljud för runt 5-6000 kr med inte allt för fin smakliga hifi-öron som möjligt borde väl gå att knåpa ihop?

    Tack på förhand!

    /thor
    jag har en uppsättning Jbl gto 426 4" som satt i min 9000 när jag köpte den å dom låter faktiskt riktigt bra som du kan få för nån hundring.
    TEAM BROSSAN

    SM 2:a i outlaw på Easca SM

    Comment


    • #3
      Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

      En huvudenhet med två eller fler lågnivåutgångar. Spänningen på dessa bör vara minst 2 volt, helst högre. Personligen gillar jag Alpine.

      Ett fyrakanalssteg till framsystem och baslåda. På alla(?) moderna fyrkanalssteg kan man brygga de bakre kanalerna och således få ut den dubbla effekten på en kanal - denna används sedan till baslådan.

      Bakhögtalarna kan du driva med huvudenheten om du vill ha dem spelandes.

      Ett annat alternativ är att skippa baslådan och driva framsystem och baksystem med samma fyrkanaliga slutsteg. Men varken ljudbilden eller basen kommer inte att bli lika bra då.

      Jag önskar att någon hade upplyst mig om att det är dyrt att köpa billigt när jag köpte mitt första slutsteg. Personligen har jag fastnat totalt i billjudmekandet och allt ska bytas ut, optimeras och uppgraderas på löpande band. Om du är en sådan person tycker jag du ska köpa huvudenhet, tvåkanaligt steg och ett BRA framsystem för åtminstone 1500-2000kr (läs Amega ).

      Tänk på att framsystemet ska spela den absolut största delen av ljuden och baslådan bara en bråkdel. Vad är rimligast att lägga pengar på?

      Du bör även fundera på om du inte vill bygga om lite för att få plats med 5,25" högtalare fram istället. Det finns trådar om detta på diverse forum, förmodligen även här. Det optimala är dock att bygga om instrumentbrädan en smula så att högtalarna sätts ovanpå gallret istället för under.

      Comment


      • #4
        Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

        Jag har ett steg och en baslåda plus steg som jag har i min saab nu som du kan få köpa 3500:- . En 15" bas och ett steg som lämnar ca 1300wrms. så får du tillräckligt med bas

        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3373

        Comment


        • #5
          Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

          Får tacka för båda ovanstående svar !

          Har hittat ett paket jag tänkte fråga om som verkar lite intressant från brl för 3598 kr.

          Enhet: Pioneer DEH-4200SD: 4x50W MOS-FET, 24 programmerbara snabbval för radiokanaler, Löstagbar front, Ljusstark OEL-display, blå knappbelysning. Fjärrkontroll finns som tillval (CD-R320). USB och AUX-ingång, SD-kortsläsare och CD-spelare. 3xLågnivå, Front, rear och sub. 5-bands equalizer, Inbyggda hög och lågpassfilter, Loudnesskontroll, Löstagbar front.

          Framsystem: DLS 425: Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Polypropylenmembran. Foamupphängning. 20mm silk domediskant. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 60Hz-20kHz. Effekttålighet 90W max. 60W RMS. Monteringshål 117mm. Monteringsdjup 90mm. Magnetdiameter 61mm. Filterbox 125x44x35mm. Levereras komplett med delningsfilter och galler.

          Baksystem: DLS 960: Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Cellulosamembran. Foamupphängning. Mellanregister 50mm. Diskant 20mm. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 50Hz-20kHz. Effekttålighet 120W max. 80W RMS. Yttermått 185x249mm. Monteringshål 150x220mm. Monteringsdjup 83mm. Magnet diameter 100mm. Levereras med galler.

          Sedan behöver jag då ett steg för att driva antingen enbart fram eller enbart bak eller båda delar? Men har inte en aning om vad eller så, har kikat lite på ett Kicker zx200 4-kanaligt.

          Sedan då bas och steg, kan detta vara något? Och bygga matchande låta till det?
          A1/510 DD10" paket bas + steg http://www.audio-control.se/art-1.asp?id=323&iPageID=4

          Jag är inte ngn extrem finsmakare så vill bara ha så det låter vettigt och spelar på vettigt. Kommer lägga pengar till motor sen ist, så det är därför jag bara vill ha ett någorlunda bra ljud för så liten slant som möjligt!
          Last edited by khazod; March 23, 2010, 23:26.

          Comment


          • #6
            Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

            Om jag inte har fel för mig så finns det väl en som säljer just det paketet här på forumet?

            EDIT: 1200kr frakt fritt! Där har du länken!
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...5&highlight=DD

            Comment


            • #7
              Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

              Originally posted by Svenn3SaataN View Post
              Om jag inte har fel för mig så finns det väl en som säljer just det paketet här på forumet?

              EDIT: 1200kr frakt fritt! Där har du länken!
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...5&highlight=DD
              Stämmer bra det! Hur tror du det spelar? Mer snärtigt och inte massa dån right?

              Comment


              • #8
                Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                Originally posted by khazod View Post
                Stämmer bra det! Hur tror du det spelar? Mer snärtigt och inte massa dån right?
                Beror på vilken låda du bygger om du får snärt eller inte
                Vilken frekvens du har en Peak osv
                mer från våra kunniga medlemar som vet detta om peak och byggnationer av lådor Både i teori och praktisk

                Comment


                • #9
                  Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                  Originally posted by The one n only View Post
                  Beror på vilken låda du bygger om du får snärt eller inte
                  Vilken frekvens du har en Peak osv
                  mer från våra kunniga medlemar som vet detta om peak och byggnationer av lådor Både i teori och praktisk
                  Naturligtvis! Får väl ta råd och hjälp av de kunniga medlemmar som finns här och höra lite eller om dom av en ren slump skulle kika förbi här i tråden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                    Vilken modell på 9000, CS eller CD. Det styr val av bas & låda en del.
                    I en CS hade jag satt lådan mot ryggstödet, spelandes bakåt. Men i CD hade jag vänt på lådan, för att få in ljudet i kupen, via genomlastluckan i baksätet.
                    Vis vobiscum sit!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                      Originally posted by Nordenmark View Post
                      Vilken modell på 9000, CS eller CD. Det styr val av bas & låda en del.
                      I en CS hade jag satt lådan mot ryggstödet, spelandes bakåt. Men i CD hade jag vänt på lådan, för att få in ljudet i kupen, via genomlastluckan i baksätet.
                      Det är en saab 9000 2.3T CSE -96a !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                        Du kanske redan känner till Sittingbull aka Faisal? 9000CS & Mariestad är era nämnare.

                        Lådan bakåt alltså
                        Vis vobiscum sit!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                          Originally posted by Nordenmark View Post
                          Du kanske redan känner till Sittingbull aka Faisal? 9000CS & Mariestad är era nämnare.

                          Lådan bakåt alltså
                          Inte en blekaste faktiskt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                            En annan variant är att sätta den i reservhjulsbaljan, fungerar mkt bra i 9000+ att det mesta av lastutrymmet blir kvar.
                            //Patrik

                            BRL Trollhättan AB

                            BMW 525 Fas V YONONO :
                            Wired with Audioquest.


                            5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                            WWW.BRL.SE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köp av ljud till saab 9000, Gröngöling.

                              Sittingbulls bil är den första Saaben:
                              http://picasaweb.google.com/EMMANET....denmarkSM2009#
                              Vis vobiscum sit!

                              Comment

                              Working...
                              X