Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

    Funderar på vilket slutsteg som är ger bäst ljudkvalitè att driva min Anthem 10" som är på 3 ohm enkel spole.


    Ett Celestra FA 2.150 i bryggat läge.enligt spec ger det 1x740w rms i 2 ohm.


    Eller ett Audison vrx 4.300 med 2 kanaler bryggat,det ger då 380w rms.


    Eller ett Audison vrx 1.500 ett monoblock som ger 1x1080w rms i 2ohm bryggat.

    Har hört att Audison kan vara lite snälla på att ge ut effekt i dom lägre registren.

    Ska inte spela tokhögt,utan lite lagom högt ibland,men är ute efter absolut bästa sq ljudet till basen.

    Ställer frågan på grund av om det är värt att köpa att Audison vrx 1.500.Dom andra 2 stegen har jag redan (Celestra FA 2.150) (Audison vrx 4.300).

  • #2
    Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?.

    Beror väll på vad du ska göra med dem andra stegen om du köper 1.500?
    Men jag tycker du ska köpa det. Riktigt bra steg är det ju.

    Comment


    • #3
      Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?.

      FA 2150 är vad jag själv hade rekommenderat. Ett klass AB med mycket muskler och bra kontroll.

      Audisonsteget ger ju lite mer effekt på pappret, men basen behöver inte mer effekt än vad FA steget ger och min erfarenhet är att FA steget låter aningen bättre än LRx.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?.

        Originally posted by Robsarve View Post
        FA 2150 är vad jag själv hade rekommenderat. Ett klass AB med mycket muskler och bra kontroll.

        Audisonsteget ger ju lite mer effekt på pappret, men basen behöver inte mer effekt än vad FA steget ger och min erfarenhet är att FA steget låter aningen bättre än LRx.
        Ok!.

        Fa steget låter lite bättre än Lrx steget.Hmmm....Undrar om Fa steget låter bättre än VRX steget,vrx serien är ju lite dyrare än Lrx serien.

        Just nu lutar det åt Audison vrx 1.500.Då får man ju samma serie på Audison stegen både till framsytem och basen.

        Comment


        • #5
          Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

          Skall man läsa oxå

          VRx använder samma transistorer som FA-stegen och Audison är mycket duktiga på att bygga steg. Några av de bästa i branchen jobbar för Elettromedia (Audisons moderföretag).

          Eftersom jag inte jämfört de två får jag gå på magkänslan, och den lutar åt Celestrat eftersom det är ett klass AB som brukar vara lite mer musikaliskt än klass D som 1500at är. Men 1500at är kraftfullare och byggt av duktigt folk så jag tror inte skillnaden är särskilt stor.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

            Audison WRx 1.500 är ett klass AB monoblock.

            Om det är bättre eller sämre än ett Celestra vågar jag inte svara på då jag bara har provat ett Audison steget och de ger bra med pulver och kontroll.

            MVH//Björn

            www.dbakuten.se

            Comment


            • #7
              Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

              Jaså då förstod jag fel på deras hemsida. Är det ett AB så är det inte mycket att tveka på.
              (Man måste älska italienare. "Vi har satt en lucka av plexiglas över säkringen till steget så det är lätt att kolla statusen"
              Var sitter då denna lucka? -Jo på undersidan av steget! )
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                Jo ett AB steg är det.

                Då blir det ett sånt steg.
                Last edited by Välljudsfantast; October 25, 2009, 08:50.

                Comment


                • #9
                  Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                  Lånar denna tråd lite.

                  Vilket steg låter bäst av Celestra RA, Genesis och Audison VRx?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                    De är rätt lika i karaktären. Efter 3 minuter låter Celestrat bäst. Efter 30 minuter så är det svårare. Men eftersom jag tycker att gamla VR lät bättre än VRx så säger jag Genesis,

                    Ärligt talat är skillnaderna så pass små att om man har en anläggning man kan höra dem på så är man lyckligt lottad.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                      Tack för det snabba svaret.
                      Vart får man tag på Celestra i dag?
                      Btw är det inte RA stegen som fläkten låter rätt mycket på? Eller är jag ute och cyklar nu?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                        Det här var rätt kul, håller med Erik i varje inlägg!

                        Ett FA överträffar det mesta, särskilt om man ser till kostnaden!
                        Går man upp på Genenesis DMX så är valet inte så svårt!


                        Själv tävlade jag med VRX för många år sedan, jag gillade värmen i ljudet.
                        Tyvärr hade mina steg fruktansvärt mycket grundbrus, detta får inte förekomma i denna prisklass!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                          Originally posted by Kaggen View Post
                          Tack för det snabba svaret.
                          Vart får man tag på Celestra i dag?
                          Btw är det inte RA stegen som fläkten låter rätt mycket på? Eller är jag ute och cyklar nu?
                          Ja, fläkten låter en hel del.

                          Sitter steget i skuffen på en sedan tex så hörs dem knappt alls, sitter dem däremot öppet i en kombi tex så kommer du höra dem, men inte om du lyssnar på musik på normal volym.

                          Men det går ju att få bort det mesta utav fläktljudet: Erik tävlade ju med RA steg i taket på sin kombi och det funkade ju. Jag rekommenderar dok inte denna typ av montering av steg, värmeavledningen blir minst sagt problematisk.

                          mvh Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Ja, fläkten låter en hel del.

                            Sitter steget i skuffen på en sedan tex så hörs dem knappt alls, sitter dem däremot öppet i en kombi tex så kommer du höra dem, men inte om du lyssnar på musik på normal volym.

                            Men det går ju att få bort det mesta utav fläktljudet: Erik tävlade ju med RA steg i taket på sin kombi och det funkade ju. Jag rekommenderar dok inte denna typ av montering av steg, värmeavledningen blir minst sagt problematisk.

                            mvh Jonas

                            Jag har en sedan och det kommer troligen bli så att dom hamnar i reservhjulsbaljan. Så jag bör inte få något problem med fläktljud hoppas jag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Anthem 10" drivs av Celestra eller Audison?

                              Originally posted by Kaggen View Post
                              Jag har en sedan och det kommer troligen bli så att dom hamnar i reservhjulsbaljan. Så jag bör inte få något problem med fläktljud hoppas jag.
                              Okej, ja flökljudet komer inte höras.

                              Se bara til att om du stänger inne stegen, så måste du ha "frisk" luft till dem, förmodligen med externa fläktar som förser med luftcirkulation av kalluft. Stänger du ej inne dem bör det funka fint.

                              /Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X