Announcement

Collapse
No announcement yet.

analog eller digital volt mätare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • analog eller digital volt mätare?

    vilket är bäst analog eller digital voltmätare.... som visar mest korrekt alltså.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  • #2
    Re: analog eller digital volt mätare?

    Beror på vad du ska mäta! Tror dom analoga är lite bättre, pgu den interna impendansen, men i dagsläget vet jag inte helt 100%
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

    Comment


    • #3
      Re: analog eller digital volt mätare?

      vill ha koll på volten o så när ja drar på fullt ös. så de inte dippar för mycket
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

      Comment


      • #4
        Re: analog eller digital volt mätare?

        De analoga brukar vara snabbare i reaktionen iaf.

        Beror givetvis på hur känslig den är med
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: analog eller digital volt mätare?

          Du menar i bilstereosyfte? Då spelar det ingen roll! Detta gäller om du ska mäta 1/1000v och så! Digital är väl enklare att avläsa! Analoga är mjukare och snabbare att röra sig.
          Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

          Comment


          • #6
            Re: analog eller digital volt mätare?

            Originally posted by Lonefox View Post
            De analoga brukar vara snabbare i reaktionen iaf.

            Beror givetvis på hur känslig den är med


            Hmmm icke heller. Digitala är snabbare och rätt ofta mer nogranna. Det är sällan motiverat att köra analogt.
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: analog eller digital volt mätare?

              Originally posted by newBadboy View Post
              Hmmm icke heller. Digitala är snabbare och rätt ofta mer nogranna. Det är sällan motiverat att köra analogt.
              Ops...bör tillägga att jag syftade inte på fasta mätare utan handhållna
              Där brukar de analoga vara snabbare (talar om de billigare som de flesta rukar köpa), framförallt när man skall se dippar....

              Detta är dock mina egna erfarenheter av de jag har använt och lite snack med ngr bileketriker....
              Sedan hur exakt de har vart överlag är en annan sak.
              Osciloskop är iofs oslagbart när man snacka rom det här. Visst de är digitala men kan även så mkt mer

              Snackar vi fast monterat i bil så bör jag hålla tyst
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: analog eller digital volt mätare?

                Du kan aldrig se en dipp på en digital! Den mäter spänningen i tidsintervall, så därför blir det mest fladder, och inte speciellt exakt när man spelar musik! En analog mäter hela tiden så där har du det exakta du vill ha!
                Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                Comment


                • #9
                  Re: analog eller digital volt mätare?

                  Analog ger en bättre bild om hur spänningen varierar med basslagen.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: analog eller digital volt mätare?

                    Det kan jag hålla med om att den följer basslagen. Men har man ett finare digital multimeter så e dem jävligt snabba. Nu menar jag i ett par tusenkronor och uppåt. Ställer man dem i rätt område och inte auto så blir det rätt ok.

                    Men som sagt ett digitalt oscilloscope med single trigg som fryser bilden slår inget. mn där snackar vi om annan kostnad.

                    Ärlig talat vet jag inte hur det med såna inbyggda mätare. Jag har hela tiden snackat om handhållna eller bänk multimetrar
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: analog eller digital volt mätare?

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      Det kan jag hålla med om att den följer basslagen. Men har man ett finare digital multimeter så e dem jävligt snabba. Nu menar jag i ett par tusenkronor och uppåt. Ställer man dem i rätt område och inte auto så blir det rätt ok.

                      Men som sagt ett digitalt oscilloscope med single trigg som fryser bilden slår inget. mn där snackar vi om annan kostnad.

                      Ärlig talat vet jag inte hur det med såna inbyggda mätare. Jag har hela tiden snackat om handhållna eller bänk multimetrar
                      Lite overkill va? tror mer perkan ska ha o kolla så inte batterierna är slut när han står o poppar.....Skyllermarks har en bra voltmätare och stinger hade med nån vet ja med blå eller röd belysning i. sen finns andra på såna www.stylingtjofräs.mu oxå
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                      www.garaget.org/Frippe_L

                      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                      Comment


                      • #12
                        Re: analog eller digital volt mätare?

                        jo jag fattade det efter att ha läst om tråden.

                        Jag fattade som att han vill kolla ngt eftersom han hade ett problem.

                        Så ja mina förslag är helt overkill...
                        www.sp-engineering.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: analog eller digital volt mätare?

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          Lite overkill va? tror mer perkan ska ha o kolla så inte batterierna är slut när han står o poppar.....Skyllermarks har en bra voltmätare och stinger hade med nån vet ja med blå eller röd belysning i. sen finns andra på såna www.stylingtjofräs.mu oxå

                          där kom de ett bra svar ska kolla vart man får tag i en vettig mätare. (eller har någon koll vart de finns en vettig) vill ha en fram och en bak. då ja kör framsystem stegen o stereon på ett batteri o en separat genereator och basstegen på en egen batteribank med egen generator.
                          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                          Comment


                          • #14
                            Re: analog eller digital volt mätare?

                            Skyllermarks
                            http://www.blekingebilradio.se/ShowP...=5650&cat=1015

                            Kjell&co hade med nåra varianter om man säkte på panelmätare
                            http://www.kjell.com/content/templat...em=48131&path=
                            denna drevs visst med 9V batteri

                            Har sett några varianter på typ danmoblity/bluepower eller vad dem heter såna låtsasstyling sidor.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: analog eller digital volt mätare?

                              Biltema har börjat med en ny serie av 52 mm digitala mätare, där finns bla en voltmätare. Hur den fungerar vet jag inte, kanske köper en och testar.

                              Comment

                              Working...
                              X