Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

    Hejsan!

    Ny här på forumet men läser väldigt mycket här då jag tycker det är intressant!
    Jag har för ett tag sen köpt en Saab 9-3 cab 2005. Fantastiskt skön bil men då jag har mellan stereon premium 150 så är ljudet under all kritik!

    Då min erfarenhet av billjud bara sträcker sig till att ha kopplat in huvudenhet, högtalare 4-kanalssteg och baslåda förr så behöver jag hjälp och tips!

    Jag har läst såpass mycket att jag vet att min modell bygger man inte ljud i bara så där. Detta pga att stereon går via optiskt kabel och att signalen redan är skuren till högtalarna eller hur man nu säger. Har läst i chriztoffers tråd om att skarva in sig på signalen till dörrhögtalarna mm. Men detta kommer jag behöva hjälp med och det kommer ske till våren i så fall.

    Tänkte dock börja med att byta 3.5" i instrumentpanelen. Då har jag funderat på emphasers 3,5 eller amegas qcox-350. Ska senare troligen komplettera med steg till dörrhögtalarna och de på brädan är väl lika bra att driva på steg också men i fas 1 ska det bara drivas av huvudenheten. Tänkte beställa emphaser om inte amegan är jättemycket bättre. Den hade dock utgått från seastream.

    Mycket text nu men alla tips på bra 3.5 coax uppskattas och var man kan köpa dessa. Är ingen finsmakare så där men tycker orginal låter skit. Har blandad musiksmak och är totalt alergisk mot vass diskant. Vill ha klarare ljud och som steg 2 om några månader mera tryck i ljudet då avsaknaden av bas är fullständig.

    Så hoppas ni står ut med tips till ännu en okunnig nybörjare. Man börjar ju någonstans.

    Med vänlig hälsning, jonteljunggren

  • #2
    Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

    Kan ju tjöta lite då jag såg du nämnde "mig".

    1. Amegan kan du skippa om du kör utan steg.
    2. IGÅR packade jag ner ett par Emphaser för att sälja beg. i shopen, jaa, så fina är dom. (finns bild)
    (suttit vid kontorsdatorn)
    3. Jag provade 3 och 4" Faital Pro bredbandare för ett tag sedan, suverän(a) ersättare till Emphasern och därmed mer grejjer att hålla i lager.
    Modellen för dig skulle vara 3FE20. (3")

    Kör PM om du är intresserad av Emph.

    Pierre
    Last edited by Horsyhorse; October 24, 2013, 21:47.
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

      Snabbt svar och helt klart intressant! Det enda som för mig med denna bilen är bra ljud.
      Du har ju redan fått pm men tänkte svara här med så jag inte ser otacksam ut för tipsen....

      Nästa steg mot bättre ljud sen verkar vara att dämpa dörrarna så det kommer jag läsa på om så mycket det går.

      Comment


      • #4
        Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

        Jag kör med vifa tg9 och dom låter rikrigt bra. 200 kr stycket på byggdinbas.se

        Comment


        • #5
          Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

          audiopipe-apt-879

          Har du ett alternativ också!
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • #6
            Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

            Originally posted by dickbender View Post
            Jag kör med vifa tg9 och dom låter rikrigt bra.
            Den skriver jag och många andra som vunnit SM med den också under på. Funkar rejält bra i just SAAB originaluttag, och med upp till säg 40W.

            //Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

              Originally posted by Kofoten View Post
              audiopipe-apt-879

              Har du ett alternativ också!
              Kan den där verkligen låta speciellt bra? Tänker på priset, hur står de sig mot andra du jämfört med? Är inte negativ utan bara nyfiken med tanke på att han frågade efter betydligt dyrare element.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

                Lånar tråden lite om det går bra.

                Ang Vifa TG9FD-10-04, vill dom ha låda och i så fall hur stor om man ska använda dom i bil? On axis eller off axis?

                Ska beställa 2st sådan element för att bygga "mupppar" i höst till datorn men har även köpt ny bil så behöver ha några små element på panelen som kommer spela från ca 200hz och uppåt.

                MVH Simon Jonsson

                Comment


                • #9
                  Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

                  Jag bestämde mig för beg emphaser från horsyhorse. Tror det blir bra för mig.
                  Ska bli roligt att provlyssna i veckan för originalen är hemska!

                  Tack för alla förslag. Hade gärna provlyssnat alla!

                  /jonte

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

                    Bra val! Dom kanske inte ger nåt jättelyft om man byter rakt av men koppla på ett litet steg och knöla ner lite dämpull under högtalarn så ska du se att det blir liv i dom!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips om 3.5 coax till saab 9-3 cab 2005

                      Ja jag hoppas det blir bra! Mycket baserat på det jag läst i din projekttråd. Ja jag vill absolut ha ett steg, helst till 3.5" i brädan och till 6.5" i dörrarna men tror inte jag vågar mig på att koppla det själv. Men målet är att lyckas få det gjort.

                      Mycket tackar inspiration och råd

                      /jonte

                      Comment

                      Working...
                      X