Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilket batteri? Optima, Banner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket batteri? Optima, Banner?

    Funderar på vilket batteri som är riktigt bra.Någon som har erfarenheter av Optima Yellow top eller Banner running bull?.Eller annat bra märke.

  • #2
    Re: Vilket batteri? Optima/Banner/?.

    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Funderar på vilket batteri som är riktigt bra.Någon som har erfarenheter av Optima Yellow top eller Banner running bull?.Eller annat bra märke.
    Alla som nämnts här kommer funka för dig. Du kör ingenting som är extremt på nåt sätt, så välj det som du själv tycker. De är alla likvärdiga kvalitetsmässigt.

    Personligen hade jag förmodligen Banner, för det är mer kapacitet för samma pengar. Men det kanske är något större i formatet med?

    /Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Vilket batteri? Optima/Banner/?.

      Hallå! jag kör med Banner Running Bull 95ah och jag är kanon nöjd.
      Antar av ditt namn "välljudsfantast" att du är mer åt SQ hållet men det borde ju funka galant där med!
      Lycka till med ditt val!

      Comment


      • #4
        Re: Vilket batteri? Optima/Banner/?.

        Tänkte byta generator till en 100Amp,Vilket batteri är mest lämpat till generatorn 70-75amp eller 95Amp.

        Eller spelar det ingen större roll förutom att det tar lite längre tid att ladda upp 95 Amp batteriet?.

        Jag kommer alltid försöka underhållsladda med ett ct-Tek 7000.

        Comment


        • #5
          Re: Vilket batteri? Optima/Banner/?.

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Tänkte byta generator till en 100Amp,Vilket batteri är mest lämpat till generatorn 70-75amp eller 95Amp.

          Eller spelar det ingen större roll förutom att det tar lite längre tid att ladda upp 95 Amp batteriet?.

          Jag kommer alltid försöka underhållsladda med ett ct-Tek 7000.
          Spelar nog inte så stor roll vilket du väljer,95ah är ju rätt så stora men samtidigt kan det ju vara bra med lite extra pulver.

          Comment


          • #6
            Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

            Att batterierna har fler Ah betyder inte mer pulver, om dom är lika för övrigt!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

              Originally posted by Nonne View Post
              Att batterierna har fler Ah betyder inte mer pulver, om dom är lika för övrigt!
              Nej men dom räcker längre om man spelar på lagom nivå utan ngn laddning.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                det som talar för Banners Running Bull 70Ah batteri är att det håller ett mått som många "vanliga" batterier har framför allt på höjden.
                Även Varta har ett AGM batteri som håller ett "klassiskt batterimått".

                Vilket AGM batteri som är "bäst" brukar oftast sluta i att man köper det som man känner att man får mest valuta för.
                Vissa vill åt Ah, vissa vill ha ett extra lågt inre motstånd, andra vill ha ett batteri med anor och bevisad kompetens medans vissa vill ha ett som har specifika mått.

                Gör med som så mycket annat inom denna hobby, köp kompetens bakom produkten så har Du störst chans att bli nöjd.
                För lång tid framöver.

                Lycka till

                Mvh
                Rutger
                Du lär så länge du lever, heter det.
                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                Bengt Feldreich
                _______________________________________
                _______________________________________

                Comment


                • #9
                  Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                  Lutar faktiskt lite åt Banner running bull 70Amp,då passar det även in i plastbaljan som ska vara under batteriet.

                  Samt att många på garaget verkar gilla dom.

                  Ringde BRL idag,men dom visste inte hur lång garanti det var på Banner.

                  Har dock sett andra återförsäljare av Banner running bull som lämnar 3års fabrikgaranti,vilket man tycker BRL också borde ha.

                  Får se om dom ringer upp,vilket dom lovade att göra.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                    Nackdelen med Optimas är väl att dem inte gillar att bli helt tömda. Då skadar man batteriet mig veterligen. Men ska Du underhållsladda så spelar det nog ingen roll. Jag vet inte hur det är med Banners?

                    Det som talar för Optima är väl att Amerikanska militären använder dem och att dem tål pistolskott.... nej, skämt å sido, även om det ligger lite sanning bakom, så är säkert båda batterierna jättebra. Har ju själv ett Optima som fungerar prima.
                    Last edited by Psycho_Squid; November 17, 2009, 23:02.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                      Är väl inte precis något batteri som gillar att bli tömda helt..

                      Valet av batteri beror nog mest på vad du är utefter som någon sa tidigare.
                      Banners batteri är ju billigare med är betydligt större och tyngre än Optima.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                        Fick svar idag,2års garanti på Banner batterier från tillverkaren.

                        På Optima varierar garantin konstigt nog från 1-3år beroende på var man köper det.
                        Last edited by Välljudsfantast; November 18, 2009, 20:44.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                          Originally posted by Psycho_Squid View Post
                          Nackdelen med Optimas är väl att dem inte gillar att bli helt tömda.
                          Det gula Optima är ett "dual purpose", dvs båda startbatteri och djupcyklingsbatteri. Fastän det inte är ett renodlat djupcyklingsbatteri så tål det ändå en hel del ordentliga urladdningar. De batterierna har testats i städmaskiner och fungerar tydligen bra enligt tester som går att läsa på Optimas hemsida.

                          Även fast jag själv inte har gjort vetenskapliga tester så tvivlar jag starkt på att Optima YT skulle vara sämre ur djupcyklingssynpunkt jämfört med Banner Running Bull, men om någon kan visa på motsatsen i seriösa tester så får jag väl ändra uppfattning.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                            Hollywood batterierna verkar ju riktigt bra på pappret.Dock alldeles för dyra för min smak.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vilket batteri? Optima, Banner?

                              Hallå!

                              Jag har använt Optima Yellowtop under många år och varit jättenöjd med dessa! Det senaste åren har jag använt Banners batteri. Är precis lika nöjd med det som optima. Om inte mer, inte pga av prestanda utan för att det ser ut som ett standard batteri och är lika enkelt att montera. Optimas är mera omständigt pga sin form.

                              Sedan får man som tidigare sagt fler A-timmar och det är aldrig fel samt att det är något billigare!

                              Mvh
                              Peter J

                              Projekt Saab 95 Aggressor
                              https://www.facebook.com/saabaudio/
                              Instagram saabaudio

                              Ancient history....
                              http://www.garaget.org/?car=106118

                              Comment

                              Working...
                              X