Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine 117Ri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine 117Ri

    Hejsan. Köpte en Alpine 117Ri Huvudenhet i går på Elmia, och tänkte sätta in den i bilen idag.

    har dock uppstått lite problem.

    Alpine huvudhenheten verkar ha en seperat jord, och en seperat strömkabel. Står inget informativt överhuvudtaget i instruktionsboken ang. detta, men kan det stämma att man själv skall dra kablar ifrån bilbatteriet och förbinda dem direkt med stereons + och - kablar?

    Finns en svart kabel märkt, märkt SWRC G.Out och en gul kabel (märkt Battery Lead)

    ? Alla andra huvudhenheter jag haft har inte haft dessa kablar, utan fick ström och jord direkt ifrån själva kabelklustret som man anslöt direkt i stereon.

    Vill ju helst inte förstöra något, så om någon kan bekräfta att detta är vad man skall göra, så vore jag lycklig!

  • #2
    Re: Alpine 117Ri

    Originally posted by Carazide View Post
    Hejsan. Köpte en Alpine 117Ri Huvudenhet i går på Elmia, och tänkte sätta in den i bilen idag.

    har dock uppstått lite problem.

    Alpine huvudhenheten verkar ha en seperat jord, och en seperat strömkabel. Står inget informativt överhuvudtaget i instruktionsboken ang. detta, men kan det stämma att man själv skall dra kablar ifrån bilbatteriet och förbinda dem direkt med stereons + och - kablar?

    Finns en svart kabel märkt, märkt SWRC G.Out och en gul kabel (märkt Battery Lead)

    ? Alla andra huvudhenheter jag haft har inte haft dessa kablar, utan fick ström och jord direkt ifrån själva kabelklustret som man anslöt direkt i stereon.

    Vill ju helst inte förstöra något, så om någon kan bekräfta att detta är vad man skall göra, så vore jag lycklig!
    Svaren hittar du lika lätt och snabbare i din manual i kapitlett montering
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Alpine 117Ri

      Kunde inte släppa det där!

      Åkte in och kollade på en maskin i butiken och den hade vanligt Alpine kablage med standard iso koppling!

      Som brukligt är kablagen aldrig kopplade, röd och gul ska kopplas samman via de befintliga rundstifthylsorna!

      Annat är de på Alpins äldre maskiner med 60 Watt per kanal, där rekomenderas separat 2,5 Kvm kabel då det är som regel tunnare kablage i Isokontakterna!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Alpine 117Ri

        Och den svarta kabeln märkt "SWRC G.Out" är till för att koppla mot rattjärrsinterface. I övrigt så är det bara att koppla rakt på och sätt röd å gul rätt beroende på bil.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Alpine 117Ri

          Mjo, jag märkte det Jag har bara aldrig haft en stereo där dessa två kontakter inte varit kopplade från start, så jag blev lite fundersam. Kunde inte riktigt komma på vad vitsen med att koppla dem själv skulle vara, när det inte finns någon vits med att koppla dem på annat sätt? Nåväl, så den svarta behöver man altså inte koppla in alls? Där ser man. Hoppas man inte har haft sönder något när man jordat den.. :O

          Comment


          • #6
            Re: Alpine 117Ri

            "vitsen" med o kunna skifta röd o gul är att i bl.a. vissa tyska bilar så ligger de omvänt, så med röd på röd o gul på gul så har bilen ingen minnes ström, då vänder man, gul till röd o vise versa

            Comment


            • #7
              Re: Alpine 117Ri

              Jaha, på så vis. Då är det tur man inte har en tysk bil

              Comment


              • #8
                Re: Alpine 117Ri

                Originally posted by Carazide View Post
                Jaha, på så vis. Då är det tur man inte har en tysk bil
                Gäller andra än tyskar med
                Man kan aldrig vara helt säker
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine 117Ri

                  Sen kan man ju alltid sätta ihop röd och gul för att kunna ha huvudenheten igång även när nyckeln är urtagen..
                  Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                  PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpine 117Ri

                    Originally posted by xciso View Post
                    Sen kan man ju alltid sätta ihop röd och gul för att kunna ha huvudenheten igång även när nyckeln är urtagen..
                    Eller en extra knapp och en backdiod mot originalsystemet.
                    Jag blev måttligt glad då jag insåg att ljuset gick igång då jag lade på spänning på radions tillslag. Kul att sakna radioläge utan man har bara tändning och startläge.
                    Efla italienare som inte kan göra ngt vettigt för oss billjudstöntar.
                    Ja iaf en viss biltillverkare :-D
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alpine 117Ri

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Eller en extra knapp och en backdiod mot originalsystemet.
                      Jag blev måttligt glad då jag insåg att ljuset gick igång då jag lade på spänning på radions tillslag. Kul att sakna radioläge utan man har bara tändning och startläge.
                      Efla italienare som inte kan göra ngt vettigt för oss billjudstöntar.
                      Ja iaf en viss biltillverkare :-D
                      Varför inte koppla ur den oranga kabeln så hade du "säkert" sluppit det!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alpine 117Ri

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Varför inte koppla ur den oranga kabeln så hade du "säkert" sluppit det!
                        Vilken oranga kabel?
                        Du vill inte se detta ISO-kablage som sitter i Punton.....ett virrarv av dubbelfärgade kablar....noll logik.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alpine 117Ri

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Vilken oranga kabel?
                          Du vill inte se detta ISO-kablage som sitter i Punton.....ett virrarv av dubbelfärgade kablar....noll logik.
                          Varför tror du något har en ISO standard?

                          Jo, för att förenkla installationer tex!
                          I Alpinekablaget till CDA-117Ri finns en orange kabel som är delbar, denna kabel är till för belysning.

                          Det har hänt att maskiner får märkliga beteende när den är inkopplad, släckt knappbelysning då bilens lampor tänds tex

                          Så vilka färger du har i din bil har väl ingen betydelse, specifikt stift för belysning i iso/Quadlock kontakten är det samma om kabeln är röd, grön, blågrå mm mm!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alpine 117Ri

                            En fråga ang. CDA-117Ri och belysningen...
                            Jag har installerat den i min scania, men i scanias iso-kontakt finns inget stift för belysning, troligtvis för att för att belysningen i instrumentpanelen är 24v.

                            Men när jag dimrar belysningen manuellt i inställningarna så är det fortfarande för ljust när man kör på natten.

                            Finns det någon lösning på det?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alpine 117Ri

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Varför tror du något har en ISO standard?

                              Jo, för att förenkla installationer tex!
                              I Alpinekablaget till CDA-117Ri finns en orange kabel som är delbar, denna kabel är till för belysning.

                              Det har hänt att maskiner får märkliga beteende när den är inkopplad, släckt knappbelysning då bilens lampor tänds tex

                              Så vilka färger du har i din bil har väl ingen betydelse, specifikt stift för belysning i iso/Quadlock kontakten är det samma om kabeln är röd, grön, blågrå mm mm!
                              Jasså... Samma färg på Eclipsen för att få knapparna att lysa. Den är kopplad efter remoterelät.
                              Men läs om och läs rätt Nonne...mitt problem är att det saknas radioläge och då jag tillför extern spänning till radions tillslag utan nyckeln i så går bilen in i tändningsläge. Därav dioden ;-)
                              Originally posted by jimbo164 View Post
                              En fråga ang. CDA-117Ri och belysningen...
                              Jag har installerat den i min scania, men i scanias iso-kontakt finns inget stift för belysning, troligtvis för att för att belysningen i instrumentpanelen är 24v.

                              Men när jag dimrar belysningen manuellt i inställningarna så är det fortfarande för ljust när man kör på natten.

                              Finns det någon lösning på det?
                              Min spontana tanke är en liten krets från tex. ELFA. Spänningsomvandlare.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X