Announcement

Collapse
No announcement yet.

skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

    har en e91 med professional i & behöver göra något åt ljudet här framöver
    det är inte tänkt att bli något fett ljudbygge men vill att det ska låta bra och gå spela på lite när man vill lixom
    har några gamla dls genesis steg liggande som jag tänkt använda att driva framsystemet med men har ingen aning om vad jag ska ha för något mer än att det blir bolt on högtalare.

    är det vettigt att montera högtalare från nyare f-serier t.ex ett logic 7 framsystem eller är eftermarknads kiten mycket bättre än det?
    åsså nästa fråga, någon som testat och jämfört skillnader mellan t.ex gladen, mtx, rockford mm? sen finns det ju även flera olika versioner av samma märke?

  • #2
    Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

    Tidigare hade jag en Volvo s60 med premium-system (Dynaudio) med eftermonterade Dynaudio Esotec i dörrarna. Alpine 117 HU med PXA-H700 ljudprocessor, som spelade genom klass-D slutsteg.

    Jag tyckte det var riktigt bra ljud i den, men...

    Nu har jag en BMW F30 som precis har fått ett Mosconi PICO system med Gladen-högtalare, och ljudet har lyft en bit till.
    Absolut värt att titta på. Jag hör fler detaljer i musiken nu, än jag gjorde med Volvons Dynaudio, och det var ändå ett premium-system.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

      Jag kör gladens och tycker de funkar bra, hade idag dock satsat på antingen gladen extreme eller nån kraftigare 6,5 tums midbas för att få mer kick i midbasen. Men du hade inte tänkt köra dsp? De kommer i så fall vara den största begränsningen i ditt fall och du lär åtminstone byta huvudenhet för att kunna få mer justeringar. Allternativt kör man dsp och går runt huvudenheten och blåtand direkt in i den och får riktigt bra resultat om man vet vad man gör

      Comment


      • #4
        Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

        Jag vill höja ett varningens finger när vi pratar Gladen och högtalare.

        Många tror att system med ändelsen EXTREME är bättre, men .... skillnaden är impedansen.

        Alla EXTREME har 2 ohms spolar, alltså MÅSTE man tillföra en förstärkare.
        Kopplar man in ett EXTREME kit i en BMW på endast effekten från stereon .... ja då är sannolikheten stor att den pajjar förr eller senare!

        Gladen One 201 EXTREME basar mer, dom tål mer effekt.
        Med 2 ohms motstånd på steget så ger det som regel mer effekt och högtalarna speler högre volym.

        Jag skulle nog vilja påstå att alla originalförstärkare är optimerade för 2 ohm, så har man ett HiFi eller Logic7 så är man tvingad till EXTREME för annars blir det basfattigt i bilen
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

          Originally posted by Nonne View Post
          Jag skulle nog vilja påstå att alla originalförstärkare är optimerade för 2 ohm, så har man ett HiFi eller Logic7 så är man tvingad till EXTREME för annars blir det basfattigt i bilen
          Original H/K "basarna" (de under stolarna) i F3x är ca 8ohm
          Det rekommenderas inte att hinka in Glandens Extreme basar på original H/K steg (vanliga HiFi systemets "basar" är dock 2ohm).

          Här finns mycket info: https://f80.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1209689

          Comment


          • #6
            Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

            tack så mycket för alla svar hörni!

            jag hade inte tänkt köra dsp men inser nu att det lär va en smart grej med tanke på ljudet men om jag streamar spootify via blåtanden till dsp så kommer väl varken rattstyrning eller handsfree funka som det ska? och måste höja / sänka via mobilen eller tänker jag fel? vill gärna behålla originalfunktionerna och vill inte byte till eftermarknads huvudenhet.
            tänkte se om det går att hitta lite prisvärda beg grejer? har sett några rockford dsr1 och helix mini. är det något som duger eller finns det en anledning till att de säljs?
            i mitt fall vill jag helst inte ha mer funktioner än jag behöver, enkelt och dugligt vore bra, menar sakerna ska sitta i en 10år gammal kombi som jag har tänkt behålla 1-2år till.
            ursäkta om det gick lite off topic

            Comment


            • #7
              Re: skillnader bmw framsystem oem gladen mtx rf m.fl

              Helt rätt, S688 7,4 Ohm på basarna jag bytte i dag
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X