Announcement

Collapse
No announcement yet.

En 15" istället för två 12"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En 15" istället för två 12"?

    Det är lustigt,man blir aldrig nöjd....
    Sitter fortfarande med en tumme nånstans som vi inte ska gå in på här,men vad säger man,det är ju roligt att klämma lite på nya grejer ibland!

    Nå till saken då:
    Har två 12" Genesisbasar som jag i min lilla fantasi fått för mig att de SKA gå ner i en reservhjulsbalja på en passat-kombi(höja golvet lite med).

    Men det ser trångt ut så det är en utmaning i så fall.
    Då började dom få cellerna i huvet arbeta på högtryck:varför inte sätta in en 15" istället?
    Borde bli mycket lättare...
    Då till frågan:
    Vad ska man ha för en bas som matchar mina två genesisbasar?
    Kör på SQ,men gärna lite extra dunk ibland.
    Driva detta då:
    Jag har ett Nakamichi PA2004 4-kanalare på 2x400rmsw i bryggat,det är det jag kör med nu till basarna så det skulle kännas bra om 15" kunde drivas av detta steg också,antingen 1x4ohm eller 2x4ohm bas.
    pris då:
    kan väl säga upp till 4000kr, inte mer.
    Ska erkänna att jag dreglat lite över Hertz 15"
    http://www.blekingebilradio.se/produ...category_id=25
    Kraven ska vara:
    självklart sluten då den ska ner i golvet
    relativt lättdriven
    gärna åt det "torra" hållet,inte blöt bas
    gärna 2x4ohm så jag kan utnyttja steget maximalt om det inte är för knepigt att ställa in två kanaler till en dubbelspole,men jag har för mig att det finns dom här som vet hur man gör.

    Oj mycket blev det,men jag är tacksam för alla svar!

    Men vad tror ni alla hifitokar här,finns det nåt hopp för mig?

    MVH/Roger

  • #2
    Re: En 15" istället för två 12"?

    Jag gillar ljudet ur en HX380 i sluten låda runt 45L totalt, sen om den funkar bra i din bil med det steget vet jag inte, testa få i genesis basarna annars dem låter trevligt dem med.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: En 15" istället för två 12"?

      Varför inte bara åka med en genesis bas om du kör SQ?


      MVH Simon Jonsson

      Comment


      • #4
        Re: En 15" istället för två 12"?

        Min erfarenhet av HX-basarna är att dom gärna ska ha bra med effekt för att koma till sin rätta i små slutna låder.
        Personligen så älskar jag den basen. Spelar både riktigt hårt och bra på djupet.
        Kommer att behålla mina ett bra tag framöver Har letat länge för att hitta en bas som passar mig. Och som sagt det blev Hertz HX.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: En 15" istället för två 12"?

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Jag gillar ljudet ur en HX380 i sluten låda runt 45L totalt, sen om den funkar bra i din bil med det steget vet jag inte, testa få i genesis basarna annars dem låter trevligt dem med.
          Originally posted by Snoddas View Post
          Varför inte bara åka med en genesis bas om du kör SQ?


          MVH Simon Jonsson
          Jo Frippe jag gillar genesisbasarna jag med,lite därför man har ångerst om att göra sig av med dom,bara det att jag måst få ut ca 60 liter i baljan och jag vill inte plasta.Sen är ju dom ganska lättdrivna...

          Snoddas:
          Ja det är ju ett alternativ,men det jag testat med inställningarna i cd:n, att sänka ena basen o bara köra på en tycker jag att jag tappade ganska mycket i botten av registret.
          Visserligen så har jag "gainat" bara ca 30-40% på steget så man kanske klarar sig på en bas om man krämar på lite till på steget.

          Comment

          Working...
          X