Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

    ja biltema kan skita sig i näven kan du fett haja som jonas säger
    Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

    Comment


    • #47
      Re: Stetsom, klipp och dist

      Clip-indikering skulle rädda många uppeldade basar i "svenssons" händer!

      Indikeringen är till för att tala om att man börjar skicka ut DC till högtalaren!
      Att spela med klipp är inte skadligt för slutsteg då det bara blir mindre interna förluster när transistorerna leder fullt hela tiden...men det värmer talspolar.

      Kan lova att de flesta med för lite effekt o trögdrivna högtalare sitter o spelar med brutalt DC-klipp i sina bilar (hade det funnits clip-lampa så hade den lyst konstant).

      Även fast man påstår sig vara rutinerad så är det garanterat klipp någon gång ifall man vill spela lite högt (med låg effekt).

      Betänk en skön basgång där man utnyttjar 90% av effekten och det kommer en baskagge med 3dB högre nivå då krävs helt plötsligt 100% mer effekt som inte finns, det resulterar i brutalt klipp.

      För att kunna spela utan klipp så behövs ett dynamiskt headroom på typ 5-6dB, det innebär att man behöver dynamiskt 2000wrms ifall man spelar med ett genomsnitt på 500wrms.
      // Tommy
      MTR electronics
      Generalagent för Mohawk

      Comment


      • #48
        Re: Stetsom, klipp och dist

        Originally posted by Tommy View Post
        För att kunna spela utan klipp så behövs ett dynamiskt headroom på typ 5-6dB, det innebär att man behöver dynamiskt 2000wrms ifall man spelar med ett genomsnitt på 500wrms.
        // Tommy
        Så med andra ord skulle steget varit specat till 24000 watt för att lampan inte ska blinka ?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #49
          Re: Stetsom, klipp och dist

          Originally posted by Nonne View Post
          Så med andra ord skulle steget varit specat till 24000 watt för att lampan inte ska blinka ?
          Ja om man vill spela så högt att man ligger på 6200watt kontinuerligt så behövs det 24000watt för att vara på den säkra sidan när man spelar dynamisk musik (alltså ingen compounder reglerad mega hits skit).

          Men om steget hade varit kraftigare så spelar ju användaren högre och kommer till sist att klippa även med 24000watt

          Vad jag menar är att man kommer alltid behöva mer effekt i reserv än vad man utnyttjar kontinuerligt ifall man vill undvika DC-klipp.
          // Tommy
          MTR electronics
          Generalagent för Mohawk

          Comment


          • #50
            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

            Originally posted by LJUDGARAGEN View Post
            Ärlig talad Nonne, så en sån kommerntar trodde jag du hölll dig för god för att komma med. Av drygt 50 sålda steg, är det 2 steg som har uppträdd mysko , resten har som du säger varit SBS. Detta utifrån tilbakameldingar jag fått.

            Tycker jo det är lite konstigt att så många uttalar sig om dessa stegen utan att vore i närheten av dom.(el. lyssnat på dom) Visa mig et slutstegsmärke som inte har problem till och från, och vad jag har lärt mig i loppet av dom ca 25 åren jag hållit på med bilstereo, så är nog 96% av all utrustning som krånglar, et resultat av bristfällig montering/dimentionering el helt enkelt användarfel.
            Kan även upplysa att jag varit i kontakt med Stetsom, och beskrivit vad som har diskuterats i denna tråd, och återkommer med mera info imorgon när jag fått läst mailen.
            Men ang. ström så gjorde vi et test med et 2K5D steg i pojkens golf. När vi körde utan batteri, började cliplampan att blinka ung. vid halv gain, sen satte vi dit 1 st Stinger SPV 70, som gjorde att gainen kunde vridas till ca 75 %, och när vi satte dit 1 st SPV 70 till, kunde vi gaina till max, och lampan bara blinkade till vid stora pådrag, då körde vi en RE MX 18 i sluten låde på ca 80, = tungdriven. Så det är jo helt klart att stegen behöver ström. Et steg som t.ex. 6K steget, som drar uppimot 6-700 ampere, behöver garanterad mer en 2-3 st batterier.

            Återkommer med mera info.

            MVH Frode
            Hur gick det Frode, fick du något svar eller förklaring av Brasilien ?

            Mvh
            Jonas
            En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

            Comment


            • #51
              Re: Stetsom, klipp och dist

              Vill också veta. Men antar ju det är som Tommy beskriver. Blir väldigt lätt dist då man krämar ur mkt effekt till musik
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

              sigpic

              Ljudbyggaren.se

              Comment


              • #52
                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                Originally posted by Nonne View Post
                Tror inte det är en SVENSSON som köper steg för 14000 kronor
                Får byta efternamn märker jag

                O Nonne , den bjöd du faktiskt på!

                Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                Comment


                • #53
                  Re: Stetsom, klipp och dist

                  här händer det inget men då tänkte jag kolla om där e någon som vill köpa mitt 6k stetsom
                  Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                  Comment


                  • #54
                    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                    Originally posted by busfabror View Post
                    Hur gick det Frode, fick du något svar eller förklaring av Brasilien ?

                    Mvh
                    Jonas
                    Vi provar igen, Frode, har du fått fram någon info ännu ?

                    /Jonas
                    En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                    Comment


                    • #55
                      Re: Stetsom, klipp och dist

                      då har man pratat med frode å vi kom fram till att jag skickar mitt steg till Soundpressure
                      så får vi se vad som e fel eller rätt med mitt stetsom så nu väntar man bara på att få svar hur det går
                      Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                      Comment


                      • #56
                        Re: Stetsom, klipp och dist

                        japp då skicka jag steget i dag tomas nilsson va här å hämta det
                        Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                        Comment


                        • #57
                          Re: Stetsom, klipp och dist

                          en lite bild kanske vore något
                          Attached Files
                          Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                          Comment


                          • #58
                            Re: Stetsom, klipp och dist

                            Originally posted by holmis View Post
                            en lite bild kanske vore något
                            Jämn o fin sinusvåg.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #59
                              Re: Stetsom, klipp och dist

                              ja till typ köra lite lampor inget anant
                              Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                              Comment


                              • #60
                                Re: Stetsom, klipp och dist

                                Fan lägg upp hela resultatet nu så vi får se. Det är ju ren fakta och ingen smutskastning utav vare sig person eller märke utan ren sanning om vad skiten verkligen lämnar. Jag kan ju bara gissa mig till att det inte lämnar så mycket som det påstås att dom ska göra.
                                SM GULD 2009 ESPL 4
                                SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                                HiFiMicke
                                2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                                Team dBAkuten
                                BMW e91 m-sport

                                Comment

                                Working...
                                X