Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken delning till centerhögtalare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken delning till centerhögtalare?

    Jag har centerhögtalare i min bil. Kör med Helix dsp.2. Så jag undrar vilken delning jag ska köra på den? Ska jag köra full delning eller hög delning?
    Mvh Vargå

  • #2
    Re: Vilken delning till centerhögtalare?

    Glömde fråga en sak. Om jag ska köra aktiv delning till midbasen i dörrarna vilken delning ska jag då ha? Och vilken delning till diskanterna? Framsystemet är gladen 165 rs.

    Comment


    • #3
      Re: Vilken delning till centerhögtalare?

      Läs längst ner i inlägget först så du inte gör något som inte blir bra.

      Jag är verkligen ingen expert och har jag fel så får ni rätta mig.

      Jag tror att centern endast ska spela mellanregister ungefär som när man har högtalare bak som rearfill för att förstärka ljudbilden fram. Center behövs oftast bara ifall man har väldigt långt emellan höger och vänster högtalare.

      Delning till framsystemet så hade jag försökt ta reda på vad det passiva filtret delar och satt delningen på samma och utgått från det.

      Bör se ut så här ungefär men det beror på vad för grejer det är så klart så kolla ifall du hittar information om det passiva filtret. highs på kanske 80hz 12db/oktav, på midbasen och 4000 lowpass på midbasen och 4000 highpass på diskanten även dem med 12db/oktav. Men jag är rätt ny på billjud så lyssna på någon av de mer erfarna :-)

      OBS lyssna inte på mig. Jag är en nybörjare som älskar att läsa och samla massa information, man kan bara läsa till sig teori. Erfarenhet och teori har de andra här på forumet och är DE du ska lyssna på.

      Mvh den oerfarna

      Comment


      • #4
        Re: Vilken delning till centerhögtalare?

        Frågar du mig så ska du inte ha med centern i systemet, detta är bara ytterligare en högtalare som ställer till problem.
        Center image får du ändå eftersom du har en DSP, är ditt framsystem i fas kommer du få rösten mellan dina högtalare.

        En center använder man i ett flerkanalssystem, alltså 5.1 eller liknande.

        Att arbeta med center och få den helt integrerad i en bil är inte det enklaste, jag har verkligen arbetat med detta sedan i början av 2000 talet.
        DSPn (Alpine F#1) är ämnad för uppgiften vilket inte Helix processorn är.
        Hur dom skickar in informationen från systemet har jag ingen aning om, men den borde vara mixad med både höger och vänster kanal.

        Så sent som för 2 år sedan var jag med på ett hörn att vinna EM i Multimedia för 2a året på rad.
        Tyvärr har det gått så långt att man tävlar utan center i dag, helt fel enligt mig då man ska bedöma film.

        Det som gjort att man går ifrån centern är bara för det är otroligt svårt att få just centern att bli integrerad i systemet, både tonalt och tekniskt.
        På EMMAS MM-skiva har man ett 2-kanals filmspår


        Något som är enklare är att ställa delningar på ett 2-vägs system.
        Jag brukar dela 6,5" midbasar runt 50hz beroende på kvalitet och montage.
        Till dina Gladen RS middar hade jag kört HP Butterworth 12db 60hz, BW LP 12db 4000hz till att börja med.
        Tror nog du kan gå neråt 3200-3400hz också utan risk för att diskanten låter illa.
        Jag har inte testat att köra aktivt på Gladen RS då det är ett lite enklare system.
        Jo föresten, tweakde en Ford Flesta med aktivt delade RS 165, tror jag körde runt 3600-3800hz i den.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Vilken delning till centerhögtalare?

          Ok. Då plockar jag bort centern och provar de delningar som nonne föreslog. Jag tackar för hjälpen.

          Comment


          • #6
            Re: Vilken delning till centerhögtalare?

            I alla installationer jag gör i dag där man kan plocka bort centern så ryker den all världens väg, annat är om den återger HF, GPS eller annan nödvändig info
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Vilken delning till centerhögtalare?

              Originally posted by Nonne View Post
              På EMMAS MM-skiva har man ett 2-kanals filmspår
              Nu snackar vi tvåkanalsfolk som fixar regler och bedömningsmaterial till flerkanals... Galet!
              __________________
              Mvh Jonas
              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

              Comment

              Working...
              X