Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud till en Saab 9000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljud till en Saab 9000

    Tjena!
    Jag är rätt ny på ljud så vet inte vad man ska ha, men jag vill ha ett ljud med tryck men ändå så man kan spela normalt. Ljudet ska sitta i är en bruks bil och min budget är väl 4-6 tusen kronor till det hela. Det sitter 4" i instrument brädan och 6*9" i "hatthyllan" i dörrarna vet jag inte men det ska gå att få i något om det blir stor skillnad på ljud. Så lite tips på vad man ska sattas mest pengar på och vilka märken som passar min budget mest. Lyssnar på techno, rock och lite allt möjligt.
    Huvudenhetan jag har är en jvc kd-r901 och resten behöver jag hjälp och tips med. Vill veta vad man ska ha för kablar alltså mm², ja helt allmänt behöver jag hjälp.

  • #2
    Re: Ljud till en Saab 9000

    skippa allt vad 6 x 9or heter kostar pengar och de som ska åka bak hur ofta är de med och betalar kalaset?
    detta är ett hyffsat startpaket
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2595
    till dörrarna
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2105
    Steg till dörrarna
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2617

    Skulle lägga pengarna på ett bra framsystem drivet av steg
    Sen tjocklek på kabel 33 mm2 då klarar du dig långt även vid en eventuell uppdatering
    Ground Zero Kabelpaket GZPK 35 på http://www.MMaudio.se

    Finns många olika kombos som funkar bra men beggat är ju bra då man har begränsat budget

    Comment


    • #3
      Re: Ljud till en Saab 9000

      Jag hade nog lagt mest pengar på bas+steg. Sen kört ett nytt billigare framsystem och kört det på huvudenheten.

      Comment


      • #4
        Re: Ljud till en Saab 9000

        Dörrarna är rätt hopplösa i 9000, det finns ingen plats för högtalare original utan det måste man bygga och själva dörren läcker som ett såll

        Sök lite här på forumet så kommer du att få tips. Ett är att bygga om instrumentbrädan, som förmodligen är konstruerad av någon ljudtok, då den är lätt att bygga om för att få in större högtalare

        6000kr hade jag fördelat ungefär så här:
        2000 på framsystem, 5,25" eller 6,5" kit, och bygga om brädan.
        3000 på ett fyrkanalssteg som får driva framsystem och basen.
        1000 på en bas, 10" räcker till ett hifisystem.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Ljud till en Saab 9000

          Hej igen!
          Såg nu att det inte var några högtalare i dörrarna så det hoppar jag över.
          Efter jag kollat lite på forumet så ser jag att nästan alla har 6½er i instrument och typ 8" eller 10" i handsfacket. men jag vill ha kvar det så funderar på vad den gör för skillnad?
          Har en aktiv gas bas så länge, så det första som ska bytas ut är ljudet i instrument panelen. Vad ska man ha för märke och vad ska man kolla på när man ska köpa högtalare? Efter jag kollat lite så är jag inte alls med på denna nivå. Behöver man delningsfilter och vad gör ett sånt? på stereon jag har är det ju 4*50W duger det till framsystemet eller behöver det vara mer?
          Har ett megakick silverstone 2200 4kanals vet inte hur bra det är men duger det så länge?

          Comment


          • #6
            Re: Ljud till en Saab 9000

            Använd det du har så länge och köp nytt om du tycker att du behöver det.
            Börja med att fixa framhögtalarna.
            Enklast är det att byta ut originalet mot nya mer välljudande 4" (10cm) koaxialer.
            Det går att fila upp uttaget under brädan så att 5,25" (13cm) högtalare får plats men dom kommer inte att spela någon bas alls då det inte finns någon baffel (skivan som man fäster högtalarna i) utan det är helt öppet.
            Bäst blir det om man kan/orkar/har lust att bygga om brädan så att man kan sätta högtalarna i den, och få en mer täckt yta mellan fram och baksidan på högtalarna.

            Filter behövs för att dela upp ljudfrekvenserna, tyvärr är det få, om ens någon, högtalare som kan spela hela frekvensregistret, som på CD-skivor är från 20Hz upp till 20 000Hz.
            Filtret delar upp ljudet till olika högtalare som är bättre på att spela ett visst frekvensomfång. Typ subbas 20- 100Hz, Bas 100 - 400Hz, mellanregister 400 - 4000Hz och diskant 4000 - 20 000Hz. För att alla nu inte skall börja hugga på mig, det är bara ett exempel.

            Men en sub fram är det lättare att få en samlad ljudbild med resten av systemet och man slipper allt skramel som kan uppkomma från diverse bildetaljer i bagaget.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Ljud till en Saab 9000

              Är det någon som har eller vet hur man kan fram koden till en saab 900 -94 har tappat koden. Har haft bilen avställd ett tag ,,,=)

              Comment


              • #8
                Re: Ljud till en Saab 9000

                Ibland har jag sett att den står på undersidan av stereo, annars är det bara att traska in till din Saab försäljare och ge dom någon hundring så kan dom få fram koden,

                MVH Simon Jonsson

                Comment

                Working...
                X