Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hifimässan i Stockholm i helgen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

    Tyvärr tyckte ja inte det va så mycket o ha i år. Ingen som verkar veta vad dom snackar om. Inte kunna justera in systemen på ett bra sätt. Men det bevisar iaf att det är inga problem o få ett system för 500 000kr o spela skit...

    Faktum är att mitt system hemma låter ett ljusår bättre än dom flesta på mässan.

    Fanns bara ett rum som ja tyckte lätt bra. Och det va Pl Audio Spelade på Focal Utopia med Audio Analogue Maestro Settanta REV2.0 förstärkare och Audio Analogue Maestro cd

    TAD rummet va ja inte inne i. Men pratade med Jörgen utanför. Har lyssnat på dom ett 10 tal gånger innan hos Jörgen på ultimate sound i Vimmerby. Och visst låter dom bra. men för 2 miljoner kr så borde man kunna begära det. Så ja kan säga att ingen wow upplevelse av något på årets hifi mässa. Förutom när ja kom hem och insåg att mitt system piskar det mesta på Hifi mässan...
    SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

    Comment


    • #17
      Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

      Originally posted by T-röd View Post
      Tyvärr tyckte ja inte det va så mycket o ha i år. Ingen som verkar veta vad dom snackar om. Inte kunna justera in systemen på ett bra sätt. Men det bevisar iaf att det är inga problem o få ett system för 500 000kr o spela skit...

      Faktum är att mitt system hemma låter ett ljusår bättre än dom flesta på mässan.

      Fanns bara ett rum som ja tyckte lätt bra. Och det va Pl Audio Spelade på Focal Utopia med Audio Analogue Maestro Settanta REV2.0 förstärkare och Audio Analogue Maestro cd

      TAD rummet va ja inte inne i. Men pratade med Jörgen utanför. Har lyssnat på dom ett 10 tal gånger innan hos Jörgen på ultimate sound i Vimmerby. Och visst låter dom bra. men för 2 miljoner kr så borde man kunna begära det. Så ja kan säga att ingen wow upplevelse av något på årets hifi mässa. Förutom när ja kom hem och insåg att mitt system piskar det mesta på Hifi mässan...
      Verkar som om många tyckte ungefär som du
      Av ren nyfikenhet, vad för system har du hemma? =)

      Comment


      • #18
        Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

        Originally posted by T-röd View Post
        Tyvärr tyckte ja inte det va så mycket o ha i år. Ingen som verkar veta vad dom snackar om. Inte kunna justera in systemen på ett bra sätt. Men det bevisar iaf att det är inga problem o få ett system för 500 000kr o spela skit...

        Faktum är att mitt system hemma låter ett ljusår bättre än dom flesta på mässan.

        Fanns bara ett rum som ja tyckte lätt bra. Och det va Pl Audio Spelade på Focal Utopia med Audio Analogue Maestro Settanta REV2.0 förstärkare och Audio Analogue Maestro cd

        TAD rummet va ja inte inne i. Men pratade med Jörgen utanför. Har lyssnat på dom ett 10 tal gånger innan hos Jörgen på ultimate sound i Vimmerby. Och visst låter dom bra. men för 2 miljoner kr så borde man kunna begära det. Så ja kan säga att ingen wow upplevelse av något på årets hifi mässa. Förutom när ja kom hem och insåg att mitt system piskar det mesta på Hifi mässan...
        Mmmm. Jag sa det tidigare, och tyvärr är det ju så att de rum som verkligen såna här anläggningar funkar i, ja de är få (om ens något!) på Sheraton. Och då skall man betänka att de flesta som ställer ut håller på i princip hela veckan....

        Det säger också en del om hur viktigt det är att faktiskt få till det med rumshanteringen vad gäller att få ett RIKTIGT potent HiFi system att låta. Det är inte bara att köpa dyra prylar..Precis som med bilstereo med andra ord
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #19
          Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

          Ja kör på Focal Elecktra med Audio Analogue Maestro förstärkare och cd. Kommer ev uppgradera till Pioneer S-1EX Eller focal Utopia. Inom en snar framtid.

          Vad kör ni andra på för system?

          /Andreas

          Originally posted by Svenn3SaataN View Post
          Verkar som om många tyckte ungefär som du
          Av ren nyfikenhet, vad för system har du hemma? =)
          SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

          Comment


          • #20
            Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

            Inte för att jag var där och inte för att jag vill vara elak men är det inte så att du gillar hur dessa högtalare/elektronik låter då din uppsättning hemma verkar ganska lik den enda som låter bra på hela mässan

            Comment


            • #21
              Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

              T-röd: Jag håller med dig om att det mesta i överlag inte lät bra, men sen krävs det även en del jobb med rummet för att få till det. För att vara kritisk så tycker jag dom flesta i överlag saknade spelglädje och lät bumliga med en eftersläpande bas. Jag hade en del förväntningar på Transmission Audio och hade hoppats på att dom skulle haft ngn av sina större dipopler. Men det dom erbjöd som jag tyckte om va deras stativare med en luftig och öppen ribbon i en dipolkostruktion. klara och tydliga röster som fick en att le =)
              Men det som fick mina öron och sinne att bli riktigt glad fanns i rum 261 The disc rotator som bara lira mysiga lp på ett par riktigt trevliga dipoler som fanns i byggsats för det låga priset av 4800.- paret ink filter. Tids nog kommer det en bild på dom bara jag lyckas maila den från telefon till min mail. Slutsteget till dessa skapelser låg på 2x10 watt och kosta 19 995:- och lät även det mkt bra trots att han från Icon Audio rekomendera ett rörsteg till dom. Han från Icon Audio va riktigt trevlig och bjöd på matnyttig info om dessa dipoler.

              Jag säger som T-röd att det är skönt att komma hem och knäppa på sin egen stereo som låter långt mkt bättre än mkt av det som stod där igår.
              OTURSFÖRFÖLJD!!!
              Bara att bryta ihop och komma igen.

              Comment


              • #22
                Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                Man har ju ett ljud man gillar. Men Utopiorna var faktiskt bland det som lät bäst där. För mig var tadarna mer transparenta, men man lyssnar efter olika saker.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #23
                  Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                  inget är så bra som det man själv lagt ut pengar på...

                  Gillade TAD, Focal, Transmission Audio, Usher...ja listan blev faktiskt ganska lång.
                  Men helst hade jag nog viljat plocka lite från alla, russinen ur kakan lixom.

                  Och jag kom tyvärr hem till en anläggning som inte alls var nära de bästa jag lyssnade på..

                  Mvh
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                    Originally posted by rutger j View Post
                    Och jag kom tyvärr hem till en anläggning som inte alls var nära de bästa jag lyssnade på..

                    Mvh
                    Rutger
                    Bara snyggare och med högre WAF
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                      Originally posted by rutger j View Post
                      Och jag kom tyvärr hem till en anläggning som inte alls var nära de bästa jag lyssnade på..
                      Välkommen till livet med fru (eller nästan) och barn
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                        Jag förstår inte hur ni menar nu grabbar
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                          Får ni ha stereo inne?

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                            Det är inte det att ja bara gillar dom grejerna som ja har hemma. Ja har en kompis i Vimmerby som har en Stereobutik. Ultimate sound. Jörgen som demade TAD på mässan. Så ja har lyssnat på många feta system genom åren som låter bra mycket bättre än mitt system.

                            Problemet på mässan är att många inte vet vad dom håller på med. Ren katastrof med matchning av elektronik och högtalare. Bara för att du tar den fetaste förstärkaren och fetaste cd-spelaren tillsammans med fetaste högtalarna och fetaste dyraste kablarna. Så betyder inte det att det måste bli bra.

                            Ett exempel. B&W jätte fina högtalare. Classé förstärkare och cd. Jätte fin elektronik. Men dom passar inte alls ljudmässigt ihop med varandra. Men kör du B&W med annan elektronik och Classé med andra högtalare som matchar så kommer det bli bra.

                            Dom har god tid på sig och hitta och testa vad som matchar med varandra. Men det är brist på kunskap.

                            Och givetvis så hade en del rum begränsningar i rummet också. Men till största delen så berodde det på okunskap.

                            /Andreas
                            SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                              T-röd, det du säger hör inte hemma på detta forum. Att hävda att många av utställarna på en HiFi-mässa är okunniga får du göra någon annanstans.

                              Skärpning i fortsättningen önskas.

                              (Detta skrivs öppet i tråden och ej via PM eftersom de senaste dagarna har haft fler liknande incidenter från andra användare. Jag hoppas den fungerar som en påminnelse till samtliga.)

                              Så, tillbaka till ämnet!


                              PS: Denna post ska ej diskuteras.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hifimässan i Stockholm i helgen

                                Originally posted by T-röd View Post
                                Det är inte det att ja bara gillar dom grejerna som ja har hemma. Ja har en kompis i Vimmerby som har en Stereobutik. Ultimate sound. Jörgen som demade TAD på mässan. Så ja har lyssnat på många feta system genom åren som låter bra mycket bättre än mitt system.

                                Problemet på mässan är att många inte vet vad dom håller på med. Ren katastrof med matchning av elektronik och högtalare. Bara för att du tar den fetaste förstärkaren och fetaste cd-spelaren tillsammans med fetaste högtalarna och fetaste dyraste kablarna. Så betyder inte det att det måste bli bra.

                                Ett exempel. B&W jätte fina högtalare. Classé förstärkare och cd. Jätte fin elektronik. Men dom passar inte alls ljudmässigt ihop med varandra. Men kör du B&W med annan elektronik och Classé med andra högtalare som matchar så kommer det bli bra.

                                Dom har god tid på sig och hitta och testa vad som matchar med varandra. Men det är brist på kunskap.

                                Och givetvis så hade en del rum begränsningar i rummet också. Men till största delen så berodde det på okunskap.

                                /Andreas
                                Eller handlar det om olika ljudideal? Jag har väldigt svårt att tro att någon utav de som ställer ut har "okunskap", jag luitar mer åt att de gör det bästa utav förutsättningarna, och resten sen, ja det är helt enkelt avvikande ljudideal från vad du själv anser vara idealt.

                                Tag ett exempel; sätter du Erik Andersson, Dan D'Agostino och Peter Lyngdorf att säga vad som är idealet, dvs designa sina steg, så kommer du ha olika karaktär i de stegen. Och, vågar vi påstå att nån har fel? Nej.

                                Jag har hört exempel på Classé och B&W som låtit grymt bra. Liksom jag är ganska övertygad om att det går att få det att låta mindre bra om det ges fel förutsättningar.

                                Jag drar mig till minnes Ludwig som försökte febrilt i typ 4 dagar förra årets mässa att få till ett rum som skulle återge det man visste funkade.

                                Min övertygelse är den att just Sheraton som mäss-plats inte är så enkel att ha att göra med, och att detta är den stora nöten att knäcka. Därefter handlar det om ljudideal, och jag tror att en extremt liten del faktiskt är okunskap. Om någon alls. Förmodligen fixar alla att sätta upp en bra anläggning, fick de bara tillräckligt med tid.
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X