Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: SQW: TransFårrden

    Smart sätt att mäta upp i bak där genom att ta mått på bestämda punkter. Tyvärr blir det inte helt exakt, men bättre än att jävlas med en pappskiva som bara viker sig.

    MvH Thomas
    Drömmer...

    Comment


    • #47
      Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by jimmaiy View Post
      Ser bra ut!

      Är det agmbatteri så kan du kanske lägga dom ner?
      Fick göra det med mitt ena just pga polskorna.

      Ska bli skitkul att se när det är klart.
      cool!
      Det finns AGM batterier att tillgå, liggande orientering skulle vara möjlig
      Oklart om det blir så, då de kablage som är färdigkapade är anpassade efter att batterierna är monterade i rest läge.

      Originally posted by Thomas_7i View Post
      Smart sätt att mäta upp i bak där genom att ta mått på bestämda punkter. Tyvärr blir det inte helt exakt, men bättre än att jävlas med en pappskiva som bara viker sig.

      MvH Thomas
      Yeah, det har gått avsevärt bättre förut.
      Jag har gjort ett par varianter på "kontur följning" i min gamla E60 bygglogg, men här stötte jag på 'problemet' att "konturen" jag sökte att följa låg "under" vilket gjorde det bökigt att plocka fram en lämplig linje att följa.

      Tur är att det inte ser hälften så illa ut i verkligheten som det gör på bild

      edit:
      Ser nu ett par dagar senare när jag tittar på bilderna igen, minns jag hur jag aldrig riktigt funderade över hur linjen såg ut jag ritat - utan bara trött och schleten drog den sista kapen och 'gick därifrån'. Mät fem gånger. Kapa en....

      Mvh
      Last edited by zrken; January 7, 2014, 23:06.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #48
        Re: SQW: TransFårrden

        Mycket mycket trevlig nattläsning! Gillar mycket hur du dokumenterar mycket samt beskriver varje moment du gör, alltid trevligt att hänga med i byggarens resonemang och problemlösning.

        Väntar gladelingen på fler updates
        1. Murphy's Law
        If something can go wrong, it will.
        2. Murphy's Law
        If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

        Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

        Comment


        • #49
          Re: SQW: TransFårrden

          Mors!

          Originally posted by Snowgubben View Post
          Mycket mycket trevlig nattläsning! Gillar mycket hur du dokumenterar mycket samt beskriver varje moment du gör, alltid trevligt att hänga med i byggarens resonemang och problemlösning.

          Väntar gladelingen på fler updates

          Tackar hjärtligast! Roligt att tanken med skrivandet 'når fram'

          Jag har en del små, hattifnatti meck jag gjort lite då och då, och tagit någon enstaka bild på utan någon större tanke på att det skulle hamna i någon bygglogg.

          Den här posten skall få handla lite om material jag använt/planerar att använda för byggandet

          Ju mer jag funderar på det, desto roligare är det ju trots allt att få med de här grejjorna,
          även om det inte alltid är fullständigt eller lättbegripligt, än mindre "superintressant".
          Detta är trots allt en löpande bygglogg, läsandet är frivilligt och roar oftast någon. Kommenterande uppskattas

          Fick för mig att skaffa en lite större mängd polyester när man 'ändå skulle köpa'.
          Det visade sig att det fanns en hel del att vinna på att köpa via seasea.se och hämta ut beställningen i en av deras återförsäljare.

          Jag passade på att plocka 20kg för en tusing;
          http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=44864

          Väl hemma såg den ut så här:




          Inte supersmidig att hälla ur, då man blandar väldigt sparsamt åt gången (hittils har det räckt bra med en 3-4dl per sats), ner krånglat i avkapad petflaska
          Att måtta upp doseringen på flaska ni förväg med ex vatten underlättar en hel harregösses!



          För att underlätta skaffade jag mig en 25L biltema dunk, med tillhörande tappkran för att smidigt kunna skvättfritt hantera dunken.






          Sedan blev det dags att försöka få över 20kg polyester i 25L dunk, vilket jag tyckte krävde en och annan förberedelse... det blev ett papptält





          Ett tips vid hantering av glasfibermatta - den hårar och fastnar lite i vad som helst.
          Då är det inte helt dumt att använda engångsplasthandskar över ett par vanliga tunna 'greppvänliga' arbetshandskar.





          Ett annat bra tips är att dra på sig flera lager av engångs plasthandskar per omgång.
          Detta gör att man kan slita av sig ett lager som 'kladdat ihop' och fortfarande vara igång.
          Brukar köra 2-3 lager på varje hand. SJälv har jag köpt biltemas universalmodell, 50-pack för 15spänn.
          Vågar inte rekomendera de här ur ren 'säkerhetssynpunkt' men det tar bort obehagskänslan på huden, och läcker inte, eller på annat sätt omedelbart failar.




          När det började bli dags för plastningen här och överhällningen upptäckte jag att den gamla gasfiltermasken jag hade från biltema - fungerade tveksamt.
          Jag har ingen aning om de här har någon slags livslängd eller liknande, men jag hade på känn att det hade tappat en smula av sin funktion
          då jag upplevde en smula yrande när jag meckade runt plasten till dunken. Det blev att köpa nya tilläggs filter. 80pix, inga konstigheter.
          Inte värt att koka hjärnceller på några buckliga paneler till en bilstereo...... Mask är absolut nödvändigt som jag ser det.



          Till plastningen den här rundan preppade jag ett par rollerkit, då jag tänkte mig dessa skulle vara trevliga att få ut jämnt och tjockt (tack vare enorm hårlängd på rollern som följde med).
          Ackgösses. Nja. Det var inget vettigt så fort man hade med glasfibern att göra.
          Det gick hjälpligt på vävd glasfiber, men på spretande matta, då var det ett helt harregösses no-no om man råkade smeta på fel sida (glasfiberrulle från biltema en blankare och jämnare sida).




          Back to basics, billiga penslar:



          Ett par ris till biltemas maskeringstejp i gult. Ivrig att spara några kronor från den blå tejpen,
          spelade jag lite allmänt förvirrad med tummen mitt i näven och frågade ngra målartomtar som stod och hängde vid tejparna,
          och de övertygade mig om att den största skillnaden var hur länge man kunde lämna tjepen innan den blev svår att ta bort.
          De tyckte - ska du bara sitta ngra timmar eller något dygn är det lugnt med den gula. Annars är det blå som gäller.

          Jag tog och köpte på mig 2 rullar gult. Och provade bäst det gick - mjah, gösses vad det lämnade rester mer än förväntat.
          Jag köpte på mig en ca 30mm bred variant och trots den inte satt många timmar hann limmet ändå bråka fast sig här och var. Ett sattyg.



          Men med blå..!
          Ingenstans lämnades någonrest, eller något som sprack eller bråkade där jag körde den dyrare blå tejpen. I framtiden: Blåtejp for the win!



          Och så kanske sista trevliga produkten jag sprang på häromnyligen - snabbmaskering.
          Det är en kombination av ihopveckat tunn plast som veckas ut och blir styva 2m lång, med en riktigt bra maskeringstejpremsa att fästa med.
          Sjukt användbar grej jag sprang på av ren slump på jula när jag letade sopsäckar......
          Bra köp! http://www.jula.se/snabbmaskering-20m-035029



          Det var alles för denna post med lite av materialen jag sprungit på och provat det senaste och tycker har fungerat för de första stapplande försöken att lära sig plasta
          Hoppas det gagnar någon

          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #50
            Re: SQW: TransFårrden

            Surken vår konsumentguide i djungeln av olika produkter!!!

            Nej men vettigt för andra som är osäkra på vad som kan tänkas användas vid olika moment

            Comment


            • #51
              Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by puttel View Post
              Surken vår konsumentguide i djungeln av olika produkter!!!

              Nej men vettigt för andra som är osäkra på vad som kan tänkas användas vid olika moment
              Jagar man pengar på materialet och verktygen oxå, är det rätt många "fail" som lurar runt hörnet innan man hittar ngt som 'funkar'.

              Men, får väl sägas att jag gärna hade sett mer av 'vad som används' i fler byggloggar, det är ju inte helt enkelt att utröna...

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #52
                Re: SQW: TransFårrden

                Mors!

                Den här updaten skall handla om min väg mot ett dörrbygge.
                Det är minst sagt, en pågående process jag ännu inte ser ett tydligt och klart slut på.

                Från E60n’s 8” i dörren var jag fast såld på konceptet 8”. Men att bygga ett klenare midbasbygge än förra gången var inte aktuellt.
                MER ös var läge. Dubbla 8” blev planen, och gärna jättehelst i låda i dörren.
                Då fuktspärren är en smula ”ofördelaktig” jämfört med BMWn när man monterar högtalare i dörrklädseln, är detta en utmaning som vi skall föröska greppa mer av.

                När det här projektet först hamnade på ritbordet baserades en och annan tanke på ett experiementbygge jag gjorde i somras, en ”boombox” av egen konstruktion.
                En och annan har kanske hört talas om dansken som utvecklade Boominator (Det är väl lite av en folkrörelse på Roskildefestivalen om inte annat).
                Själv fick jag för mig att försöka ha lite mer SQ i saker och ting och började leta element.
                Kom till sist i land med en 10” hemmabio bas, för en 800pix från Vifa som inte hade några responsmässiga bråkigheter för sig upp till styva 2300hz, vilket fick betraktas som tämligen ovanligt.

                http://www.ljudia.se/hogtalarelement...-4ohm-p682283/

                Bygget gjordes – och jag gillade verkligen vad jag hörde från basen.







                Hornen i pannan växte ut, och tanken på att montera in 10” midbasar i TransFårrden växte fram.

                För att inte tala om fördelen med att kunna lägga max 800pix till istället för närmare 4x900kr för nya 8” och ha framsystemet klart...?! ...klart det lockade

                För att det verkligen skulle bli rimligt kul räknade jag med en låda på ca 18-25L (stort spann, men där i kring).
                Planen var att bygga ut dörrsidan och fälla ut basen mot fötterna en smula vinklat uppåt. Mycket på bekostnad av comfort för att få det här ’experimentet’ på plats.
                Allt efter hand så måttades det ut i bilen.. Jag fick inse att detta inte var möjligt med 10”.
                Den skulle inte kunna få tillräckligt med plats blev bedömnignen med både ”formad låda” och rimlig fördjupning av dörren.
                Måste erkänna att det var en viss känsla av ’krossade förhoppningar’ när jag in i det sista försökte övertyga mig själv om att det visst skulle gå.
                Men förnuftet sa nej. Det fick gå bort.

                Här någonstans tar projektet över och börjar kika på 8”.
                I gammal god ordning var det inte så mkt att välja på, jag tröskade igenom allt på hifkit.nu som kostade mellan 700-1000kr och simulerade på sluten låda på ca 16L (snålaste laget) och såg vad jag fick ut.
                En god samling grottande i parametrar hit och dit, vad som spelar roll och inte när man börjar nagelfara ett element (som någonslags hobby expert) togs upp i en separat tråd.
                Det jag tog med mig var väl i stora drag tog med mig handlar främst om vikten av lågt Le, och mindre intresse av Bl/mms som jag tidigare fångat upp som någonslags ”kvot att jämföra element med”.
                Felaktigt visar det sig när man läser bortom tyckar-forum.
                Det är bara att svälja insikten och föröska orientera världsbilden därefter!

                En god samling ’mysande’ landade jag in två favoriter (Peerless SLS830667 och Seas Prestige H1288 -ca22rnx). Huvudfavoriten en smula partiskt var H1288 

                http://www.hifikit.se/images/5903/h1..._datasheet.pdf
                http://www.tymphany.com/files/SLS-P830667%20Rev1_0.pdf

                Jag bestämde mig av volymskäl att ge fan i att bygga med två , det blir helt enkelt bättre med ett ur alla SQ-orienterade perspektiv vid senare konfigurering.

                Men först – dags att bomba med bilder på hur dörren ser ut invändigt.
                Det är delvis lånade bilder som jag hittat och själv verkligen vart tacksam jag fick nys om.
                Det mesta på nätet visar sig vara USA modeller och de har inte likadan dörr, samma med de så populära focus ST 3 dörrars.. Så om det nu råkar googla hit någon tomte som vill se i förväg hur landet ligger- varsegod

















                Detta är förutsättningarna som ligger i bakhuvudet... Innan problemen hopar sig som vi snart skall se i följande beskrivningar






                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #53
                  Re: SQW: TransFårrden

                  Alltid kul med såna enorma avstånd mellan dörr och dörrsida när man ska in med egna bafflar? Det är något jag nästan alltid stört mig på, det gör inte saken lättare direkt när man kanske inte kan eller vill plasta in bafflarna i dörrsidan (vilket egentligen inte spelar någon roll då man ÄNDÅ måste bygga nån slags tunnel för att leda in ljudet i dörren -.-

                  Du verkar hellre ha i hifi element i bilen, hur spelar det jämfört med bil anpassade framsystem (basar osv)?
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #54
                    Re: SQW: TransFårrden

                    Jag tror inte det är ett omedelbart problem med detta avstånd.
                    I praktiken innebär det att en utbyggnation från orginal - behöver "fler ringar", vilket ieg inte skapar mer än en "tunnel", som man får försöka göra så stor som möjligt.
                    Det sägs att dessa tunnlar hindrar ljud och luftflöde, men för egen del har jag aldrig hört ett tydligt sådant exempel.
                    Jag förlitar mig på att en tvärsnittsarea, en smula över konarean som minsta sektion bakom elementet kommer lösa problemet tillräcklgit bra

                    Anledningen att jag kikat på mer Hifiorienterade element är att marknaden ser rätt annorlunda ut jämfört med bilelementens utbud när det gäller 8".
                    Hur många rimligt intressanta midbasar i 8" finns det utsedda för bilbruk som inte är omedelbara PA-kloner med väldigt klen respons under 50hz?

                    Gz hade någon variant, Gladen någon modell (jag testade i bmwn), Hertz SV200L var det kraftigaste alternativet jag hittade och provade i Bmwn oxå.
                    Det tog slut på kul options inom försvarbar budget helt enkelt.

                    Nackdelen med de här HIFI elementen är probelemen med hur länge de håller med hänsyn till den ogästvänliga miljön i bildörr. Fuktigt deluxe, och UV. Sett till mitt personliga facit över hur länge element får stanna i bilen är jag inte överdrivet oroad ^^

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #55
                      Re: SQW: TransFårrden

                      Mycket intressant läsning om midbas, speciellt eftersom jag själv vill bygga med enkel åtta.

                      Ska du ha den i dörrsidan eller innanför dörren?

                      Comment


                      • #56
                        Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        Mycket intressant läsning om midbas, speciellt eftersom jag själv vill bygga med enkel åtta.

                        Ska du ha den i dörrsidan eller innanför dörren?
                        En får tacka!
                        Det har vart bestämt att sitta i dörrklädseln i låda. Men det visar sig i nästa post....

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #57
                          Re: SQW: TransFårrden



                          Inget att vänta på... snön är runt hörnet, och då blir inget meck gjort. På med dubbla övertröjjor och pannlampa! ut bara!

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #58
                            Re: SQW: TransFårrden

                            Jag blir imponerad av ditt driv. Jag önskar jag hade liknande.

                            Med vänlig hälsning, Z

                            Comment


                            • #59
                              Re: SQW: TransFårrden

                              Mors,
                              Dörrinlägg #2


                              Innan man kommer någonstans alls behöver man bygga bafflar.
                              Är man intresserad av att göra det lätt, snyggt och flera gånger finns det sannorlikt inget bättre sätt än att köpa en Jasperjigg på seastreamsgarage.se
                              Styv i korken och irriterad på att behöva lägga cash på en djävla bit plexiglas är jag beredd att misslyckas ett gäng gånger, svära ännu fler för att ha en chans att spara in de där pengarna. Hur svårt kan det vara? (.....tillräckligt för att rekomendera ett köp)



                              Förutseende från basbygget och till och med tidigare spillmaterial (jag sparar väldigt mycket spill då det tycks komma till andvändning oväntat mycke).
                              Gamla baffelutkap blir perfekta. Måtta in med fräsen, och köra. Woophioop tänkte jag.
                              Så var det där med att mäta, och vara säker på att man mäter på rätt ställe.
                              Man måste ju gå utifrån, så först en ”nästan igenom materialet kap” för ytterdiam, sedan avrundning på denna, och sedan en lämplig bredd på denna ytterring, som skall kapas av helt.
                              Denna delen behöver då limmas på en ring som har samma max diameter, men ungefär dubbla (eller hur stor monteringsläpp elementet har, vilken håldiameter som föreskrivs. ) som då måste kapas på ”andra sidan” bittet. Man får inte glömma att ett routerbit käkar en 5-7mm beroende på dess diameter, vilket gör att man inte kan bete sig som med en sticksåg, utan får verkligen koppla in skallen hur mycket man skall ”överkompensera” mätningen för att det skall bli resultatet som önskas.
                              Man kan väl säga så här, det gick bra ytterringar, men sedan ble det knas. För att det visar sig att min router med det hemmamoddade ”följa kant verktyget” som någonslags radiemarkör, inte gick att köra en tillräckligt liten radie för att klara en monteringsdiameter på en 8”. Löjligt.
                              Med en Jasperjigg hade detta inte vart ett problem.

                              Det blev till att försöka bygga en egen.



                              Så här ser det ut, där jag har skruvat fast plattan på routern, och kör mitt första provkap.



                              Undertill ser det ut så här: jag mäter från antingen innersida eller yttersida utav bittet, en radie och drar helt enkelt ett borrhål rakt igenom materialet. Sedan har jag faktiskt använt borrets topp som ”pinne”. Fördelen med detta är att all form av glapp uteblir som följd av en förliten pigg/spik osv.


                              Och som man ser här är det en veritaberl nåldyna utav olika hål, som vart och ett har genererat spillbitar som följd av misslyckade försök... Men till sist fick jag ordning på det, och fick till två ringar som jag ville
                              ....det gäller att inte ge upp

                              Ringarna limmades ihop, och här är resultatet, helt enligt måtten i databladet........





                              Så, till själva dörrsidan. Först dagens verktygstips; ”kurvlinjal” från in-ex. En hundralapp typ. Det är en blyfylld linjal som gör man kan ”flytta former”. Det är inte lika pålitligt som papp, men det är ack så tacksamt för att ha en början i olika lägen.



                              En stund senare såg läget ut så här:



                              Men det visade sig vara en smula för lång kant i botten , den behövde kapas och justeras:




                              Mycket bättre:



                              Kontrollmätning av djupet, som i princip visar hur mycket ”extra” dörren kommer att bygga in i kupén – så de fortfarande överrenstämmer med de maxmåttningar jag gjorti bilen. Check!



                              Sen visade det sig att höjden utmåttad för att få plats inte var som önskat, samt att vinkeln var en smula för flack mot vad jag hade hoppats. Ännu värre var att en snabb provning av överdrag avfleece visade hur ramen i underkant inte gjorde någon nytta till helhetsintrycket på merparten av ställen utom längst i högrekant. Den behövde minskas!
                              Detta resulterade i en skarpare vinkel för att få baffeln på plats;



                              Sedan blev det prov utav hur bygget såg ut i filt:



                              En smula kantigare än vad jag hade önskat, men nödvändigt om man skall ha en chans att nå den nivå av literantal jag söker.

                              På tal om vilket, så har den långlivade fantasin varit att bygga en komplett bakvägg av hel adörrsidan som sedan plastas fast i dörrklädseln.
                              Till verket skred jag, och maskerade upp dörren.



                              Men längre än så kom det inte, då jag av en ”slump” var sugen på att dubbelkolla fönsterhisslösningen på de nyinköpta dörrarna... har ju inte missat att det endast är 2-hissar och backspegelratt... och inte 4. Okay tänkte jag, men först nu blev det aktuellt med båda dörrarna avtagna bredvidvarandra att jämföra kontakterna.

                              ÅH HERRE GUD




                              Inga kontakter är ens i närheten av lika. Skall det gå att använda sidorutorna alls, krävs det en ’transplantation’ av hela fönsterhisspaketet i dörrsidan. Det vore väl inte så mycket att oroa sig över om det inte vore för att det är plast-svetsat i ett enda stycke som håller fast hela handtaget och armstödet. Att ”byta” denna delen vore likvärdigt med att förstöra denna orginaldörr totalt.
                              Jag blev så paff och opepp det fanns ingen gräns. Fick ett infall av rationalitet och bestämde mig för att itne göra ngåora förhastade förändringar i upplägget, det var ju onekligen enormt frestande att plasta om orginalen och bara köra på.

                              En tur på bildelsbasen och laga.se, samt repititionskoll av returbilen, gav mig snabbt vid handen att GHIA (som min extrautrustade version heter) inte är helt vanliga på skroten. Beslutet att inte riskera orginaldörren föreföll klokt. Jag menar, hittils har jag aldrig plastat en hel dörrsida, och har väldigt dålig uppfattning om hur mycket försiktighetsåtgärder jag behöver ta för att få ett bra resultat.

                              Ytterligare en aspekt som var ”skit samma” med ett par extradörrar var klädseln. Jag räknade kallt med att göra en raggarmatte klädning av mina stora, relativt otympliga och fyrkantiga monsterdörrsidor. De har inte haft något mål i sig att bli speciellt ”välformade efter bilen”, men som experiement vad man kunde göra med lådvolym i dörr. Nu är det en annan story, eftersom orginal är helt i plast, kommer det bli tämligen ovackert att hålla på och försöka göra något som ”efterliknar orginal look”, då inget annat är tyg/vinyl inklätt... Det kommer sticka av något fruktansvärt, vilket i sig gör det absolut omöjligt att slakta orginaldörrarna på detta vis.

                              Nu sitter jag fast. Vad ska man göra nu?

                              Det som ligger närmast till hands är att försöka krångla in en 8” bakom själva panelen, utan låda, spelandes ut i dörren. Men det kommer ofrånkommligen kräva att man kapar ur en smula plast ur framsidan, och ”fixar ett eget galler” – något jag är beredd att se som ”rimlig modifikation”.
                              Oavsett allt kommer det krävas ett par nya bafflar för att nå ut de styva 6cm som krävs till dörrsidan, och sedan någon slags tätning på det.

                              Hjälp mig frammåt nu
                              Last edited by zrken; January 11, 2014, 16:30.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #60
                                Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by zovix View Post
                                Jag blir imponerad av ditt driv. Jag önskar jag hade liknande.

                                Med vänlig hälsning, Z
                                Man får tacka. Det tar emot men bryter man ner varje "pass" till väldigt få saker och sänker kraven på hur mkt som skall bli gjort per gång, är det en helt annan grej för mig i alla fall.

                                Sällan jag pysslar mer än 2h åt gången.. Mer ork/tid finns inte riktigt.

                                Men igår höll jag upp till efter midnatt utomhus med batterimeck (kommer post om det oxå). -3c är sjukt mkt tacksammare än +6c och fukt.....

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X