Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

    Originally posted by Nonne View Post
    En dipp mellan 2-4Khz är inte så dumt, i det området sänker jag ofta.
    Focal har kanske gjort det medvetet då dom säger att BMW utan originalförstärkare är hissade i diskantområdet.

    En av mina Teamkillar mätte sin BMW, han sa det bara skilde 1 db vilket inte är hela världen.

    Att använda mätutrustning och inte ha 100 koll på frekvenser, veta var vilka instrument/toner ligger är ett lotteri.

    Jag anser man ska labba utan att mäta in bilen, man börjar med att mäta in nivåerna för att som sista utväg se var ett fel ligger med en RTA mätning.

    Ett tips är att öka och sänka 10-12db på olika band, då hör man enklare vad det är som saknas eller felar.
    Att bara öka ett par db här och där klarar bar den mest vältränade personen.

    Över till ditt dilemma .......

    Har du testat att lägga en dämpning på minus 3-4db från 4k (High Shelf) och upp?
    Det här är första gången som jag har tillgång till en mätmikrofon och jag är en total nybörjare.
    Jag hade läst mig till att toppar i frekvenskurvan ska dämpas ned och att höger och vänster sida ska mäta så lika som möjligt.
    Det var anledningen till att jag började med en mätning.

    Jag provade som hastigast i går att höja frekvenserna mellan 2 och 4 kHz någon dB. Det verkar ha effekt så högtalaren är iaf inte oförmågen att spela högre.

    Så det får bli en fredag kväll i garaget och prova att höja problemområdet lite och sänka frekvenserna under 2k resp över 4k

    Tack alla för hjälpen så här långt!
    Last edited by Uffe; August 7, 2020, 11:59.

    Comment


    • #17
      Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

      Efter att ha spenderat två kvällar i en bastuvarm bil så kan jag meddela att dippen mellan 2 och 4 kHz nu bara är lite drygt 2 dB.
      Jag höjde mellan 2,2 kHz och 3,5 kHz och dämpade övriga frekvenser.
      Då det rekommenderas att sänka frekvensområdet från 2 kHz så känns det onödigt att sänka alla övriga frekvenser ytterligare för att nå samma nivå.

      Höger och vänster kanal mäter hyfsat lika utan större variationer, så ljudbilden upplevs som helt ok med röster centrerat på brädan.

      Nu återstår "bara" att lyssna och justera för att få mer bett i ljudet då det känns lite tunt.

      Comment


      • #18
        Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

        Jag ska även passa på att ge lite feedback på erfarenhet från mina RTA-mätningar.

        GubbNicke var inne på att mikrofonplaceringen är viktig.
        Jag kan nu intyga att det stämmer!!

        Efter fredagens justeringar var jag tvungen att ta bort mikrofonen och återmontera den på lördagen.
        Som jag skrev i ett tidigare inlägg så mäter jag från mikrofonens topp ner till säte samt till nackstödet.
        Trots exakt samma mått så fick jag på lördagen kraftiga ringningar från ca 7 kHz och uppåt.
        När jag dubbelkollade så såg jag att mikrofonfästet hade vridit sig lite. Så i stället för att mikrofonen pekade 90 grader rakt upp så var det kanske 80-85 grader.
        Efter justering av vinkeln och avstånden till mikrofonens topp så mätte det lika som på fredagen.

        Jag förstår nu varför Nonne rekommenderade att inte mäta.
        Risken är att man kanske försöker korrigera fel som inte finns.

        Comment


        • #19
          Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

          Jag hittade ett intressant klipp som visar på skillnader man kan få i mätresultat beroende på hur man mäter.

          https://www.youtube.com/watch?v=fO9QSfyBkWY
          Hoppas att länken fungerar.

          Comment


          • #20
            Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

            Väcker liv i denna tråden då jag köpt en "ny" BMW och har just Match Up7 och ska montera Focal IFBMW-S. När jag läst om puckeln undrar jag om det kan ha att göra med om högtalarna är nya och inte inspelade? Läst många kommentarer om just Focal och hur de behöver spelas in och ändrar ljudet efter 100 timmars spelande. Många varit missnöjda efter installationen men sen kommenterat att de efter ett tag helt ändrat karaktär.
            Har själv haft mina inkoppade till en gammal förstärkare hemma i källaren och låtit de spela i 100+ timmar för att försöka komma runt det lite.
            @Uffe hur är dom nu ett par månader senare?

            Comment


            • #21
              Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

              Spännande att det finns fler med samma prylar så att man kan utbyta erfarenheter.

              Pga pandemin så har det blivit avsevärt mycket mindre bilåkande, så jag har nog inte ens kommit upp i 50 timmar.
              Jag har inte upplevt någon större förändring. Fast det kanske även beror på hur man har justerat in EQ mm. Jag har gjort egna inställningar efter att först ha testat tillverkarens standardinställning "limousine" för sedaner. Det lät så fruktansvärt illa att jag trodde att något var trasigt. Det lät dovt, bumligt och helt utan mellanregister och diskant.
              @JohanLG9 Jag ser fram emot återkoppling med dina erfarenheter från DSP-inställningarna.

              Comment


              • #22
                Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                Jag glömde en sak...

                @JohanLG9 Ett råd inför monteringen av högtalarna (om du inte har hunnit montera dem redan).
                Kontrollera så att magneterna går fria från rutorna innan du återmonterar dörrsidorna. Högtalarna ska vara plug´n´play och passa i mängder av BMW men i min F30 så var de någon mm för djupa.

                Comment


                • #23
                  Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                  Läst det också men har några ark dämpning jag tänkt lägga på så kan bygga på lite avstånd med dem. Inte så bra väder för byggande just nu då jag endast har en carport. Måste dessutom skruva ut mina Gladen Extreme basar som sitter i en annan BMW först så den kan säljas. Men nyttigt att ha två bilar att jämföra med. Tyckte basen var OK i min nya bil med Match och org. HK basar. Satte mig sen i den andra bilen med ett Ground Zero steg och Gladen Extreme basar under sätena. Milsvidd skillnad. Tar helt bort behovet av en baslåda.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                    Intressant med skillnaden på basarna. Jag har bara hifi-basarna och det är för tunt.
                    Har du oxå F30?
                    När du testade i nya bilen, körde du med någon av Audiotec Fishers konfigureringar eller körde du en egen?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                      Har 2st 1-serie F20. En 118d och en M140i. 118d med HiFi-system och ett Ground Zero 4-kanalsteg kopplat till framsystem och Gladen Extreme basar under sätena. M140i med Harman Kardon och Match 7up just nu. Kör på Limousine sound file tills vidare. Prövade en enkel tidskomp med att mäta högtalaravstånd men tyckte allt lät som det kom från centerhögtalaren.
                      Just Gladen basarna är sjukt att dom kan presetera så bra i den lilla lådan. Jag satte i dämpmatta samtidigt som jag bytade dem. Ska bli roligt att flytta dem och se om Match-steget har samma prestanda. Dom är 2ohm som borde vara optimerade.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                        Jag kan ha fel, men ljudet är väl tänkt att bli centrerat när du knappar in avstånden från förarplats till resp högtalare?
                        När jag mute:ar centerkanalen i DSP:n så låter det fortfarande som att röster kommer från mitt på brädan.

                        Gällande basarna, vad har du för övre delningsfrekvens och branthet för Gladenbasarna i din gamla bil?
                        Har för mig Audiotec Fisher delar basarna både lägre och brantare än vad tex Nonne rekommenderade tidigare i tråden. Kan vara intressant att testa med samma inställningar i båda bilarna för att få en rättvis jämförelse.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                          Ska testa igen med min tidskompade profil och muta centern för att se. Tyckte bara den blev dominant men var kanske hela sammantagna ljudbilden som man inte är van vid att ha mitt på brädan. Ska även se hur basarna är inställda. Har ingen DSP där jag har Gladen basarna så är bara stegets delningsfilter. Old school med ratt så svårt att säga exakt var det hamnat.


                          Comment


                          • #28
                            Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                            Själv tycker jag att volymen påverkar den upplevda positionen så mycket mer än tidskompen i sig.
                            En del system verkar höja volymen på de kanaler som har längst tidskomp, som någon sorts kompensering för avståndet.
                            Trots att alla volymer står samma så kan detta få att ljudet kantrar mot motstående sida.
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • #29
                              Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                              @tvett Bra påpekande och förtydligande!
                              Jag har märkt att det går att flytta en sångares placering rejält i sidled med hjälp av kanalernas volym.

                              Jag har justerat så att ljudbilden är centrerad mitt på brädan i sidled.
                              Är detta det vanligaste eller vad brukar man sikta på?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                                Det absolut viktigaste är att man har samma nivå på alla högtalare.
                                Har man inte det så är det skitsvårt att få focus eftersom det blir typ ett fasfel.
                                Man får askonstiga fel i ljudbilden om man inte har rätt nivåer, röster kan ändra position med säkert en halv meter på brädan.

                                Om ni tycker att ljudet flyttar sig med ökad volym ....... byt produkter för det är antingen ett fysiskt eller mjukvarufel på produkten!
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X