Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

    Hejsan!

    Jag tänkte tävla lite i billjud nu till helgen och har inte hunnit fixa någon låda.
    Tänkte se om det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med en ritning kanske.
    Målet med lådan är att det ska gå att spela högt och helst ganska djupt med.
    Jag tänkte köra med en lång slotport längst ner på lådan.

    Basarna är 2st Orion HCCA 15" med 2x4hm spolar.
    Steget är ett Soundigital 8000wrms i ett ohm.
    Bilen är en Volvo V70 från 1998:a

    Här nedan kommer lite riktmått att gå efter.
    Bredd 112cm
    höjd max 52cm
    djupet spelar ingen större roll men det hade vart gött om det kunde va 60cm eller mindre. men det är inte så viktigt bara lådan blir bra.
    Lutning på bakre väggen=68grader

    Någon som kan tänka sig att hjälpa till?

  • #2
    Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

    113cm är de i 7/940 och jag fick inte in en låda som hade suttit i en v70,tänkte mest om du ville ha presspssning mellan hjulhusen
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

      hmm. Jag mätte mellan hjulhusen och fick det till 112cm. Kan ut och mäta en gång till för säkerhetsskull.

      Comment


      • #4
        Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

        Ett tips är att göra den så stor du kan dock inte över 300 liter men gärna över 200.
        Använd sedan 3 st 6" aero portar med full längd på rören och kapa längden efter hand tills du blir nöjd med djup bas och ljudtryck
        SM GULD 2009 ESPL 4
        SM GULD 2010 ESPL Unlimited
        HiFiMicke
        2011 BMW SQ EDITION Black On Black
        Team dBAkuten
        BMW e91 m-sport

        Comment


        • #5
          Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

          Jo så kan man ju också göra. Men hur fasen sätter man fast de portarna?
          Jag kollade in lådan i din V50. Har du limmat dem på undersidan då eller?

          Comment


          • #6
            Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

            Såga hålen efter rörens ytterdiameter och täta runt om med tejp eller något annat bra. På så vis kan du dra rören med portarna upp och ner i lådan och du kan justera längden utan att du behöver in i lådan. Med andra ord kan du ha korta rör när du känner för högre avstämmning och när du vill spela djupt igen tejpar du bara dit det du kapat bort så blir det djupt igen.
            Mycket enkel och bra lösning.
            En annan fördel är att du kan ha trattarna så långt upp mot baffeln som det går och då minimerar du störningar av luft flödet i lådan.
            SM GULD 2009 ESPL 4
            SM GULD 2010 ESPL Unlimited
            HiFiMicke
            2011 BMW SQ EDITION Black On Black
            Team dBAkuten
            BMW e91 m-sport

            Comment


            • #7
              Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

              Då var lådan på väg ihop. Den blir 260 Liter och har 3st 6" portar.
              Ska tävla lite nu på lördag som sagt så jag får skynda mig men det ska nog gå bra.
              Jag återkommer om DB sen.

              Comment


              • #8
                Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                Då var lördagen klar. Efter lite strul med inställningar och brinnande säkringar så lirade allt.
                Jag ringde de som anordnade tävlingen för att kolla om det var någon idé att åka dit då jag blev lite sen och det var lugnt, när jag kom dit så höll de på att plocka ihop så jag fick ej mäta någon db.

                Någon som vet om det kommer att finnas något ställe att mäta på nära JKPG inom kort?

                Comment


                • #9
                  Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                  Originally posted by Ex-Rated View Post
                  Då var lördagen klar. Efter lite strul med inställningar och brinnande säkringar så lirade allt.
                  Jag ringde de som anordnade tävlingen för att kolla om det var någon idé att åka dit då jag blev lite sen och det var lugnt, när jag kom dit så höll de på att plocka ihop så jag fick ej mäta någon db.

                  Någon som vet om det kommer att finnas något ställe att mäta på nära JKPG inom kort?
                  Hur tycker du det spelar da. Är det bra tryck i grejerna. Djupt lär det ju spela i alla fall
                  SM GULD 2009 ESPL 4
                  SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                  HiFiMicke
                  2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                  Team dBAkuten
                  BMW e91 m-sport

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                    Det spelar på ganska bra. Har inte maxat något än då jag måste spela in basarna.
                    Så djupt vet jag inte om det spelar. Hur många hz skulle du tro att lådan är avstämd till?
                    När jag vrider på ganska mkt så går min 300amp säkring så jag behöver mer ström.
                    Sätter nog dit ett till optima batteri och en till 300amp säkring.
                    Eller ska jag köra med några andra batterier?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                      Kollar man i installationsmanualen till SD8000.1D så rekommenderas åtminstone 600 Ah total batterikapacitet, fast då kan man förstås fråga sig vilken typ av batterier som menas. 1 bra batteri per 1000 WRMS är ju en rekommendation som ofta förekommer, där kan man väl också fråga sig vilken typ av batteri som menas.

                      Min egen gissning är att utifrån vad som finns i batteriväg i dag så kan man nog utgå ifrån att "ett bra batteri" bör ha åtminstone 700-800 A i CCA-värde, då ligger man ganska bra till. Pratar vi nu om den vanligaste storleken av Optima YT (dvs 4.2) så kan man säga 1 batteri per 1000 WRMS.

                      En till säkring verkar ju nödvändigt om du vill kunna utnyttja steegts effekt ordentligt, helt klart.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                        När jag mätte i syrrans V70 00, den gammlare modellen så fick jag bredden exakt 114cm.
                        Höjd upp till sätena är 40cm ifrån "golvet". Och sedan ca 75cm långt är det rakt över.
                        Originally posted by Softis
                        Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                          Originally posted by Optima View Post
                          Kollar man i installationsmanualen till SD8000.1D så rekommenderas åtminstone 600 Ah total batterikapacitet, fast då kan man förstås fråga sig vilken typ av batterier som menas. 1 bra batteri per 1000 WRMS är ju en rekommendation som ofta förekommer, där kan man väl också fråga sig vilken typ av batteri som menas.

                          Min egen gissning är att utifrån vad som finns i batteriväg i dag så kan man nog utgå ifrån att "ett bra batteri" bör ha åtminstone 700-800 A i CCA-värde, då ligger man ganska bra till. Pratar vi nu om den vanligaste storleken av Optima YT (dvs 4.2) så kan man säga 1 batteri per 1000 WRMS.

                          En till säkring verkar ju nödvändigt om du vill kunna utnyttja steegts effekt ordentligt, helt klart.
                          Jag hade 720 Ah till mitt SD8000 och det räckte inte länge kan jag säga.
                          Musik och full patte så var jag nere på 12V efter kanske 30 sekunder
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                            Originally posted by Ex-Rated View Post
                            Då var lördagen klar. Efter lite strul med inställningar och brinnande säkringar så lirade allt.
                            Jag ringde de som anordnade tävlingen för att kolla om det var någon idé att åka dit då jag blev lite sen och det var lugnt, när jag kom dit så höll de på att plocka ihop så jag fick ej mäta någon db.

                            Någon som vet om det kommer att finnas något ställe att mäta på nära JKPG inom kort?
                            Är inte jätte nära jönköping, men om du har vägarna förbi Hjo, så är det bara höra av sig så kan du svänga förbi och mäta lite på min termlab.

                            Är ju tävling i Linköping till helgen annars

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan någon hjälpa mig att räkna ut låda till 2xOrion HCCA 15"

                              Ok så lite fler batterier är nog inte fel att köpa.
                              Jag kan nog svänga förbi hjo någon gång i sommar för att testa lite. Jag hojjtar till efter lite omdragning av ström och köp av fler batterier.
                              Några tipps på batterier som är bra till detta ändamål?

                              Comment

                              Working...
                              X