Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

    Hej (igen)

    håller på som sagt med ett litet ljudbygge i min 940 kombi och funderar på ett nytt framsystem för det jag har nu är ihop plock av lite olika märken (midbas och mellanregister är gamla mds högtalare och diskanterna är nya från jbl (gto serien) och delningsfiltret ett 3 vägs från zachry. Så iom en har varit lite seriös med att dämpa dörrar, bagage och under baksätet så kunde en väl vara lite seriös och eventuellt få bättre ljud än det jag nämnde iom kommer allt ifrån ett märke och är nytt så borde det ju bli bättre och det jag har sneglat lite på är blekingeradios Dls C36 3-vägs kitsystem och undrar hur dom är i karaktär för har ju inte "hört" nått dåligt egentligen om Dls.. det som kommer att driva dom är ett gammalt phoenix gold m25 steg tills en kanske skaffar nått nyare/bättre.

    /Tobbe

  • #2
    Re: Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

    DLS säljer ut massor för tillfället, köp ett par US6.2 istället. Tror du får ut mer av ett 2-vägs system om man inte har en bra HU att dela ett 3-vägs system aktivt, dessutom kräver det mer av installationen att få till det med ett 3-vägs system.

    Comment


    • #3
      Re: Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

      tja dörrsidorna har jag byggt för 3 vägssystem.. och dämpade dörrar(asfalt matta och biltemas 1mm matta), någorlunda bra bilstereo(kenwood kdc-bt8044uy) med tidskomp.

      Comment


      • #4
        Re: Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

        Problemet är bara det att om du använder passiva filter kan du inte tidskompa varje högtalare för sig, om inte filtren går att bi-ampa vill säga.

        Inget jätte problem om du planerar att sätta högtalarna någorlunda ihop. Sätt mellanregister/diskant nära varandra, riktade på samma håll. Om du flyttar omkring högtalarna på olika platser finns det risk att du kan få fasfel både vid mellanregistrets högpass och lågpass frekvens, om brantheten dessutom är låg på delningen kan det bli problem genom hela mellanregistrets bandpass. Detta kan visa sig genom att scenbilden plötsligt ändrar sig, vissa ljud låter fel med andra låter bra. Ett annat problem kan vara att nivåjustera de olika elementen, flyttar man isär diskanten t.ex för långt kan det elementet upplevas som skrikigt. Därför blir man ofta tvungen att dämpa diskanterna. På de flesta delningsfilter kan man dock sänka nivån. Hur vida de ser ut på dessa vet jag inte. Man BORDE kunna dämpa både mellanregister/diskant om det är vettigt konstruerat.

        Jag säger att det KAN bli problem inte att det behöver bli det, men som sagt de är svårare att få till 3-vägs, speciellt med passiv delning. Man får vanligtvis experimentera med placering före man installerar det slutligt. Jag hade nog ändå köpt ett 2-vägs ultimate kit istället. Tror helt klart det ger ett bättre resultat än ett billigt 3-vägs kit. Men men man kan ha fel, har inte någon som helst erfarenhet av detta kit!

        Comment


        • #5
          Re: Fråga om Dls C36 3-vägs kitsystem?

          jag får helt enkelt testa och se

          beställde nyss sånna
          Last edited by Tobben; January 17, 2011, 06:16.

          Comment

          Working...
          X