Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Så det borde vara vara att köra plus på en kanalen och minus på andra?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Ja, däremot är det kanske inte alltid exakt samma kopplingssätt vid bryggkopplingen. Man får kolla på steget hur det är uppmärkt när det gäller vilken minus och plus man ska koppla till vid bryggning.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Det är som är grejen. Jag har ett GAS DTS51 som inte har någon märkning för bryggning :/

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          I så fall bör du maila BRL om det där, det verkar knepigt att hitta några detaljer om bryggning och jag hittar inga vettiga bilder på anslutningarna heller.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hej alla glada!
            Jag har en Porsche Boxster 987 som jag vill få att spela musik på ett njutbart sätt... nog för att motorn låter gott, och jag vill att stereon låter lika gott.

            i dörrarna finns som jag förstår plats för en 8" en 4" och i brädan en diskant...
            är inte ute efter SPL, bara SQ.
            Vill gärna att det skall funka bra med android, i.e. telefon, digital streaming, navi etc.

            Vad föreslår ni?
            så stort som möjligt i dörrarna eller ett 6,5 system + sub under handskfacket...
            Nexus 7 + processor som HU, eller någon Sony kanske? slutsteg etc är givet att det skall monteras, känns som ett mindre problem i systemtänkandet.
            CD-spelare är inte nödvändigt för mig.
            förslag mottages tacksamt.

            Nicla

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Asterix68 View Post
              Hej alla glada!
              Jag har en Porsche Boxster 987 som jag vill få att spela musik på ett njutbart sätt... nog för att motorn låter gott, och jag vill att stereon låter lika gott.

              i dörrarna finns som jag förstår plats för en 8" en 4" och i brädan en diskant...
              är inte ute efter SPL, bara SQ.
              Vill gärna att det skall funka bra med android, i.e. telefon, digital streaming, navi etc.

              Vad föreslår ni?
              så stort som möjligt i dörrarna eller ett 6,5 system + sub under handskfacket...
              Nexus 7 + processor som HU, eller någon Sony kanske? slutsteg etc är givet att det skall monteras, känns som ett mindre problem i systemtänkandet.
              CD-spelare är inte nödvändigt för mig.
              förslag mottages tacksamt.

              Nicla
              Om du bara vill ha platta/mobil framme så kan du streama(BT) till en fullproppad(Multikort+AMAS)Mosconi 6to8 DSP.

              På dagen för ett år sedan sålde jag midbasar(Dynaudio MW172) 7" till en Porscheägare i Göteborg.
              Dom satt som en smäck sa han när han ringde o tjoade över hur bra det blev.

              Om du tycker dom verkar intressanta så säger jag:
              Köp ingen sub förrän du monterat och lyssnat på dom.

              Slutsteg finns det en del att välja på, matchas bäst efter din personliga smak.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hur gör jag för att kunna spela högre kvalite än 320kbit/s? Märkte idag att en cde178bt ej klarar mer än 320kbit... Vill ju kunna spela alac och flac :/ Något tipps?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Du kan få lite bättre kvalité med WMA eller m4a filer, men flac kan du glömma om du inte kör via AUX men då har du tappat en del redan där. Alac däremot ska fungera ifall du har nån Appleenhet att koppla in.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Du kan få lite bättre kvalité med WMA eller m4a filer, men flac kan du glömma om du inte kör via AUX men då har du tappat en del redan där. Alac däremot ska fungera ifall du har nån Appleenhet att koppla in.
                    Ok, bra då vet jag, synd bara att iphone's har så lite minne (eller har lite minne och dyra)

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by haapppoooo View Post
                      Ok, bra då vet jag, synd bara att iphone's har så lite minne (eller har lite minne och dyra)
                      Du behöver inte köra med en iphone räcker med valfri apple enhet kör själv med en gammal ipod touch 32gb som är full med apple lossless låtar till min alpine maskin

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Om du bara vill ha platta/mobil framme så kan du streama(BT) till en fullproppad(Multikort+AMAS)Mosconi 6to8 DSP.

                        På dagen för ett år sedan sålde jag midbasar(Dynaudio MW172) 7" till en Porscheägare i Göteborg.
                        Dom satt som en smäck sa han när han ringde o tjoade över hur bra det blev.

                        Om du tycker dom verkar intressanta så säger jag:
                        Köp ingen sub förrän du monterat och lyssnat på dom.

                        Slutsteg finns det en del att välja på, matchas bäst efter din personliga smak.

                        Pierre
                        Tack för det tipset, dynaudio har jag alltid gillat.
                        Helst vill jag koppla en ev. Platta digitalt elektriskt till någonting, kanske skulle man behålla original HU och komplettera med en 6to8 för plattan?
                        Alltså koppla samman allt till dspn och vidare till slutsteg.
                        Nåväl, tror första steget blir uppgradering av högtalarna.

                        /Niclas

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by haapppoooo View Post
                          Ok, bra då vet jag, synd bara att iphone's har så lite minne (eller har lite minne och dyra)
                          Jag streamar FLAC från min Galaxy S4 till en iDE-178bt över bluetooth, funkar hur bra som helst.

                          Edit: iDE = cDE men utan cd-mekanism.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Asterix68 View Post
                            Tack för det tipset, dynaudio har jag alltid gillat.
                            Helst vill jag koppla en ev.
                            Platta digitalt elektriskt till någonting, kanske skulle man behålla original HU och komplettera med en 6to8 för plattan?
                            Alltså koppla samman allt till dspn och vidare till slutsteg.

                            Nåväl, tror första steget blir uppgradering av högtalarna.

                            /Niclas
                            Det fungerar hur bra som helst!

                            Då får jag bjuda på en(ny idag) teaser: smygreklam

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Hur kan man lösa problemet med FM-radio när man använder plattan som HU? Finns det tex någon radiomodul man kan fjärrstyra med android och gömma någonstans?
                              Jag kör en del utomlands och har då inte alltid internetradio som alternativ.

                              /Niclas

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Är det någon skillnad på strömkablar? om man kollar på hemsidor så klarar 35mm2 kablar av antingen 2400rms,1200rms eller 1000rms. samt vissa får man med säkringar som 150-100-300A..

                                Sedan har jag läst att det inte skiljer så mycket på vilken strömkabel man köper bara att det är rätt dimension. kan någon förklara.

                                Comment

                                Working...
                                X