Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Tät och stabil montering är A och O när det gäller att få fram bas+midbas, annars kan även riktigt bra prylar låta som mellanregister och man riskerar att spela sönder högtalarna eftersom man kanske vrider upp baskontrollen på max för att försöka få ut någon vettig bas.

    Comment


    • Vad orkar mitt slutsteg att driva ?

      Hallå är helt okunnig när det gäller billjud så jag undrar lite över hur mycket detta slutsteg orkar driva det är ett DENVER CAP-4100 riktigt budget steg men har fått det gratis så tänkte slänga i det i bilen här nedan är lite info om steget och högtalarna som sitter i bilen och jag undrar om jag tex kan skaffa mej en bas på 8-10-12" vart vet jag var gränsen går osv för om jag ska ha en bas kollar man efter watt ?eller som sagt jag har ingen kunskap om biljud väldigt tacksam för svar/Tips/Råd

      framhögtalare: 5" tvåvägs koaxialhögtalare
      Bakhögtalare: 6 3/4 tums tvåvägskoaxialhögalare

      Koierad text

      Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

      Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

      Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
      Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
      Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
      Högpassfilter: 50- 509 Hz
      Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
      Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
      Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260

      Anslutningar:
      2 x 2 par RCA-in (höger/vänster kanal fram/bak)
      Högtalarterminaler för inkoppling av upp till 6 högtalare.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Optima View Post
        Tät och stabil montering är A och O när det gäller att få fram bas+midbas, annars kan även riktigt bra prylar låta som mellanregister och man riskerar att spela sönder högtalarna eftersom man kanske vrider upp baskontrollen på max för att försöka få ut någon vettig bas.
        Jo jag har självklart koll på det. Har ställt hpf på HU på 120Hz och kör bas på 0. Finns ju inget att hämta ändå så. Men det är ju det jag tänkt bygga om nu. Tror det kan bli ganska bra i dörrarna. Däremot blir ju middarna så långt ner. Därav jag vill ha diskanter så högt upp på dörren som möjligt så den inte försvinner, vilket det känns som den skulle kunna göra om jag har koaxer.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Tänkte plasta klart högtalar lådorna som blir på instrument brädan imorn.
          Kan man plasta fast det ä nollgradigt?
          Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
          "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
          Facebook: husse bygger gladenwagon
          Instagram: husse_bygger_gladenwagon

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Allt går väl men det är inte rekommenderat. Men blanda i lite extra härdare och försök få upp tempen med kupévärmare så går det garanterat bättre!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Vad orkar mitt slutsteg att driva ?

              Originally posted by Tolge View Post
              Hallå är helt okunnig när det gäller billjud så jag undrar lite över hur mycket detta slutsteg orkar driva det är ett DENVER CAP-4100 riktigt budget steg men har fått det gratis så tänkte slänga i det i bilen här nedan är lite info om steget och högtalarna som sitter i bilen och jag undrar om jag tex kan skaffa mej en bas på 8-10-12" vart vet jag var gränsen går osv för om jag ska ha en bas kollar man efter watt ?eller som sagt jag har ingen kunskap om biljud väldigt tacksam för svar/Tips/Råd

              framhögtalare: 5" tvåvägs koaxialhögtalare
              Bakhögtalare: 6 3/4 tums tvåvägskoaxialhögalare

              Koierad text

              Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

              Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

              Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
              Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
              Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
              Högpassfilter: 50- 509 Hz
              Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
              Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
              Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260

              Anslutningar:
              2 x 2 par RCA-in (höger/vänster kanal fram/bak)
              Högtalarterminaler för inkoppling av upp till 6 högtalare.
              Ingen som kan kika på det här och hjälpa mej? väldigt tacksam för svar då jag verkligen är helt okunnig ang detta

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej!

                Mitt ljud i min Ford Mondeo är ganska kasst!

                Så jag tänkte köpa nytt men är Nybörjare med Ljud system.
                Kan någon ge några tips på bra Ljudsystem?

                vill ha ett bra ljudsystem som klarar av att spela hög musik!

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Jag tänkte fräsa ut egna mdf ringar till sexhalvor.
                  hur mycket större ska man göra dom så att man kan
                  vika ner vinylen och få dit högtalargallerna sen?
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Tolge View Post
                    Hallå är helt okunnig när det gäller billjud så jag undrar lite över hur mycket detta slutsteg orkar driva det är ett DENVER CAP-4100 riktigt budget steg men har fått det gratis så tänkte slänga i det i bilen här nedan är lite info om steget och högtalarna som sitter i bilen och jag undrar om jag tex kan skaffa mej en bas på 8-10-12" vart vet jag var gränsen går osv för om jag ska ha en bas kollar man efter watt ?eller som sagt jag har ingen kunskap om biljud väldigt tacksam för svar/Tips/Råd

                    framhögtalare: 5" tvåvägs koaxialhögtalare
                    Bakhögtalare: 6 3/4 tums tvåvägskoaxialhögalare

                    Koierad text

                    Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

                    Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

                    Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
                    Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
                    Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
                    Högpassfilter: 50- 509 Hz
                    Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
                    Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
                    Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260

                    Anslutningar:
                    2 x 2 par RCA-in (höger/vänster kanal fram/bak)
                    Högtalarterminaler för inkoppling av upp till 6 högtalare.
                    Steget ger inte ut 4x120 WRMS enligt manualen och folk som har lyssnat på steget säger att ljudkvaliteten inte är speciellt bra, men nog kommer steget att kunna driva på dina högtalare hyfsat iaf.

                    Förslag på lämplig bas får andra ge, jag har inte testat tillräckligt många för att kunna ge bra råd.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by huSSe View Post
                      Jag tänkte fräsa ut egna mdf ringar till sexhalvor.
                      hur mycket större ska man göra dom så att man kan
                      vika ner vinylen och få dit högtalargallerna sen?
                      Det beror ju lite på hur tjock vinylen är som du ska använda. Nu har jag visserligen inte klätt med vinyl men när jag fräser och ska klä med tyg så brukar jag lägga på ca 6mm på gallrets yttre mått ifall det ska försänkas. Då blir det lagom med utrymme och fin passform. Vinylen kanske tar lite mindre utrymme så där ska man nog lägga på ca 3-4mm.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        hej hej. första inlägget här

                        nu är frågan. Har inhandlat mig ett par av dessa: http://dbakuten.se/ovriga/magnat-sel.../#.UoO3E_kgBuQ

                        Sitter nu o funderar på steg till dessa som kommer sitta i framdörrarna på min -00passat.
                        2kanals? elr 4kanals bryggat till två kanaler?..tänkte så effekten räcker till, men ljudkvaliten kanske blir sämre med bryggat jämfört med rent två kanals? pris...hmm upp till 2500 kanske?..

                        kommer självklart dämpa dörrarna när man väl har rivit dom sen. har ett paket silentcoat 2mm liggandens. borde väl räcka då jag inte kommer tävla utan uppgraderar mig bara från det som sitter original

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Jag har ett cirka 2 veckor gammalt batteri i min bil, från OKQ8. Det är på 80 Ah.
                          Men nu har jag införskaffat mig ett nytt monoblock med följande specs:

                          Effekt 4Ω: 1 x 1200 Wrms
                          Effekt 2Ω: 1 x 2400 Wrms
                          Effekt 1Ω: 1 x 4000 Wrms

                          Steget kommer som lägst att lastas ner till 2 Ohm.

                          Jag vet iallafall att jag kommer behöva ett batteri till.
                          Jag har funderat på biltemas AGM batteri, tror ni detta kommer räcka?
                          Måste jag ha ett batteri med samma Ah som originalbatteriet om jag använder skiljerelä?

                          Kom med tips, råd och åsikter nu! Jag hade tänkt lägga ut max runt 2500kr på batteri nu, har inte så mycket till budget i nuläget tyvärr.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Batteriet måste inte ha samma kapacitet när man använder skiljerelä, även utan relä är det egentligen inget "måste". Biltemas AGM borde fungera bra, min rekommendation är det största batteriet i så fall, dvs 95 Ah.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Optima View Post
                              Batteriet måste inte ha samma kapacitet när man använder skiljerelä, även utan relä är det egentligen inget "måste". Biltemas AGM borde fungera bra, min rekommendation är det största batteriet i så fall, dvs 95 Ah.
                              Tack så mycket för svar! Då blir det en tur till biltema under veckan då
                              Förresten, vet du var jag kan köpa batteripoler/anslutningar så att jag kan dra 50mm2 kablar mellan batterierna? Kabelskorna jag har passar inte runt polerna nämligen. Och var bör jag köpa ett skiljerelä?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Vad kan ett R-F T600.2 vara värt i normalskick Har ett till salu men vet inte vad som är rimligt pris. http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t600-2
                                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X