Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränd signaljord

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränd signaljord

    Köpte en bil och i den satt 1steg ett 4kanals och 2 kanaler brända och tydligen förra stereon oxå bränd signaljord. Tyvärr visste jag inte detta och koppla in min egna stereo vilket gjorde att signaljorden gick åt skogen. Frågan är nu om jag köper ett helt steg och kopplar in på min stereo bränner jag signaljorden på det då oxå ?

  • #2
    Re: Bränd signaljord

    Hej Eftersom ingen svara på din fråga så försöker jag (och eftersom midsommarafton regnar bort)...

    Min gissning utan att vara expert är; JA risken är stor!

    Om signaljorden (på ett kretskort då antar jag) brinner av beror det sannolikt på att det har gått åt helsike för hög ström den vägen. Det betyder troligtvis på att någon av dina enheter har bristfällig eller ingen jordning och strömmen letar sig igenon närmsta vägen vilket då kan bli signaljorden.

    M.a.o. säkerställ att dina enheter (både HU och slutsteg) har ordentlig kontakt till jord. Från slutsteget kan det bli det en relativt grov kabel beroende på effekt osv..
    Last edited by PM-Vette; June 22, 2018, 16:33.

    Comment


    • #3
      Re: Bränd signaljord

      Har Jordat om stegen bak då det var kasst gjort och använder nu bulten som är till bilbältet och slipa plåtrent under så det borde vara oki samt fram använder jag jord som var till original stereon vilket borde vara bra eller är det kanske där felet ligger?

      Comment


      • #4
        Re: Bränd signaljord

        Om jorden var dålig så var det antagligen där problemet låg. Men mät med en bra ohm-meter för säkerhets skull. Men innan du kopplar in nya grejor så passa så att kolla alla kablar/signalkablar till/mellan steg och HU så inget isolering är avskrapat, skadat osv. Strömkablarna till slutstegen måste vara tillräckligt dimensionerade.

        Sen kan man ju förstås inte utesluta andra orsaker till att det blivit bränt. Kan ju vara internt fel i enheterna..... Men ovanstående är i alla fall vad jag skulle kolla.
        Last edited by PM-Vette; June 23, 2018, 14:28.

        Comment


        • #5
          Re: Bränd signaljord

          Oki tackar för svar

          Comment

          Working...
          X