Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är den en bränd signaljord som spökar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Är den en bränd signaljord som spökar?

    För att klarlägga först av allt vad det är för system jag har i bilen så kommer en komplett innehålls lista av bilen här:
    Huvudenhet: Kenwood DPX503UY
    Framsystem: Focal kit 165 v slim
    Bakdörrarna: Focal koaxialer 165CA1
    Baselement: Hertz ES200 (8") x4
    Slutsteg till basarna: Mutant Ascension 1
    Slutsteg till övriga element: Kenwood KAC-8404
    Strömkabel mellan batteri och chassi (jord) 50mm2 som sedan är jordad i bärande balk i motorrummet
    Strömkabel mellan batteri och sedan bak till fördelningsblocket 50mm2
    Strömkabel mellan fördelningsblocket till vardera slutsteg är 25mm2 om jag inte minns fel.
    Jordkabel till slutstegen är samma grovlek som strömkablen.

    Problemet är ett svagt tjutande/surrande som påminner om generatorvin men det låter även om bilen är avstängd samt att det även hörs när man kör med bilen. Ljudet pendlar i frekvens till och från samt påverkas av hur basen slår. Remotesladden ligger i den högra tröskellådan medans strömkablen ligger i den vänstra. Dock la jag även högtalarsladdarna som går från 4-kanalssteget fram till isokablaget bakom huvudenheten i den högra tröskellådan, om det kan ha någon inverkan?
    Jag har haft iväg huvudenheten på koll för bränd signaljord och hade en annan huvudenhet i bilen då, då var störningen svagare än vanligt. Men efter jag fick tillbaka min egna HU så var problemet ungefär det samma som tidigare. Kan det vara en bränd signaljord i 4-kanalssteget eller är det så att HU:n inte klarar av att driva 2 steg på samma remote så att man måste bygga om med ett relä i skuffen som blir matad med spänning från annat håll så remoten bara styr det relät??

    Alla tips mottages.

    Tack på förhand.

  • #2
    Re: Är den en bränd signaljord som spökar?

    Kan vara signaljorden, testa isåfall att ta en tunn kabel och sätt från stereons chassi och kläm andra änden av kabeln emellan en av rca kontakterna bakom stereon...

    Enkel grej att testa iaf...

    2 steg på samma remote från stereon ska normalt inte vara några problem...

    Kolla även upp ev. jordfel/kortslutningar, framförallt då helst på det steget som la av...
    Svensk Mästare 5 gånger...

    Comment


    • #3
      Re: Är den en bränd signaljord som spökar?

      Originally posted by Morre_W View Post
      Kan vara signaljorden, testa isåfall att ta en tunn kabel och sätt från stereons chassi och kläm andra änden av kabeln emellan en av rca kontakterna bakom stereon...

      Enkel grej att testa iaf...

      2 steg på samma remote från stereon ska normalt inte vara några problem...

      Kolla även upp ev. jordfel/kortslutningar, framförallt då helst på det steget som la av...


      Du menar mellan den yttre delen på rca kontakten?? spelar det någon roll vilen av rca kontakterna man väljer? Mer än att det kan vara bättre att välja den "kanalen" så att säga.

      Comment

      Working...
      X