Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiv baslåda till slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktiv baslåda till slutsteg

    Hej,

    Har köpt en liten cabbe där någon verkar ha haft intresse för ljud tidigare (det sitter ett slutsteg i bagaget). Tyvärr saknas basen i systemet och jag har nu köpt en liten basenhet som förhoppningsvis ska råda bot på problemet.

    Jag har kunnat läsa mig till lite grann, men är fortfarande väldigt osäker på hur jag ska få allt att fungera bra tillsammans så jag vänder mig till proffsen!


    Lite bilder på grejorna:

    Nya basenheten: https://ibb.co/fVtctJ

    Slutsteg: https://ibb.co/k5LOYJ

    Slutsteg in/out: https://ibb.co/cntz7d

    * Stämmer det att jag kan koppla samman min låda med det befintliga slutsteget med RCA via OUT på slutsteg och IN på basen?

    * Basenheten har slutsteg inbyggt, har det någon betydelse för hur jag behöver koppla? Kan jag fortfarande köra via RCA eller behöver jag ha ström på basenheten också?

    * Jag läste någonstans om Y-kablar så att man får in-signal i alla fyra ingångarna på slutsteget. Behöver jag det? Vill jag ha det?

    Som ni märker, jag är nybörjare på det här...

    Tack på förhand!

    / Martin

  • #2
    Re: Aktiv baslåda till slutsteg

    Används slutsteget till några högtalare?
    Ja rca out på slutsteget kan du koppla in till rca in på din nya bas.
    Du behöver ha strömkabel, jord och remote inkopplat utöver rca in på din nya bas.
    Används inte slutsteget till några högtalare så kan du ju koppla ut det och koppla in din bas istället. Annars så behöver du koppla in plus och minus på din bas, remote kan du nog använda samma som till slutsteget.

    Du har ingen bekant som kan hjälpa dig ifall detta inte är något du känner dig bekväm med att pilla med?

    Mvh

    Comment


    • #3
      Re: Aktiv baslåda till slutsteg

      Hej och tack för svaret!

      Alltså, nu kommer ju nybörjaren in i gamet igen för hur ser man om det sitter högtalare på slutsteget? Det sitter ju 6 högtalare i bilen och tittar man på baksidan av steget (se bild) tycks det ju vara ett gäng högtalare som går in där det står "bridged". Men vad används då RCA in till som också finns kopplat?

      Aha, jag var rädd att det var tvång på att ha ström till den nya basen också, men hoppades någonstans att man kunde köra den på bara RCA och inte använda det inbyggda slutsteget. Om man inte vill dra kablar genom hela bilen, finns det något smart sätt (går det ens?) att använda samma ström och jord till basen som till befintligt steg?

      Känns som att det jag borde ha gjort var att köpa en bas utan inbyggt slutsteg, så hade väl RCA räckt? Köpte ju den här lilla för att slippa fylla bagaget med lådan...

      Och nej, tyvärr ingen kompis som kan pilla till mig. Men jag har ju er som kan hjälpa en bit på vägen i alla fall!

      Comment


      • #4
        Re: Aktiv baslåda till slutsteg

        Originally posted by Folkeserbe View Post
        Hej och tack för svaret!

        Alltså, nu kommer ju nybörjaren in i gamet igen för hur ser man om det sitter högtalare på slutsteget? Det sitter ju 6 högtalare i bilen och tittar man på baksidan av steget (se bild) tycks det ju vara ett gäng högtalare som går in där det står "bridged". Men vad används då RCA in till som också finns kopplat?

        Aha, jag var rädd att det var tvång på att ha ström till den nya basen också, men hoppades någonstans att man kunde köra den på bara RCA och inte använda det inbyggda slutsteget. Om man inte vill dra kablar genom hela bilen, finns det något smart sätt (går det ens?) att använda samma ström och jord till basen som till befintligt steg?

        Känns som att det jag borde ha gjort var att köpa en bas utan inbyggt slutsteg, så hade väl RCA räckt? Köpte ju den här lilla för att slippa fylla bagaget med lådan...

        Och nej, tyvärr ingen kompis som kan pilla till mig. Men jag har ju er som kan hjälpa en bit på vägen i alla fall!
        Rca är lågnivå. Där signalen går in till slutsteget som sedan förstärker signalen från lågnivån till utgångarna på slutsteget som i sin tur driver högtalare.

        Ja jag såg nu att det sitter massa kablar där.

        Comment

        Working...
        X