Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Hewi View Post
    1: Visst funkar det men troligen kommer det inte låta bra , din 6" logitec bas matas nog bara med ett fåtal watt............
    2: Nej du måste ansluta remote på steget till + också för att steget skall starta.
    Tack så hemst mycket! har kopplat in så nu
    det spelar på riktigt fint! dock så "smäller" det ifrån basarna lite, eller klickar när det basar, vet du vad det kan vara? ska inte vara några fel på basarna, alla är sprak nya det är bara när jag höjjer volymen lite, inte när jag spelar hyfsat lågt. Sen kommer det även lite ljud ifrån basarna, är det normalt?

    EDIT: Det låter exakt som om det inte är riktigt med kontakt, som att någon kontakt glappar, men det kanske blir så eftersom jag har kopplat som jag har gjort nu? hehe
    Last edited by Zäta; May 7, 2011, 01:13.
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hejhej, tänkte försöka få lite hjälp med några frågor här. Jag håller på att bygga ljud i min jetta, ljudet kommer bestå av 2st DD 0515 basar som drivs av ett hollywood hxa 3k steg i 2 ohm, 4 par u-dimension element 6 comp i framdörrarna som drivs av 2 st holllywood hxa 45, stereon är en kenwood kdc-6051, och batterier kommer till en början bestå av 3 st helt nya 100ah biltema batterier, strömkabeln är 50mm2 autoleads kabel och 21mm2 till 4-kanals stegen.
      Mina frågor nu är:

      1. Jag hade tänkt att koppla alla 8 middarna på en varsin kanal på 4-kanals stegen och köra diskanterna med delningsfilter på stereon, räcker det eller ska jag köra hela kitten på stegen ?

      2. Det blir 4 middar i varje dörr, så ja hade tänkt att ha 4"are i instrumentpanelen och diskanter i a-stolparna, om jag har 4" i brädan ska ha ha 1 eller 2 par diskanter i stolparna eller fler ?

      3. Om 1 par diskanter räcker i a-stolparna, kan jag driva det paret och 4"arna på stereon ?

      4. Något bra förslag på 4"are som inte är allt för dyra och som inte behöver nått slusteg ?

      om de behövs mer info om nått så skriv så fixar jag fram det

      Mvh Robin

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Uuuh mycket modellnamn, orkar inte kolla vad allt är men...

        1. 8st diskanter till HU... Inte lyckat. De behöver inte mycket effekt men HU lämnar ca 8w/kanal <1% THD. Driv hela kitten via slutsteg.

        2. Vad är det för 4"are? Mellanregister? Hur ska du dela dom? Om du inte löser det på bra sätt, skippa det. Hade använt 1 par diskanter.

        3. Med bara 1 par diskanter, ja. Tänk på begränsad "distorsionsfri" effekt bara.

        4... och jag vet inte fortfarande inte vad du ska med 4"are till eller vad de ska användas till. Men som fullrange coaxialer så säger jag spontant Amegas 3,5". Använder du dom, kan du skippa diskanter i a-stolpen. Om du har highpass filter går det att driva dom via HU, annars är steg att föredra även på dom. Finns massor av 3" fullrange högtalare som spelar riktigt bra utan diskant. Tangband w3-871s är klassiker, används till det berömda Logitech z-5500 datorsystemet.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Hanatsu View Post
          Uuuh mycket modellnamn, orkar inte kolla vad allt är men...

          1. 8st diskanter till HU... Inte lyckat. De behöver inte mycket effekt men HU lämnar ca 8w/kanal <1% THD. Driv hela kitten via slutsteg.

          2. Vad är det för 4"are? Mellanregister? Hur ska du dela dom? Om du inte löser det på bra sätt, skippa det. Hade använt 1 par diskanter.

          3. Med bara 1 par diskanter, ja. Tänk på begränsad "distorsionsfri" effekt bara.

          4... och jag vet inte fortfarande inte vad du ska med 4"are till eller vad de ska användas till. Men som fullrange coaxialer så säger jag spontant Amegas 3,5". Använder du dom, kan du skippa diskanter i a-stolpen. Om du har highpass filter går det att driva dom via HU, annars är steg att föredra även på dom. Finns massor av 3" fullrange högtalare som spelar riktigt bra utan diskant. Tangband w3-871s är klassiker, används till det berömda Logitech z-5500 datorsystemet.
          tack för svar.

          1. Jag hade bara tänkt använda 2st eller 4st diskanter.

          2. Inte en aning om varken vad för 4"are eller hur dom ska delas, men hade tänkt att ett 2-kanals steg i litet format som lätt kan gömmas under instrument panelen skulle inhandlas isåfall, eller ett 4-kanals som driver 1 par 4" och 1 par diskanter

          4. Tanken med ett par 4"are var att de kändes lite lite att möta upp 2st 15" basar och 8 st 6,5" middar med bara 1 par diskanter och a-stolparna är så små så ja skulle helst hålla mej till endast 1 par diskanter där å då trodde jag att ett par 4"are skulle hjälpa till lite ...

          Är bara en amatör så jag kan ju vara helt fel ute med mina ideér

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Amegas 3,5"or blir nog bra att möta upp mot dina middar. Skippa delningsfiltrerna till middarna, dela dom via steget runt 130-140Hz. Sen kör du Amegorna som fullrange (med högpassfilter runt 160Hz) utan några diskanter, via ett 2ch steg. Kan börja där sen finjustera filter och annat tills det låter bra. Smidigt och enkelt

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Hanatsu View Post
              Amegas 3,5"or blir nog bra att möta upp mot dina middar. Skippa delningsfiltrerna till middarna, dela dom via steget runt 130-140Hz. Sen kör du Amegorna som fullrange (med högpassfilter runt 160Hz) utan några diskanter, via ett 2ch steg. Kan börja där sen finjustera filter och annat tills det låter bra. Smidigt och enkelt

              okej, finns det nått billigare alternativ på 3,5" eller 4" som duger så länge tror du ? har precis skaffat hus å renoverar så känns som att de ä lite väl mycke pengar med 1600kr för ett par 3,5", är inte av snålhets skäl för är det den bästa lösningen så får det bli såna direkt

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                EuropeAudio har massa fullregister högtalare (egentligen för hemmabruk, men de funkar bra i bilen) Dessa kanske? Vifa TG9FD-10-04 (3,5"). Så nära N-Cores Trius man kan komma, då de är baserade på dessa. (Om du inte vet vad Trius är för nåt så var de riktigt populära tills de slutade säljas, populära av bra anledning. En av mina favorit mellanregister). Dock behöver de diskant som stöttar upp över 6-7KHz skulle jag tro. De kostar ca 340kr/par + frakt.

                Annars kan jag rekommendera TangBand W3-871 (3"). De spelar bra utan diskant så länge de är placerade någorlunda on-axis. 400kr/par.

                Dayton RS-100 (4") är riktigt trevliga med. Hade ett par sådana till datorn förut i 5lit sluten låda, funkar bra utan diskant med. Verkar som det bara finns 2st kvar, ca 500kr/par. Dock riktigt prisvärda.

                Rekommenderad delning på de 2 första runt 200Hz, beroende på filtrets branthet. Daytonen spelar 150-160Hz utan problem.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Om jag kommer i håg rätt så har tre olika bilar tagit SM-silver med Triusar utan några diskanter, så de funkar rätt bra även utan.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Om jag kommer i håg rätt så har tre olika bilar tagit SM-silver med Triusar utan några diskanter, så de funkar rätt bra även utan.
                    Var väl ett par bronsplatser med?
                    Iofs inte så konstigt att det gick/går bra med dem utan diskant då jag har för mig att de gick rätt bra upp till 15k...rätta mig om jag har fel nu.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Trius ja. Den omoddade versionen är något sämre i den sista oktaven. För mig jag läste det någonstans

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Kollade frekvensgraf på Vifa TG9FD-10-04. Så länge man monterar dom någorlunda on-axis så funkar de som fullrange tydligen. Tappar dock ganska bra efter 12-13k

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          De funkar bra även i bräda. Tro mig
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Tror dig får prova någon gång, endast haft dom onaxis.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              De funkar bra även i bräda. Tro mig
                              I brädan på en E 34 kanske? Utan diskanter?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Vi sålde hundratals triusar under Ncore-åren, så jag vet att de funkar i bräda. På e34, 9-3, 9-5, jetta mm. Det var lite det som var grejjen med dem. Om ni kollar på kurvan ovan så ser ni att den lila kurvan (30 grader off-axis) egentligen är rakare, även om den sluttar nedåt.
                                /tycker Erik.

                                Comment

                                Working...
                                X