Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by jonash View Post
    Det skiljer en del, men om man ser till hela kedjan, så är huvudenheten det som har i princip minst betydelse. I tur och ordning, med mest påverkan först:

    1. Installationen (minst 50-75% av slutresultatet)
    2. Bas-elementet i sig självt (20-30%)
    3. Steget (~5%)
    4. Huvudenheten (1-5%)

    I grova drag, men du förstår poängen.

    mvh Jonas
    vad menar du med installationen, kan du förklara lite?
    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
    Facebook: husse bygger gladenwagon
    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Beror väl helt å hållet på vad man har för bil effekt m.m men det ska väl gå att få en 15tummare att smälla på åxå

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        För ett antal år sedan så skulle man ha feta kondingar i bilen.
        Nu ser man nästan ingen som har det.
        Varför?
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by huSSe View Post
          För ett antal år sedan så skulle man ha feta kondingar i bilen.
          Nu ser man nästan ingen som har det.
          Varför?
          Är nog för att det ger mycket mer att ha ett extra batteri. Och säkert många som behöver det till sin anläggning iaf. Rätta mig gärna

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hej på er

            Jag håller på att bygga lite ljud (SQ lär man väl klassa det som) i en Volvo 360 -83.

            Det jag har nu är:

            Hertz DSK165 6,5" basar i kickpaneler fram
            JVC diskanter i A-stolparna
            JVC KD-X50BT HU
            MTX RT12 i 70 liter basreflex avstämt till 29 Hz och ett biltema slutsteg bryggat till 1x150W i bagaget.

            Låter rätt bra tycker jag, men jag tycker ljudbilden blir ganska platt och tråkig... Vad kan man göra åt det, vad blir nästa steg mot bättre ljud i framsystemet? Har funderat på att sätta 3" i instrumentbrädan men det finns ju inte så mycket plats för sånt (http://www.carmagazine.co.uk/ImgGall.../3104_6582.jpg). Tips och råd tack!

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Om elementet nere i kickpanelen ska spela både midbas+mellanregister och sedan återges diskanten av ett element uppe i A-stolpen så borde det bli svacka i frekvensgången tycker jag. Kanske monteringen är orsaken, eller åtminstone en del av orsaken, till den trista ljudbilden.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hallo!

                Är ny är på forumet och hittade hit efter lite sökande då jag insåg att jag inte minns ett skit av den lilla kunskap om bilstereo/högtalare jag hade förr :P

                Är så sjukt less på mitt originalljud även om det är så flashigt att det tom sitter 2 vägs system i bakdörrarna!
                Nu till det jag vill:
                Jag är ute efter att bygga nått som låter BRA utan att modda synliga delar så mkt.
                Jag tänker inte lägga ut nån förmögenhet även fast jag gärna vill :P Några tusen får det väl kosta. Vill ha så bra ljud jag kan få för en rimlig summa men har dålig koll på prylarna då jag i princip bara sysslat med PA prylar byggt bashorn osv förr o inte bilstereo.

                Så om nån kunnig har tid/ork att hjälpa mig skulle det uppskattas då jag vill göra allt rätt från början
                Har tittat en massa på blocket då jag antar att man får mest bang for the buck om jag i skaffar en del prylar där.

                Bilen är en Passat tdi (kombi) -99

                HU: Har tittat lite på Kenwoods KDC-BT92SD
                Slutsteg: ??
                Bas: Har en Focal Polyglass 11" som ligger i förrådet orörd så funderar på att köra med den?
                Framsystem: Har nått focal polyglass måste dock kolla modell då jag är hemma. Det är dock utan delningsfilter???
                Köpte focalprylarna för flera år sedan av en vän o han vet tydligen inte var filtrena är.

                Dålig info kanske men kan uppdatera då jag är hemma. Jag behöver tips o hjälp med det mesta. Hur ska man göra med dörrarna? Dämpning osv?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Jag behöver tänkehjälp..
                  Pris ca 4000 för slutsteg. Jag har kikat på blocket men det känns som det blir nya steg.
                  Diskanter på instrumentbrädan, 5,25 i alla 4 dörrarna, sub i bagaget. Bara högnivå från stereon.(jag vill inte byta HU för det inte ska synas att jag har stoppat i extra i bilen)

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32402

                  Ett 5 kanals eller
                  Mono+ 4 kanals..
                  Fördel med två steg ser det ut som blir lättare att gömma undan.

                  Eller strunta i bakdörrarna ?

                  Jag uppskattar tips på prisvärda steg.

                  Ju mer jag läser desto mer konfunderad blir jag..

                  Glömde skriva, ska det vara A/B eller D förstärkare??
                  Last edited by flygrc; June 8, 2013, 00:03. Reason: glömde en fråga

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by flygrc View Post
                    Jag behöver tänkehjälp..
                    Pris ca 4000 för slutsteg. Jag har kikat på blocket men det känns som det blir nya steg.
                    Diskanter på instrumentbrädan, 5,25 i alla 4 dörrarna, sub i bagaget. Bara högnivå från stereon.(jag vill inte byta HU för det inte ska synas att jag har stoppat i extra i bilen)

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32402

                    Ett 5 kanals eller
                    Mono+ 4 kanals..
                    Fördel med två steg ser det ut som blir lättare att gömma undan.

                    Eller strunta i bakdörrarna ?

                    Jag uppskattar tips på prisvärda steg.

                    Ju mer jag läser desto mer konfunderad blir jag..

                    Glömde skriva, ska det vara A/B eller D förstärkare??
                    Ett Gladen XS 75c6 ser ut att kunna uppfylla dina önskningar.
                    Ring Tonny på Ljudbyggaren så kan han säkerligen hjälpa dig Tel: 042-164750
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Optima View Post
                      Om elementet nere i kickpanelen ska spela både midbas+mellanregister och sedan återges diskanten av ett element uppe i A-stolpen så borde det bli svacka i frekvensgången tycker jag. Kanske monteringen är orsaken, eller åtminstone en del av orsaken, till den trista ljudbilden.
                      Ja det kan ha med det att göra, men frekvensgången tycker jag känns bra, tycker inte att det fattas i något frekvensområde eller så. Tycker inte att det hörs att basarna sitter i kickarna heller, allt ljud kommer ju liksom i höjd med instrumentbrädan. Vill bara ha lite (mycket) verkligare djup och bredd i ljudbilden än vad det är nu.

                      Ska nog prova att plasta in diskanter+3" i A-stolparna, vinkla dem på ett vettigt sätt och kanske bygga egna 3-vägsfilter. Känns som att vad som för några veckor sedan var en enkel budgetstereo börjar spåra ur mer och mer

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Mikka View Post
                        Ett Gladen XS 75c6 ser ut att kunna uppfylla dina önskningar.
                        Ring Tonny på Ljudbyggaren så kan han säkerligen hjälpa dig Tel: 042-164750
                        Det märket har jag missat, tack för tipset, det märket ingav förtroende nu när jag läst på om det.

                        Men just det steget verkar sakna högnivå in (gärna med autostart som flera av deras andra steg har)
                        http://www.gladen.com/GladenAmpPDFs/XS_75c6.pdf

                        Jag såg ett annat "Gladen" . Mosconi gladen one 60.6, men det förmodar jag är ett annat märke tillverkat i Italien? eller där är samband mellan dom?

                        Annars gillade jag formatet på det, den går in bakom/ovan handskfacket vilket skulle sparat mig en massa kabeldragning.

                        http://www.mosconi-system.it/wp-cont...2012.10.04.pdf

                        Men är det bra grejor? (ni som provat, var/är ni nöjda med deras steg?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Har läst lite på forumet men förstår knappt vad ni pratar om
                          Vart ska man börja egentligen?

                          Jag har en Honda Accord -97 med en Lava CRM-8410 som HU och så tror jag det sitter 5,25 högtalare i framdörrarna, några småhögtalare precis innanför a-stolpen, och ett par aningen större i hatthyllan.
                          Det är extremt dåligt ljud för att vara fyra högtalare.
                          Några tips på hur jag går vidare? Jag vet inte vad jag bör lägga pengar på och jag vet inte vad jag borde läsa innan.


                          Tydligen är det viktigt hur man installerar högtalarna. Vissa håller på och täcker över innerplåten i dörren med dämpmatta. Är det överkurs eller gör det stor skillnad även om man inte vill lägga mer än ett par tusenlappar?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Börja med dämpmatta och se vad som händer! Du behöver inte lägga mer än ca 800kr för att täcka dörrarna iaf, 400kr om du nöjer dig med framdörrarna. Se sen hur stor skillnad det blev, kanske behöver du nya högtalare också, kanske blir du nöjd. Du kommer hur som helst behöva dämpa oavsett för att få ut det mesta vilka högtalare du än använder. Om det är som så att du inte kan spela nog högt utan att det låter illa så är det mer effekt i form av ett slutsteg som du behöver.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Tackar för svaret.
                              Det låter illa även om jag spelar lågt. Räknar med att få köpa högtalare i alla fall. Men att börja med att prova sätta in dämpmatta verkar vettigt.

                              Vad för typ av matta rekomenderas för att täcka innerplåten. Och ska man ha något på ytterplåten när man ändå håller på?
                              Vågar man köra budgetalternativ (typ Biltema) för att prova?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Jag skulle rekommendera en butylmatta, kostar visserligen lite mer än bitumenmattan (Biltema, Mekonomen m.fl.) men är sååå mycket mer lättjobbad. Finns ett flertal olika alternativ men jag har bara provat SilentCoat och STP Silver och dom fungerar bra båda två. Du behöver bara göra rent ytan med t.ex. T-röd, på med mattan och tryck till! Väldigt viktigt att du verkligen pressar fast den, annars är det bara dess vikt som gör nytta.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X