Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Ja hej jag har tänkt sätta nytt ljud i epan och vet inte vilket slutsteg man ska ha.
    och om man ska ha ett eller två slutsteg
    http://www.caraudiocenter.se/shop/lj...wt-12s4-detail
    tänkte mig 2 såna här. måste man ha 2 slutsteg eller går det med ett
    kan absolut inget om billjud så.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      tänkte bygga lite bilstereo igen va väl 7-8 år sen sist kanske.. men nu har man ju blivit lite äldre och känner inte att jag behöver varken det senaste eller dyraste längre kanske halkar lite mer åt finljuds hållet den här gången.
      sett att dom säljer ut dls grejer lite här och var och som gammal dls tok blir man ju lätt lite sugen.

      funderar följande till och börja med:

      Spl dream 3

      Dls nordica 12 i baljan men öser den något överhuvudtaget? kanske man skulle satsa på 2 men pallar steget?

      Dls nordica 6,5 system i dörrarna är det power i dom middarna? rm6.2 har jag lyssnat på och vart positivt överaskad vilket bra pump de va i dom.

      kommer lägga lite extra krut på dörrarna. har aldrig riktigt gjort det tidigare. med dämpning och ordentliga bafflar.
      har även haft funderingar på dubbla middar i varje dörr eftersom jag har en mondeo kombi me rätt stort utrymme i dörrarna.

      så ser mina funderingar ut och det är snart vår så det börjar bli dags att handla in lite grejer

      Tacksam för svar /fredrik

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Tjenare, jag har tänkt bygga en portad baslåda till min mds beast spl zr10d2. Så jag skulle vara tacksam om någon kunde räkna ut liter och port längd/diameter. Kommer använda mig av vanlig rund port, ingen slotport.
        http://www.mds.se/mds-spl-zr10d2.html

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Generatorstörning..
          Jag har fått det i en av mina bilar,har testat 3 olika lågnivåkablar,gömd genom bilen ( 2 olika) & sen även löst genom bilen..hjälper inte.
          Testat med en mp3 spelare till steget,då funkade det fint.
          Har testat annan jord till cdspelaren,även med lös dragen kabel från batteriet,hjälper inte.
          Testat även lös dragen pluskabel till stereon,hjälper inte.
          Även testat minus från batteriet till steget medkablar utanför bilen..hjälper inte.
          Testat störningsfilter på lågnivån,funkade inte bättre.
          Så jag tror att stereon plockar upp störningen från själva bilen,så vad för störningsskydd finns det till själva plusmatningen på stereon?
          Min projekttråd om olika bilar.
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
          Äkta bio ljud
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
          Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
          http://mr-nonplus.blogspot.se/

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by nonplus View Post
            Generatorstörning..
            Jag har fått det i en av mina bilar,har testat 3 olika lågnivåkablar,gömd genom bilen ( 2 olika) & sen även löst genom bilen..hjälper inte.
            Testat med en mp3 spelare till steget,då funkade det fint.
            Har testat annan jord till cdspelaren,även med lös dragen kabel från batteriet,hjälper inte.
            Testat även lös dragen pluskabel till stereon,hjälper inte.
            Även testat minus från batteriet till steget medkablar utanför bilen..hjälper inte.
            Testat störningsfilter på lågnivån,funkade inte bättre.
            Så jag tror att stereon plockar upp störningen från själva bilen,så vad för störningsskydd finns det till själva plusmatningen på stereon?
            Kollat med att jorda signaljorden mot enhetens chassie en gång?
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Lonefox View Post
              Kollat med att jorda signaljorden mot enhetens chassie en gång?
              Det har jag inte testat.
              Är det ytterelen på lågnivån då som ska jordas?
              Bytte dock tändkablar i bilen,då blev det lite mindre störningar iaf )
              Min projekttråd om olika bilar.
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
              Äkta bio ljud
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
              Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
              http://mr-nonplus.blogspot.se/

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by nonplus View Post
                Det har jag inte testat.
                Är det ytterelen på lågnivån då som ska jordas?
                Bytte dock tändkablar i bilen,då blev det lite mindre störningar iaf )
                Edit:
                Varit ute & testat lite mera.
                Testade annan cd spelare,fortfarande oljud när bilen är igång.
                Testat köra HU på separat batteri bredvid med andra lågnivå kablar,ingen skillnad.
                Verkar alltså som det är nått med själva steget,som har varit på lagning en gång,har inte testat det steget förren nu.
                Är det nått innuti steget man kan göra? typ nått motstånd eller så?
                Min projekttråd om olika bilar.
                http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                Äkta bio ljud
                http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                http://mr-nonplus.blogspot.se/

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by nonplus View Post
                  Det har jag inte testat.
                  Är det ytterelen på lågnivån då som ska jordas?
                  Ja, ytterdelen.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Okej, här kommer mitt allra första inlägg på min allra första dag som medlem på denna sida. Så ha överseende på hur texten är upplagd.

                    Ska till helgen köpa min första bil (klarade körkortet igår wheeey) och planerar på att köpa en Volvo 244 GL.
                    Har då lite funderingar eftersom jag ska köpa ljud under helgen också så som jag planerat de.
                    Kanske ska klargöra att jag inte tänkt tävla inom detta, men uppskattar fortfarande bra ljud samt att jag tänkt lägga ungefär 2-3.5tusen på detta och har ingenting emot begagnat (Så om ni vet någon som säljer något hyfsat bra under köp och sälj på denna sida så säg gärna till).
                    Vad ska jag köpa för "Sateliter" samt vad för bas?
                    Har tillgång till en 10" låda men kan också köpa en bas med färdig låda.

                    Låter säkert som en riktig amatör för det är precis vad jag är, därför jag skriver i tråden för nybörjare
                    Tack på förhand.
                    /Clonk

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej och välkommen Clonk,

                      240 har 4 tummare i orginal fram, där kan du med fördel montera ett framsystems kit, om du inte vill ha större framsystem och därmed bygger om dörrarna, men då går arbetsinsatsen och materialkostnader upp rejält.

                      240 har även bra med plats till baslåda med 10r eller 12 tummare, kom bara ihåg att göra lådans framkant "isolerad" ifrån bagageutrymmet så att bas och eventuell port spelar in genom baksätet, och att ljudtrycket inte ödslas bort i bakluckan.

                      Så en bas eller två, ett 4 kanals steg som bryggas till bas och även driver framsystemet, och ett litet 4 tums framsystem är en god start som i framtiden kan kompletteras med midbasar om du bygger om framdörrarna lite.

                      Har du några märken i åtanke?

                      Mvh

                      Fluff
                      Last edited by Fluff; May 15, 2015, 12:32.
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by kanskedet View Post
                        Ja hej jag har tänkt sätta nytt ljud i epan och vet inte vilket slutsteg man ska ha.
                        och om man ska ha ett eller två slutsteg
                        http://www.caraudiocenter.se/shop/lj...wt-12s4-detail
                        tänkte mig 2 såna här. måste man ha 2 slutsteg eller går det med ett
                        kan absolut inget om billjud så.
                        Du klarar dig med ett slutsteg, så länge som det är stabilt i 2 ohm mono, eller om du kör ett basrör på varje kanal.

                        Köp hellre kvalite direkt med lägre effekt, än ett billigt steg som har feta effektsiffror med tusentals watt (och vanligtvis dåligt ljud).

                        Skulle se på steg ifrån Rockford Fosgate, DLS, Alpine, Herz, Mosconi, Gladen, b2, Genesis, Rainbow, Dvs erkänt bra märken.

                        Med vänlig hälsning
                        Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Har påbörjat planeringen för att bygga ut ljudet i min Golf mk5. Har fastnat vid hur jag ska dra kablarna till "the big 3" Har kollat runt lite i monterutrymmet men kan inte hitta vart plus polen på generatorn sitter samt en bra jord punkt till motorblocket.

                          Är det någon som har gjort det sin golf som kan hjälpa mig?

                          Tack på förhand!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hej,
                            kan vääääldigt lite om bas och ljud system och har försökt fatta lite men inte lyckats..

                            Om någon kunde hjälpa mig med vad jag ska köpa för baslåda + slutsteg till bilen skulle va riktigt tacksam.

                            Budget på cirka 3k, helst under
                            Färdig baslåda då jag inte kan bygga en låda själv atm
                            lyssnar på trance/house/dubstep/rap/hiphop.
                            Mål är att få så högt o starkt tryck som möjligt, helst att backspegeln skakar (om det ens är möjligt med den budgeten haha).

                            (kablarna är redan dragna).

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Okej god kväll gott folk!

                              Jag kan absolut ingenting om bilstereo eller i alla fall väldigt lite i jämförelse med er. Jag vill få lite bas i bilen för en så liten peng o krångel som överhuvudtaget är möjligt. Det låter bra nog i övrigt, men det finns inget jäkla tryck i basen överhuvudtaget. Jag lekte med tanken på huruvida det är möjligt att koppla in en liten aktiv bas bara på något sätt i originalstereon? Bilen är en Kia Ceed 2011 med originalstereo. Vad är de enklaste billigaste vägarna att gå? Observera: jag behöver inte blåsa ut rutorna på bilen eller kvadda öronen, det behöver bara låta lite hjälpligt.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                tigersoul, köp en Infinity BassLink, en aktiv 10" baslåda med slavbas. Den har högnivåingångar med automatisk aktivering, bara att dra ström från batteriet och koppla in på orginalkablarna.

                                http://www.brl.se/sv/artiklar/infini...-basslink.html
                                Jonas, Umeå

                                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                                Comment

                                Working...
                                X