Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Originally posted by Hewi View Post
    Ovanstående text gäller ju de systemen med diskant , enklaste utan diskant och med business radion skall ha en konding ngn stanns just av den anledningen att den radion inte annars klarar av den låga lasten som blir när de är paralellkopplade och med bredbandaren spelandes hela registret.
    Frågan är ju bara vart de har satt kondingarna... jag har för mig att jag har läst ngn stanns att de sitter på kablaget vid a-stolparna men kan inte hitta detta nu
    Ok, då är det bara att sätta igång och riva ännu mer och hoppas att man hittar den.

    Comment


    • #77
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Å andra sidan kanske den inte ställer till det speciellt mkt så den gott kan vara kvar...
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #78
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Jaha då har jag kopplat in ett av slutstegen och testat och självklart så stöter man på problem direkt. Tjutande ljud i högtalarna. Jag har en jordnings loop. Jag testade med ett annat stag men problemet blev ännu värre då.
        Jag vette fasen hur jag kan åtgärda det. Steget är jordat direkt i batteriet.
        Jag kör högnivå till steget som är plockat från bakre högtalarkanalerna, högtalarna är fortfarande inhopplade. Kablarna är dragna från HU:n genom mittkonsollen och ligger ej nära några elkablar.
        Även om steget är avslaget så har jag tjut i högtalarna tills det att jag kopplar bort +12v och jord på steget, då slutar det. Tar jag bara bort +12v så har jag fortfarande tjut fastän steget är avstängt.
        Jag använder pin 13 på stereon för remote start, denna används oem till detta och den utgången ska tydligen vara avstörd. Bryggar jag +12v och remote så blir det ingen skillnad.
        Det enda jag kan tänka mig är att försöka jorda slutsteget på samma punkt som HUn jordas på, men var den sitter lär ju inte bli lätt att reda ut.

        Ett annat fenomen jag har är att när jag har haft bilen startad och slår av tändningen så får jag ett surrande ljud i högtalarna. Detta slutar så fort jag öppnar dörren på bilen.

        Någon som har några ideer på vad jag kan göra eller är det någon som vet var HU:ns jordpunkt sitter på en E61a?

        Comment


        • #79
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Jag hade massor med problem med pinnar från ISokablaget som borde art remote på ett vettitg sätt till steg. Det fungerade aldrig tillfredställande & pålitligt.
          Manuell, ren 12v på strömbrytare till stegens remote blev min lösning.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            Originally posted by Crady View Post
            Steget är jordat direkt i batteriet.
            Utan att vara expert, men jag undrar om det inte är så att detta är en del av problemet.

            Dessutom. Jag har läst någonstans att eftersom steget i HU är bryggat så ligger det en konstant spänning över högtalarkablarna om ... +5v tror jag det stod. Om då jorden ligger fel så borde du ju med andra ord få problem som kanske uppenbarar sig genom någon form av missljud. Det som kanske inte märks är väl en risk att stereon (hu'n) ligger och matar ut ström på en nivå den inte trivs med och kanske stänger ner till slut.

            Kommer inte ihåg om jag skrev om det, men en av mina diskanter kom i kontakt med ett par skruvar i dörren varpå dom blev så varma att smältlimmet släppte. Detta utan att spela musik på någon speciell nivå.

            Kommer inte ihåg exakt vart jag läst om detta med att hu'n är bryggad. Tror det var på autopower och han som heter Folke eller Hasso som skrev det.

            Hur som helst tycker jag du ska börja med att jorda steget i karossen istället för batteriet, och dubbelkolla att sladdarna från högtalarna ligger på rätt pol, eller kanske åtminstone att både höger och vänster ligger på samma + resp - .

            Om du inte har högnivån inkopplad, får du pipljud även då, alltså med bara strömmen till steget igång? (Och högtalarna inkopplade såklart..)


            En sak till förresten. Kommer inte ihåg hur du skulle koppla, men får du inte ljudet från pdc'n in i steget om du har det kopplat på bakhögtalarna? Alltså att den varnar bak med ljudet kommer fram?

            Hoppas det ordnar upp sig för dig! // B

            Comment


            • #81
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=68768

              Inte exakt samma ärende (eller bil), men lite av en ledtråd kanske..
              Last edited by bjorn.eriksson; September 17, 2014, 21:29. Reason: Jag redigerar för att det är så kul att göra samma sak två gånger :)

              Comment


              • #82
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Tack för svaren! Jag misstänkter att problemet ligger i de balanserade utgångarna från HUn (om jag har läst och förstått rätt). Jag ske se om SoundMagus F100 hög-till lågnivå omvandlaren kan fixa detta problem, annars så får jag fixa en linjekonverterare som klarar det.

                björn.eriksson: Jag har ej hunnit testa om det piper även om högnivån ej är inkopplad, ska testa det så fort jag kommer hem från jobbet. Om mina misstankar stämmer så bör det ej göra det. Vad kör du med för hög- till lågnivå adapter?

                zrken: Jag har redan testat det och det blev ingen skilnad tyvärr.
                Last edited by Crady; September 18, 2014, 13:27.

                Comment


                • #83
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Så, nu har jag kopplat in SoundMagus F100 lågnivå adaptern och ställt in den så att signalerna är isolerade från jord. Kopplade in det i nya Pioneer GM-D8604 steget som kom idag. Allting fungerar perfekt så långt, inga störningar alls.
                  Problemet med gamla T2 & T3 steget är att linje jord och chassi jord är sammankopplade, därav de gamla problemen med tjut i högtalarna och diverse jordfel. Jag flyttade ändå jordpunkten till orginal jordpunkten vänster bak i bilen.

                  Sen så när jag kopplade jag in mitt gamla MDS Torque T2 som driver sws-8x högtalarna, steget kopplades in på Line-out från Pioneer steget, då brakade jordfels-helvetet loss =) men en galvanisk avskiljare på lågnivån mellan Pioneer steget och T2 steget fixade detta. Frid och fröjd och bra dunk, däremot så känns mellanregistret lite dålig (det är pioneer steget som sitter innan avskiljaren som driver 4" högtalarna i dörrar och tak), jag får kolla närmare på detta i morrn om jag inte dricker för mycket öl då =).

                  När jag sedan kopplade in mitt T3 Steg som driver mina två Lanzar HRWDC10 basar så slog allting ifrån (jag tror det är F100:n som slår ifrån av någon anledning, den sköter alla remote signaler, jag använder ej OEM remote kabeln).
                  Kopplingen såg då ut som följande: Högnivå->F100->GM-D8604->Galvanisk-avskiljare->T3->T2
                  Jag kopplade då om systemet så att i stället för at ta lågnivån från T3an för att driva T2an så splittade jag signalen efter den galvaniske avskiljaren. Problemet som dök upp då var kraftig distiorsion på basarna där i princip all bas klipper, annars så fungerar allting.
                  Tror ni att en till galvanisk avskiljare på lågnivån mellan T2 och T3 steget skulle lösa problemet i stället för att splitta signalen efter den första avskiljaren? eller kan jag lösa det på något annat sätt?

                  Jag funderar på att köpa nya steg ändå och då löser sig ju problemen. Men nu har jag redan spenderat 6000 den här månaden så det får räcka för tillfället.
                  Last edited by Crady; September 18, 2014, 20:01.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Om hög->lågnivå adaptern är aktiv och behöver ström för att fungera, och den belastas med många ... "Remote in" anslutningar borde det väl kunna vara en felkälla. Även om en remote in knappast drar så mycket så är det kanske tillräckligt. Jag tänker att ljudkaraktären i en lågnivåkrets som inte får nog med ström borde bli lik den hos ett steg som inte får tillräckligt. Alltså dom största och långvarigaste peakarna i signalen blir distade. Testa att koppla remoten via ett relä. OBS! Utan att jag vet det själv så har jag läst här att man bör använda relän med en diod före spolen för att slippa elaka returströmmar. Kan ju vara värt ett test iaf

                    Comment


                    • #85
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Tack för svaret Björn.
                      Adaptern är aktiv och kräver ström. Jag ska kolla på om jag behöver sätta dit ett relä, jag har ett liggande just om detta skulle bli ett problem när jag tänkte ta oem remote från HUn.

                      Strömbrist kan ju vara problemet eftersom jag bara har utrustningen testihopkopplad i bagagen för så att jag kan se att allting fungerar innan jag monterar fast det. Felet kan ju bero på att jag inte kör med tillräckligt grov elkabel. Tror att både pioneer och T3an delar på en 8mm2 kabel för tillfället, tänkte inte riktigt på den. Jag får dra fram separata 20mm2r och koppla på dom i stället. Vill inte klippa för mycket bara för det är så jäkla dyrt med kabel om man klipper fel =)

                      Comment


                      • #86
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Strömbristen som jag tänkte på är just utifall att omvandlaren får lämna för mycket ström på remoten och inte får tillräckligt med ström till kretsarna för omvandling av signalen. Detta är ju bara en teori såklart. Jag kan inte tillräckligt mycket för att bedöma vad som sitter i en sådan omvandlare.

                        Men det är klart att det kan bli för lite ström om strömkablarna till själva stegen är för klena också.

                        Problemet med basarna, uppkommer det på alla volymnivåer eller bara när du spelar högt? Uppstår det även på låg volym känns det som att problemet är relaterat till lågnivåsidan.

                        Enklaste testet kanske är att bygla +12v till remote in på stegen och helt koppla bort remoten från hög/låg omvandlaren. Får du bra ljud då borde ju en lösning med relä bli bra. Annars får du jaga vidare

                        Comment


                        • #87
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Förstår vad du menar med strömkabel förresten. Man kanske skulle börja snegla mot järnvägen

                          Comment


                          • #88
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            När jag läser den här tråden så känns ni som vetenskapsmän.

                            Jag som gör detta "slentriant" har aldrig råkat ut för problemen som ni diskuterar.

                            I min vardag försöker jag göra allt så enkelt som möjligt, vi kallar detta " TIME stavning"

                            Jag plockar alltid signalen från högtalarna under stolarna, om bilen inte har ett aktivt delat system med extern förstärkare för då görs all inkoppling vid denna.

                            Jag använder uteslutande Mosconis produkter för omvandling av hög till lågnivå signal, det är här den stora boven till störningar ligger om produkterna inte är av yttersta kvalitet.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #89
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Originally posted by Nonne View Post
                              När jag läser den här tråden så känns ni som vetenskapsmän.

                              Jag som gör detta "slentriant" har aldrig råkat ut för problemen som ni diskuterar.
                              Först:

                              Sedan: Jag hoppas du inte tog illa upp när jag skrev det om slentrian förut. Det var ju givetvis inte illa ment. Snarare kul att det är så pass många som gör seriösare installationer i bmw-bilarna. Det är ju kanske inte dom vanligaste man läser om eller ser när det gäller just bilstereo.

                              I mitt fall åtminstone blev installationen bra och utan missljud. Detta till ett pris om strax över 3000 kr. Steget och lite kablage hade jag ju innan och därför valde jag att gå den vägen.
                              Just kostnaden var ju lite av en dealbreaker annars för mig. Hade en komplett installation med t.ex. mosconisteg och allt varit enda alternativet hade jag nog tyvärr suttit med orginalhögtalarna fortfarande. Dessutom har jag ju all möjlighet i världen att bygga vidare i framtiden om det skulle behövas. Just nu är jag dock nöjd. Det är helt klart en del småresonanser som jag kanske borde åtgärda, men på den nivå jag valt att lägga detta fungerar detta alldeles ypperligt!

                              Hoppas det går bra för dig med Crady!

                              Comment


                              • #90
                                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                                Jag bytte till ordentliga strömkablage till alla steg och basen klipper inte längre på T3 steget, däremot så är volymen patetiskt låg, fastän jag kopplar förbi allt annat och kör direkt på lågnivåadaptern så är volymen ett skämt fastän jag har maxat allt både på omvandlaren och på steget. Jäkligt konstigt jag har inte detta problem med något av dom andra stegen. Jag provade att montera grejjerna i min gamla bil igen och där spelar det förbannat bra.
                                Jag har fortfarande inte kopplat in relät till remoten, fick annat oväntat jobb i helgen. Jag får se om jag kan få lite tid efter jobbet nu i veckan att ta tag i det.
                                Jag fick ju min retrofit AUX kabel idag också så ska ta tag i det och programmera om HUn också.

                                Comment

                                Working...
                                X