Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB

Multimedia - Allt om navigation, skärmar, iPods, MP3-spelare, Bil-PC, rattstyrning, USB Diskussion om integration av andra produkter än förstärkare och högtalare i bilen.

Reply

Thread Tools
Old August 7th, 2020, 14:23   #1
Andreas9090
Junior Member

Smile Centerhögtalare Volvo S60 -01

Tjena!

Min centerhögtalare är desvärre inte inkopplad i min stereo då jag bytt ut originalstereo mot en 2-din.
Jag undrar om det är möjligt att koppla denna centern till min nya stereo?

Stereon som sitter i bilen nu har 6 lågnivåingångar. 4 för front och rear, 1 sub och 1 center.

Är inte så jättekunnig på billjud , men har utforskat nätet lite och hittat högnivå- till lågnivåomvandlare.

Är det bara att tvinna på högtalarkablaget från centern till de som sitter på omvandlaren och sen köpa en RCA-splitter (omvandlaren har 2 portar, R/L) och trycka dit den i Centeringången på stereon?

Tack på förhand!
Andreas9090 is offline   Reply With Quote
Old August 7th, 2020, 15:19   #2
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 645 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: Centerhögtalare Volvo S60 -01

Center använder man i 5.1 system .... alltså till film.

I bil .... nja ... inte enkelt att få till.
Jag byggde ett system i min egna bil med Alpine F#1, det tog hur lång tid som helst att få till det.
Musik och flerkanalsljud är skitsvårt i bil.

Dessutom finns det inte många apparater som kodar för center, du kommer även att tillföra ytterligare fasfel.
En annan aspekt är att högtalarna måste vara av samma modell, jag har 5st Alpine SPX-Z15M om du är sugen

Mitt råd är .... strunta i centern!

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, Rebec
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Last edited by Nonne; August 7th, 2020 at 15:21.
Nonne is offline   Reply With Quote
Old August 7th, 2020, 17:55   #3
Andreas9090
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Center använder man i 5.1 system .... alltså till film.

I bil .... nja ... inte enkelt att få till.
Jag byggde ett system i min egna bil med Alpine F#1, det tog hur lång tid som helst att få till det.
Musik och flerkanalsljud är skitsvårt i bil.

Dessutom finns det inte många apparater som kodar för center, du kommer även att tillföra ytterligare fasfel.
En annan aspekt är att högtalarna måste vara av samma modell, jag har 5st Alpine SPX-Z15M om du är sugen

Mitt råd är .... strunta i centern!

Alla högtalare är av samma märke. Är originalhögtalare allesammans. Bilen är utrustad med premiumhögtalare och de levererar riktigt bra så har inte velat byta ut dem. Har för tillfället bara ett steg som driver baslådan. Annars är allt original, både från steg till högtalarna samt dessa.

Mvh
Andreas9090 is offline   Reply With Quote
Old August 12th, 2020, 12:19   #4
Dr. Mabuse
Senior Member

Dr. Mabuse's Avatar

Rep Power: 132 Dr. Mabuse has a spectacular aura aboutDr. Mabuse has a spectacular aura about

Jag kopplade ur mitthögtalaren på min s60. Den ställer bara till det när man försöker få till det bra.

Det sitter ju inte i mitten i förhållande till din lyssningsposition, utan till höger.

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10
Dr. Mabuse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules