Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

    Supertacksam för hjälp!!! -Jag blir tokig annars.

    Jag skall koppla ihop två bilstereos - En Android enhet Erisin ES8300A 7”
    (Huvudenhet 1) som jag vill skall kopplas till min Pioneer DEH-80PRS (Huvudenhet 2). Anledning är att 1:an är suverän på sitt sätt och 2:an makalöst bra för att kunna styra ljudet. Från 2:an går sedan allt ut i form av lågnivå till Monoblock och två slutsteg.

    Problemet är hur jag får de fem lågnivå utgångarna från Androiden (v+h bak, v+h fram och subwofer =5 RCA) till de två RCA In (röd och vit) på Pioneer. Det är Subwofern RCA, från Android enheten som ställer till det, annars går det ju att slå ihop RCA två till en. Men då är jag rädd att tappa sub-ljudet från enhet 1, där musiken kommer ifrån. Vet ni någon lösning på detta?

    Alternativt kan jag ju koppla de fem utgånde RCA (lågnivå) till 3,5 mm (högnivå) in på Pioneers framsida. Men hur jag då? och måste jag ha en ytterligare förstärkare.

    Det är superviktigt för mig, själva hjärnan i den anläggning som skall monteras - är även öppen för "out of the box" alternativ, som kanske kostar lite. Typ att mellankoppla via ytterligare en dosa/ alt slutsteg...??

    Skriv och hjälp mig - snälla!

    Stort tack på förhand.
    Attached Files

  • #2
    Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

    Glöm Pioneer stereon och köp en Audison bitten processor istället?!

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

      Softishman,

      Tack för tipset - Men problemet är de 3000kr mer som Herr Audison kostar. Har en budget på billjudet - det är därför. / M

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

        Jag köpte en bitone i nyskick för 3000:- så du kan nog hitta en bitten billigare!
        Då kan du ju sälja Pioneer stereon för att finasiera din bitten, allt ljud styr ju via datorn till bitten så!! Mer inställningsmöjligheter än prs80!!

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

          Tack för inlägget Softishman, Menar du att man kan variera ljudet mer med den lilla dosan till bit one, än vad man kan i displayen på prs800? - Har lagt bud på en Bit One här på forumet, så vi får se hur det går.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

            Jag köpte min bitone av en här på forummet tidigare denna vecka så det är nog den...! Kolla upp lite vad man kan glra med en bitten eller bitone så kommer du nog inse att det blir nog bra med en sådan istället för en extra pioneer stereo!

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

              Du kan inte göra så mycket med DRCn (den lilla dosan med BitOne/Ten) mer än att ändra volym, subnivå, balans/fader och välja bland dina färdiginställda presets. Alla inställningar görs via dator.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                Har du redan din Android enhet Erisin ES8300A?

                Om den skickar ut full-range på någon av utgångarna så är det inga problem.

                Det gör den säkert men man vet inte riktigt hur dessa noname spelare fungerar.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                  Tack! Jimmy - Ja, dessa "noname" känns verkligen kina. Med "full-range", menar du att jag skall vrida volymen på topp, och sedan koppla lågnivå till lågnivå?, eller lågnivå till 3,5mm? H+V bak och fram kan jag ju få från fyra lågnivå till två, vilket passar ingången på Pioneern. Dock blir bas-sladen, från "kina" liksom över. Gör det någonting? Om jag kopplar till 3,5, har jag genom massa delkopplingar även kunnat inkludera Bas-sladden, men då kanske jag behöver en extra förstärkare? Som sagt lite krångligt, men viljan att lyckas är mycket större.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                    Främre lågnivåutgångarna i din Androidenhet bör gå att köra ofiltrerade, så det är bara att dra kabel från dom till AUX in på Pioneeren, strunta i dom andra utgångarna och sköt allt ljud i Pioneeren.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                      Chriztoffer, STORT TACK!!! - Efter att totalt snöat in mig i detta - så kommer du med en hjälp, och med en enkel lösning. Suveränt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                        CriZtoffer, STORT TACK!!! för en "enkel" men suverän lösning. Hade totalt snöat in mig i att försöka lösa det på det mest omständiga sätt. En sista fråga bara - behöver jag förstärka upp lågsignalen, med en förstärkare innan AUX, eller räcker det att toppa volymen i Kina:n.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                          Lågnivåsignal brukar hålla minst likvärdig signalstyrka som den ur ett hörlursuttag, så det räcker gott och väl för en AUX ingång. Har ingen riktig koll på vad du har för andra in och utgångar i dina enheter, kan finnas nån som funkar ännu bättre men troligtvis inte, lågnivå till AUX är klart enklast.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                            Det enda problemet igentligen i din tanke är att du inte kan optimera signal/brus förhållande då du inte har steglös ställbar känslighet på din AUX ingång på pioneeren.

                            Går säkert att använda volymkontrolllen men optimalt är det inte.

                            Att köra två spelare och inte en separat DSP är som att montera dina vinterdäck utanför dina sommar däck, det går men är varken smidigt eller optimalt
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

                              Tack Nonne!, Härlig jämförelse med s/v- däck. En fråga; Det finns ju RCA H+V IN-gång på Pioneern.

                              Fråga 1; Vad händer om jag kör in ljudet från "kina:n" det vägen?.

                              Fråga 2; Spelar det någon roll om jag tar Fram V+H? eller är det bättre med Fram H+V+bas? från Kinan till Pioneern.

                              Fråga 3; Om jag använder AUX ingången, allt RCA ingång - kan jag köpa ytterligare en mellanbox (av något slag) där jag kan justera signal/brus förhållandena.

                              Tacksam för svar! / M

                              Comment

                              Working...
                              X