Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

    Hej! Har ett vinterprojekt jag tänkte lägga upp här efter tips på Garaget.org .
    Bättre stereo ljud i min Bmw Z3 M Roadster .
    Är ju inte det bästa ljud förhålandet precis med liten tvåsits, tygcabbe och stor skön motor.
    Men lite bättre än original stereoljud ska det väll gå att få specielt som det saknas förstärkare, bas mm på denna.
    Då jag vill behålla bagageytan och bensintanken sitter bakom ryggen typ så fick det bli en baslåda mellan bågarna.
    Hittade en beg sluten baslåda som är gjord just för z3 roadster modeller med:
    Alumapro AlusonicEX 8" Imp4ohm 150RMS /250Peak (får duga sålänge).
    Blev lite pill med att få bort gamla förvaringslådan och ersätta med baslådan

    Har en 3kanals förstärkare DLS X-D30
    Som ska räcka till 8"Sub och ett DLS RM6,2 tvåvägs fram system .
    Kommer att ha Alpine huvudenhet CDA-105Ri + PXA-H100 ljudprocessor .

    DLS 6,5" plåt monteringsring passar inte över korgen på DLS 6,5" högtalare
    Det var ju anledningen till inköpet att jag inte har möjlighet att tillverka eller göra om liknande ringar.
    Säljaren säger DLS tanke med ringarna är att dom skall monteras framifrån !
    DLS själva erkänner miss och säger att ringar var tänkta för en viss typ av korgar som ex.vis används till UP6 m.m.
    Och ska lägga till infon på hemsida om monterings ringar.

    Skulle nu behöva hjälp med att tillverka 2 nya ringar som passar under RM6,2.
    Last edited by mv70; May 2, 2010, 18:38.

  • #2
    Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

    Se om kuhlin här på forumet kan ordna ringar åt dig Om inte annat kanske någon kan svarva upp dom du har idag?
    Är den slutna baslådan bara i hårdplast eller är den i något annat material? Skulle annars satsat på att försöka dämpa den också med bitumen/dämpmatta

    Comment


    • #3
      Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

      enligt DLS hemsida så ska högtalaren ha en monteringsdiameter på 140mm, och stålringen 137mm. går ju med lite tålamod att slipa upp så den passar.

      fast, ska du svetsa fast den, hade jag nog valt lite tjockare gods. mest för att förhindra att stålringen deformerar sig av värmen.

      synd att dls inte skriver ut c/c på skruvhålen, annars hade jag ju haft allt jag behöver veta för att smida

      skicka gärna PM om det är nått du undrar över.

      Comment


      • #4
        Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

        Originally posted by kuhlin View Post
        enligt DLS hemsida så ska högtalaren ha en monteringsdiameter på 140mm, och stålringen 137mm. går ju med lite tålamod att slipa upp så den passar.

        fast, ska du svetsa fast den, hade jag nog valt lite tjockare gods. mest för att förhindra att stålringen deformerar sig av värmen.

        synd att dls inte skriver ut c/c på skruvhålen, annars hade jag ju haft allt jag behöver veta för att smida

        skicka gärna PM om det är nått du undrar över.
        Nja på DLS "mounting template" lappen som följde med högtalarna står monteringsdiam 146mm, och borr cc tvärsöver ringen 156mm, på dom 4st 4mm skruvhålen.Har försökt få iväg ett PM nu


        Originally posted by darki3 View Post
        Se om kuhlin här på forumet kan ordna ringar åt dig Om inte annat kanske någon kan svarva upp dom du har idag?
        Är den slutna baslådan bara i hårdplast eller är den i något annat material? Skulle annars satsat på att försöka dämpa den också med bitumen/dämpmatta
        Ja baslådan är i kraftig hårdplast. Blir det bäst med bitumen runtom på utsidan av lådan och högtalare ull på insidan.
        Eller ska allt va på insidan helst..Är somsagt helt grön på det här
        Last edited by mv70; December 28, 2009, 13:26.

        Comment


        • #5
          Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

          Originally posted by mv70 View Post
          Blir det bäst med bitumen runtom på utsidan av lådan och högtalare ull på insidan.
          Eller ska allt va på insidan helst.
          Sätt dämpmattan i lådan(snyggare), och på utsidan(där det inte syns).

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            Sätt dämpmattan i lådan(snyggare), och på utsidan(där det inte syns).

            Pierre
            precis som Pierre skriver
            Kanske någon matta i stil med dynamat, b2, stinger hade vart att föredra före bitumen då bitumen brukar vara rätt hård tills du värmer upp den, tänkte främst på om du ska montera in lite matta i själva lådan så bör det vara enklare att peta dit än bitumen

            Comment


            • #7
              Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

              Originally posted by darki3 View Post
              precis som Pierre skriver
              Kanske någon matta i stil med dynamat, b2, stinger hade vart att föredra före bitumen då bitumen brukar vara rätt hård tills du värmer upp den, tänkte främst på om du ska montera in lite matta i själva lådan så bör det vara enklare att peta dit än bitumen
              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Sätt dämpmattan i lådan(snyggare), och på utsidan(där det inte syns).

              Pierre
              Kan jag tolka det som att tex bitumen funkar lika bra på utsidan som insidan av lådan. Lådan blir nersänkt i "hatthylan" så det är bara uppifrån toppsidan med bas som syns monterad som på bilden. Så nån dämpmatta runt o under låda syns inte på plats.

              Comment


              • #8
                Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

                Jo det ska nog funka lika bra på utsidan som insidan, jag föreslog en mjukare typ av matta bara för att den lär vara enklare att montera

                Comment


                • #9
                  Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

                  Skaffa 2 stora ark med tunn matta av lite bättre kvalitet så är saken biff.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern projekt

                    ok, tack för tipsen med låda dämpning

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                      Oj vad tiden springer iväg. Har ju inte fått klart ljudet i sommarbilen ännu.
                      Men har börjat iallafall passa in nya ringarna från kuhlin. Blir ju 6,5" i sparkplåten BMW har ju nån 5".. storlek från början.
                      På bilden syns dom nya skruvhålen utanför original plastklipsen .
                      Hadde en tanke på att svetsa fast nya ringarna men blir för omständigt med ojämna underlaget så det får bli med låsblecken som följde med i DLS högtalaresatsen.

                      Har även börjat med bitumen mattan runt och i i hålet, oj vad det var bra klister som fäste hårt direkt med lite värme.
                      Här det vänstra på bild under.

                      Men nu börjar ja fundera om man skulle behöva ha nåt mellan plåt o ring ochså typ karroseri tätning eller nåt för det är så ojämt mellan plåtar.
                      Eller vad rekomederas för en stressad nybörjare?
                      Last edited by mv70; March 28, 2010, 22:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                        PL400 brukar väl sitta som fan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                          Jag hade använt glasfiberspackel så stagar du upp plåten oxå.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                            Jadu, bra fråga. Vet att de har stålepoxi som blir hårt och bra. Men vetifan hur den är. Fråga på biltema vad de tycker du ska använda är nog mitt tips

                            EDIT: Kör på robsarve's tips annars. Han har med koll på grejerna

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bättre ljud i Bmw Z3M Roadstern

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Jag hade använt glasfiberspackel så stagar du upp plåten oxå.
                              Det får bli nån 2-kompoment glasfiberspackel för att staga upp plåten ochså och ingen mjukare tätnings kit som jag var inne på. Tack för råden

                              Comment

                              Working...
                              X