Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

    Originally posted by Kimwicktorsson View Post
    Men mycket effekt borde det inte vara några problem

    Effekt kostar, elementet bottnar och när max slaglängd är uppnådd så kan man inte pumpa mer luft.

    Hade jag en Orion låg skulle jag kunna tänka mig att använda den hemma, men ska man köpa en finns det bättre element att lägga pengarna på.

    Comment


    • #32
      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

      Ska vi nu enbart utgå ifrån teoretiska beräkningar så har faktiskt HCCA 152 och XXLS 835017 ungefär lika hög känslighet vid 1W/1M (runt 87,5 dB), dessutom behövs ungefär lika stor låda för en XXLS som HCCA för att spela en liten bit under 20 Hz. Observera att jag skrev teoretiska beräkningar, dvs utifrån basarnas specifikation.

      När det gäller XXLS så stämmer inte deras känslighet med vad mitt program vill ha, vilket iof inte är helt ovanligt rent allmänt oavsett tillverkare, men i just detta fall är tillverkarens angivna känslighet betydligt lägre än vad en teoretisk beräkning (förhållandet av Fs/Vas/Qes) visar och det är väldigt ovanligt.

      Comment


      • #33
        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

        Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
        Effekt kostar, elementet bottnar och när max slaglängd är uppnådd så kan man inte pumpa mer luft.

        Hade jag en Orion låg skulle jag kunna tänka mig att använda den hemma, men ska man köpa en finns det bättre element att lägga pengarna på.
        Tur att den har ganska lång slaglängd då :P

        Comment


        • #34
          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

          Originally posted by Kimwicktorsson View Post
          Tur att den har ganska lång slaglängd då :P
          Ja, 30 mm.
          Men fyra stycken XXLS har 50 mm.

          Comment


          • #35
            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

            Originally posted by Optima View Post
            Ska vi nu enbart utgå ifrån teoretiska beräkningar så har faktiskt HCCA 152 och XXLS 835017 ungefär lika hög känslighet vid 1W/1M (runt 87,5 dB), dessutom behövs ungefär lika stor låda för en XXLS som HCCA för att spela en liten bit under 20 Hz. Observera att jag skrev teoretiska beräkningar, dvs utifrån basarnas specifikation.

            När det gäller XXLS så stämmer inte deras känslighet med vad mitt program vill ha, vilket iof inte är helt ovanligt rent allmänt oavsett tillverkare, men i just detta fall är tillverkarens angivna känslighet betydligt lägre än vad en teoretisk beräkning (förhållandet av Fs/Vas/Qes) visar och det är väldigt ovanligt.

            Där ser man, jag har ju räknat på det angivna. Dvs 84 för Orion och 91 på XXLS

            Comment


            • #36
              Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

              Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
              Ja, 30 mm.
              Men fyra stycken XXLS har 50 mm.
              Japp men vem vill ha 4 basar i ett rum ?

              Comment


              • #37
                Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                Japp men vem vill ha 4 basar i ett rum ?

                Beror ju på rummet, men minst två är minimum för mig.
                Hade jag ett rum avsett för film och musik skulle jag gärna upplåta 1500 liter till baslådor och 8-10 element.

                Comment


                • #38
                  Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                  Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                  Japp men vem vill ha 4 basar i ett rum ?
                  Jag har 8st 10" och ser faktikst rätt bra ut i vardagsrummet
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                    Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                    Beror ju på rummet, men minst två är minimum för mig.
                    Hade jag ett rum avsett för film och musik skulle jag gärna upplåta 1500 liter till baslådor och 8-10 element.
                    Hehe okej :P
                    då blir de bra tryck!!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                      Originally posted by Antonic View Post
                      Jag har 8st 10" och ser faktikst rätt bra ut i vardagsrummet
                      Det är nice!!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                        Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                        Beror ju på rummet, men minst två är minimum för mig.
                        Hade jag ett rum avsett för film och musik skulle jag gärna upplåta 1500 liter till baslådor och 8-10 element.
                        En basknarkare vid min barm!

                        Mängden beror ju helt på vad man har för kringutrustning, så att låsa in sig på antal verkar lite dumt. Eller ja, det beror ju på som sagt, basknarkare så kan man väl aldrig ha för många, men är man ute efter HiFi så kommer nog alltid 8-10st och den storleken på låda att alltid vara helt förkastligt...
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #42
                          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                          Originally posted by jonash View Post
                          En basknarkare vid min barm!

                          Mängden beror ju helt på vad man har för kringutrustning, så att låsa in sig på antal verkar lite dumt. Eller ja, det beror ju på som sagt, basknarkare så kan man väl aldrig ha för många, men är man ute efter HiFi så kommer nog alltid 8-10st och den storleken på låda att alltid vara helt förkastligt...
                          Ja, det beror ju på.
                          Att två är minimum beror helt enkelt på flera faktorer.
                          Dels priset, har lyssnat på singelsubbar upp till 35000 utan att känna mig nöjd med en, dels möjlighteterna till jämnare bas och mindre problem i rummet med två.

                          Att bygga extremt stort i biorummet handlar inte bara om extrem output, utan om att kunna nå infra med ett slutet system samt kunna spela högt med låg dist.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                            Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                            Ja, det beror ju på.
                            Att två är minimum beror helt enkelt på flera faktorer.
                            Dels priset, har lyssnat på singelsubbar upp till 35000 utan att känna mig nöjd med en, dels möjlighteterna till jämnare bas och mindre problem i rummet med två.

                            Att bygga extremt stort i biorummet handlar inte bara om extrem output, utan om att kunna nå infra med ett slutet system samt kunna spela högt med låg dist.
                            Det där med mindre problem i rummet med två är nånting som om man vet vad man gör och har lite utrustning lätt tar bort. Faktum är att med rätt prylar så är det alltid en fördel med en.

                            Men det andra kravet kan ju vara svårare. Å andra sidan, jag skulle vilja se det satellit-system som inte distar minst 3ggr mer än subben vid full output, även med en sub. Förutsatt en linjär återgivning.

                            //jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment

                            Working...
                            X