Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huvudenhetsersättare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Huvudenhetsersättare?

    Planen är att byta ut min ljudmässigt halvhyggliga Pioneer-huvudenhet, med ett mist sagt mindre hyggligt användargränssnitt (som precis som de flesta huvudenheter inte har utvecklats alls under de senaste decennierna), mot ett eget Arduino-baserat interface med OLED-display och Bluetooth (RN-52).

    Ambitionsnivån ljudmässigt för det nya systemet är motsvarande en typisk Pioneer huvudenhet med fyra kanaler. Har därför svårt att rättfärdiga de ändå relativt stora och dyra "kompakta"-slutstegen (tänker GM-D1004 eller liknande). Prismässigt ligger de som en typisk huvudenhet. Något borde man kunna spara för att "ta bort" det jag inte behöver (skärm, CD-spelare etc.)

    Har kollat på exempelvis eBay. Där kan man hitta förstärkare så som "TDA7850 Car Audio Power Amplifier Board Stereo 4x50W with BA3121 Denoiser 12V" för runt 150 kr. För mig låter det som en rimligt kostnadsandel för förstärkare i en typisk huvudenhet.

    Är det någon här som har koll på dessa lågbudget-förstärkare?
    Vet ni vilka kretsar de typiska huvudenheterna brukar använda?

  • #2
    Re: Huvudenhetsersättare?

    En relativt stor del av kostnaden för billig elektronik är kylfläns/mekanik, förpackning osv. Ett slutsteg har oftast DC/DC-omvandlare, ingångskretsar, filter osv som du ska betala för, men kanske inte behöver.

    Du borde kunna göra något smidigare själv.

    Är en Arduino lämplig? Raspberry pi?

    Comment


    • #3
      Re: Huvudenhetsersättare?

      Det är sant, det finns ju inte kylning alls i samma utsträckning som i ett urfräst aluminiumblock-slutsteg. Man vill ju inte ha en fläkt som ligger och låter heller så jag hade hoppats att de billiga förstärkarna kan klara sig ändå. Har en 24v DC/DC-omvandlare liggande som jag eventuellt tänkte använda för att få lite marginal för klippningar.

      Har läst runt lite och det verkar som en TK2050 klass-T baserad förstärkare verkar vara ett bra alternativ. Skall tydligen ge en mer klass-A lik signal än en till exempel TDA7498 klass-D baserad. Någon som har provat för billjud?

      Raspberry Pi är inget dåligt alternativ, har dock provat en del och det är vissa saker jag inte är helt okej med till exempel uppstartstiden. Är inte heller helt bekväm men Python. Har provat Windows IOT där jag ju förstås kan använda C# men det har inte funkat superbra på min Pi 2:a som jag har liggande. Det kan vara så att jag går tillbaka i framtiden, alternativt provar Lattepanda (med desktop-versionen av Windows 10), men just föredrar jag ett mer simpelt gränssnitt som är enklare att lösa med Arduino. Syftet med hela bygget är att byta bort knappar och rattar mot multitouch-gester (vilket går att lösa i båda fallen). Helt gestbaserat, helst inga mjukvaruknappar heller. I princip behövs då inte en touch-skärm utan en touchpad/trackpad skulle räcka.

      Comment


      • #4
        Re: Huvudenhetsersättare?

        Klass T är en klass D med annat namn, så där är det nog snarare chip för chip man får jämföra. Jag hade gått efter att det ska vara återkopplat och kännas någorlunda seriöst.

        Coolt koncept med gester. Var ska du spela musik från?

        Comment


        • #5
          Re: Huvudenhetsersättare?

          Coolt! Jag har funderat på att göra nåt liknande men dock med separata slutsteg och lågnivåutgång från raspberry+hifiberry. Har du nån tråd eller liknande med det du pysslar med som du kan länka till?

          Comment

          Working...
          X