Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

    Hej

    Jag har en Volvo V70 2014 med high performance-stereo. Jag är inte imponerad av ljudet.
    Jag vill ha det gamla vanliga, halvtråkiga SQ utan permament åverkan på inredningen förutom e.v. ombyggnad av utbytbara bitar. Så lite påverkan på utrymmen som möjligt.
    Alla bilens säkerhets- och varningssystem ska fungera och all inbyggd styrning av stereo och streaming ska funka.
    Jag förutsätter att det blir en processor som matas med högnivå från originalsteget, men sedan... Hur får jag till något bra? Går det?

    Förutsättningar:
    Budget ca 20000:- inkl. montering.
    Utöver det finns följande som ev. kan, men inte måste, användas
    Två Audison-steg VRX 4.300. (ca 4x100W per steg).
    Ett 6 1/2" Focal Utopia 165W-kit
    Ett par 6,5" svarta Amega midbasar
    Ett par JL 6W0 basar

    Så. Shoot!

    Ps. Är det någon som har något intressant att provlyssna vore det toppen!

  • #2
    Re: Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

    Jag har en V70 -16 med HP som jag har kompletterat med en JL Audio 10" bas i skuffen.
    Tog signal (högnivå) från slutsteget till en DLS lågnivåomvandlare och sedan till ett slutsteg som driver baslådan.

    Tycker att det gjorde bra mycket för ljudet, men det kanske inte är tillräckligt?

    Comment


    • #3
      Re: Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

      Att en sub hjälper upp det hela tror jag absolut.
      Tyvärr tror jag dock inte att enbart det räcker för att jag ska bli nöjd. Det jag saknar mest är någon form av scenbild. Som det är nu kan jag bara beskriva det som att det låter "mycket överallt" och jag blir lyssningstrött ganska omgående.

      Har egentligen inte så många referenser. Kommer närmast från en Saab 9-5 där jag körde Amega 6or i dörrarn, Trius bredbandare i brädan och en JL 6 i en handskfacklåda. Allt drivet av de nämnda Audisonstegen med en Pioneer PRS88 som huvudenhet.
      P.g.a begränsningar i uppsättningen kunde jag endast tidskompa "hela sidan", d.v.s midbas i dörren och bredband på brädan samtidigt. Inte individuellt som hade varit önskvärt. Systemet var också i stort sett inkastat. Ingen dämpning eller något sådant. Ändå lät det ok. Kunde åka långa resor och spela på skaplig volym utan några tendenser till den lyssningströtthet som jag får i Volvon.
      I Saaben tyckte jag att det funkade det sisådär med Focal-kit:et (Mid i dörren, diskanter i originaluttagen på brädan). Det blev bättre när mellanregistret kom upp. Det kan nog bli svårt att åstadkomma det i Volvon om det inte finns mycket smidiga bredbandare, men någon kanske har några bra idéer?

      Comment


      • #4
        Re: Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

        Har en XC60 med samma problem, originalljudet låter inte skoj, eller bra.
        Min tanke (som förmodligen inte blir mer än så) är en Mosconi DSP/slutsteg som tar över ljudsignalen efter original infotainmentanläggningen, nya högtalare fram med passiv delning mellan mid, i dörren, och diskant i A-stolpen. Samt en mindre sub till det. Kanske en Amega 6,5":are i ett rör (AMEGA QW6R) under instrumentpanelen. Men jag brukar sällan hinna komma längre än så här innan det är dags att byta bil igen...
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Volvo V70 2014. Hur får man till något bra?

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Har en XC60 med samma problem, originalljudet låter inte skoj, eller bra.
          Min tanke (som förmodligen inte blir mer än så) är en Mosconi DSP/slutsteg som tar över ljudsignalen efter original infotainmentanläggningen, nya högtalare fram med passiv delning mellan mid, i dörren, och diskant i A-stolpen. Samt en mindre sub till det. Kanske en Amega 6,5":are i ett rör (AMEGA QW6R) under instrumentpanelen. Men jag brukar sällan hinna komma längre än så här innan det är dags att byta bil igen...
          Herr Nordenmark, du kör en Volvo av senaste snitt så va i hela fridens namn ska du kasta in en sådan lösning för?

          Rören är absolut sista utvägen om man har 3 4 eller 5 1/4" .... inte 6,5"
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment

          Working...
          X