Announcement

Collapse
No announcement yet.

montering utav diskanter i en golf 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • montering utav diskanter i en golf 3

    Hejsan!
    Vill montera mina diskanter på orginal platsen på instrumentpanelen i min golf 3:a -97 men hur gör jag så att det blir bästa montering/ljudbild från den placeringen? vill nämligen inte plasta i A-stolpen eller göra hål i dörrsidorna...

    Har aldrig plastat men kanske är enklast att plasta och göra så att diskanterna blir vinklad åt mig?

    vill ha lite tips gärna om någon har någon bild gärna enkla lösningar som inte kostar allt för mycket :P

    tack på för hand...

  • #2
    Re: montering utav diskanter i en golf 3

    Originally posted by lillkimpa
    Hejsan!
    Vill montera mina diskanter på orginal platsen på instrumentpanelen i min golf 3:a -97 men hur gör jag så att det blir bästa montering/ljudbild från den placeringen? vill nämligen inte plasta i A-stolpen eller göra hål i dörrsidorna...

    Har aldrig plastat men kanske är enklast att plasta och göra så att diskanterna blir vinklad åt mig?

    vill ha lite tips gärna om någon har någon bild gärna enkla lösningar som inte kostar allt för mycket :P

    tack på för hand...
    Att vinkla diskanter är inte det lättaste, särskilt eftersom alla diskanter riktas nog olika.

    Ska du tävla?

    Inte det!

    Strunta då i att göra saker så svåra, montera enkelt .... det vinner du på.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: montering utav diskanter i en golf 3

      Originally posted by Nonne View Post
      Att vinkla diskanter är inte det lättaste, särskilt eftersom alla diskanter riktas nog olika.

      Ska du tävla?

      Inte det!

      Strunta då i att göra saker så svåra, montera enkelt .... det vinner du på.
      Dock vill jag ha en mer seriös anläggning med en bra montering som ger en fin ljudbild men dock så skall det se original ut fram och så gott det går bak... skall även se om jag hinner och kan testa att medverka på en tävling nästa år...

      Eftersom jag aldrig har plastat eller brytt mig om monteringen/placeringen utav diskanterna innan då jag har varit nöjd så länge som det har låtit någolunda bra, så har det räckt för mig..

      Därför skriver jag här och frågar och hoppas på något seriöst svar av någon som kanske har något tips eller råd, men kanske får mer hjälp på något engelskt/amerikanskt forum..

      Comment


      • #4
        Re: montering utav diskanter i en golf 3

        Originally posted by lillkimpa View Post
        Dock vill jag ha en mer seriös anläggning med en bra montering som ger en fin ljudbild men dock så skall det se original ut fram och så gott det går bak... skall även se om jag hinner och kan testa att medverka på en tävling nästa år...

        Eftersom jag aldrig har plastat eller brytt mig om monteringen/placeringen utav diskanterna innan då jag har varit nöjd så länge som det har låtit någolunda bra, så har det räckt för mig..

        Därför skriver jag här och frågar och hoppas på något seriöst svar av någon som kanske har något tips eller råd, men kanske får mer hjälp på något engelskt/amerikanskt forum..
        Varför skulle du behöva gå till ett amerikanskt forum?
        Jag är helt övertygad om att du får lika bra hjälp här på Sveriges bästa bilstereoforum, kanske inte lika aktivt i dag som för ett par år sedan nu när Facebook tagit över med betydligt sämre trådar!

        Du säger du vill behålla bilen original, vart är det du ska plasta?
        Blir svårt med originalstuk om du ska plasta nya A-stolpar som exempel.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: montering utav diskanter i en golf 3

          Originally posted by Nonne View Post
          Varför skulle du behöva gå till ett amerikanskt forum?
          Jag är helt övertygad om att du får lika bra hjälp här på Sveriges bästa bilstereoforum, kanske inte lika aktivt i dag som för ett par år sedan nu när Facebook tagit över med betydligt sämre trådar!

          Du säger du vill behålla bilen original, vart är det du ska plasta?
          Blir svårt med originalstuk om du ska plasta nya A-stolpar som exempel.
          som sagt vill inte plasta i a-stolpen eller göra hål i dörrarna utan hade i sånna fall varit där original diskanterna sitter idag i instrument panelen, men kanske är lättare att ta typ en masonit skiva eller se om man får tag i en tunnare mdf board och ta den gamla diskantadaptern som sitter där original idag och sen såga ut en mall efter och sen göra en baffel till diskanten och plasta ihop dem sen på med spackel och sen slipa och sen måla dem...

          eller det kanske är lättare ta en sån där "plexiglas skiva" och bygga upp en diskanthållare.. Det blir ju inga jättestora saker då dom skall få plats i original platsen och original gallren skall gå att få på.. men kanske är dömt att misslyckas med?

          Eller är det bättre att ta en plexiglas skiva och malla ut och sätta ett lager med dämpmatta runt om och sätta diskanten i mitten och låta den spela rakt upp mot vindrutan?

          är ju en sådan liten yta att jobba på...

          Kommer köra med Hifonics MX 6,5" kit till att börja med...
          Diskanterna i det kitet:
          MAXXIMUS MX TWEETERS
          • 125 Watt RMS, 250 Watt MAX., Impedance 4 Ohm
          • Neodymium-Magnet-Driver
          • Silk-Dome-Cone with optimized Geometry
          • Aluminum Housing with coupled Volume
          Tweeter: Ø 47 mm, 28 mm
          http://www.audiodesign.de/products/h...ics/spk_mx.htm
          Så dom är ju rätt stora...

          Kommer även köra kitet passivt då jag bara har ett 2-kanaligt slutsteg till dem just nu..

          Comment


          • #6
            Re: montering utav diskanter i en golf 3

            Varför inte montera diskanten i triangeln vid backspegeln?
            du behöver inte plasta utan kan bygga former med MDF stavar och spackel

            nackdelen blir dock att du får dra ut en högtalarkabel i dörren, men det kanske inte är hela världen.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #7
              Re: montering utav diskanter i en golf 3

              Originally posted by JALLE View Post
              Varför inte montera diskanten i triangeln vid backspegeln?
              du behöver inte plasta utan kan bygga former med MDF stavar och spackel

              nackdelen blir dock att du får dra ut en högtalarkabel i dörren, men det kanske inte är hela världen.
              Vill ju slippa göra hål utan vill montera dessa på original platsen där dom sitter idag. Hade diskanterna varit svarta som plasten eller iaf mörkare så hade jag kunnat övervägt det men nu är dom ju i aluminium..

              Comment


              • #8
                Re: montering utav diskanter i en golf 3

                Men om man skulle montera dem där jalle skrev, har ni några bra tips? Vad behöver man vilket spackel skall man använda?

                Comment


                • #9
                  Re: montering utav diskanter i en golf 3

                  google "tweeter sail panel" och du kommer få miljarders med förslag...

                  typ denna
                  http://forum.mazda6club.com/car-elec...step-step.html
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: montering utav diskanter i en golf 3

                    Hmmm.. Ok kan funka, det tråkigaste är väl att dom är aluminium färgade då, och då blir det kanske inte så diskret...

                    Och det bör gå att använda 3mm "plexiglas" att bygga bygga upp med också?...

                    Vilket spackel skall man använda? Har läst att rage gold spacklet skall vara riktigt bra?

                    Comment


                    • #11
                      Re: montering utav diskanter i en golf 3

                      I stort sett vilket glasfiberspackel som helst för att göra formerna bör funka. Och sen finspackel för att få ytan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: montering utav diskanter i en golf 3

                        hmm.. en liten tanke om jag vill sätta eller bygga en hållare som syns på instrument panelen och sen sätta en 3-4" mid/kit på originalplatsen, hur skulle det bli när man blandar 2 olika märken? tex. kitet jag har liggandes är Hifonics MX6,2 kit, ett 6,5" 2vägs kit(hifonics värsting kit) och köra det på ena steget och sedan komplettera med typ DLS Scandinavia 3C midranges eller DLS UP4 kitet och köra det på ett seperat steg? kommer det bli bättre ljudbild eller kommer det bli sämre då det säkert 2 olika karaktärer på ljudet? eller kommer man kunna få det att lira bra ihop när man har processorn som är en pxa-h800?

                        Comment


                        • #13
                          Re: montering utav diskanter i en golf 3

                          Originally posted by lillkimpa View Post
                          hmm.. en liten tanke om jag vill sätta eller bygga en hållare som syns på instrument panelen och sen sätta en 3-4" mid/kit på originalplatsen, hur skulle det bli när man blandar 2 olika märken? tex. kitet jag har liggandes är Hifonics MX6,2 kit, ett 6,5" 2vägs kit(hifonics värsting kit) och köra det på ena steget och sedan komplettera med typ DLS Scandinavia 3C midranges eller DLS UP4 kitet och köra det på ett seperat steg? kommer det bli bättre ljudbild eller kommer det bli sämre då det säkert 2 olika karaktärer på ljudet? eller kommer man kunna få det att lira bra ihop när man har processorn som är en pxa-h800?
                          du ska nog ej blanda ett passivt 6.5'' kitt o mellanregister =) isf semi-aktivt men då mellan o diskant ihop passivt o kör middarna aktivt

                          Comment


                          • #14
                            Re: montering utav diskanter i en golf 3

                            Originally posted by ville91 View Post
                            du ska nog ej blanda ett passivt 6.5'' kitt o mellanregister =) isf semi-aktivt men då mellan o diskant ihop passivt o kör middarna aktivt
                            Ne absolut... men UP4 kitet är ju passivt också annars om det blir Scandinavia 3c så blir det ju aktiv delning i sånna fall

                            Comment


                            • #15
                              Re: montering utav diskanter i en golf 3

                              Originally posted by lillkimpa View Post
                              Ne absolut... men UP4 kitet är ju passivt också annars blir ju Scandinavia 3c blir ju aktiv delning på i sånna fall
                              middarna o diskanterna aktivt då oxå?=)

                              Comment

                              Working...
                              X