Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

    tjena. har en v70n T5 årsmodel 01 som gått 16700 mil bilen är servad vid alla intervaller på volvo alltså full servicebok. så inget hemma mekande. nu till problemet tomgången började vandra för ett tag sedan mellan 500 och 1200 så den hoppar rätt rejält. och motorlampan tände sig. drog iväg till verkstaden och kollade. där stod de att de va lmm och turbotrycks ventilen. så lmm byttes men de hjälpte inte värst mycke. iväg till verkstan igen och nu säger dom att de är spjällhuset som är ett rätt vanligt fel på dessa volvos. så då bytte ja den med. slängde i en ny och uppgradera mjukvaran. hämta bilen i fredags och då verka den gå som den skulle i 30 min kanske eller något sen kom felet tillbaks. dock utan att motorlampan tänds men den går kasst på tomgång o trycker ja ner kopplingen så kan den dö helt. idag tände sig motor lampan igen. MEN bilen går som den ska så fort man kommer över 2000-2500 varv. då smiskar den på som den ska. va i helvete ska ja leta för fel nu??? all hjälp är välkommen blir stollig på detta.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  • #2
    Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

    Jag hoppas att du redan gjort det men har du bytt bränslefilter?
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #3
      Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

      Med tanke på alla larm på insugssidan så låter det för mig som att du har ett läckage där som motorn drar tjuvluft ifrån vilket gör det omöjligt
      för insprutningen/tomgångsmotor att hålla en bra och jämn tomgång , kolla lyssna runt insug och bälgar+slangar mm som är anslutet där.
      Hittar du inte ngt så spraya med en vattenflaska och när tomgången sjunker (i ditt fall troligen stannar) har du hittat läckan ,
      vissa sprayar startgas vilket såklart ger omvänd effekt på motorgången.
      Värt att kolla iallefall
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

        Originally posted by Gandalf View Post
        Jag hoppas att du redan gjort det men har du bytt bränslefilter?

        hehe nja nej ja har inte kollat alls. har lämnat den på firma. men dom verkar ju inte va några raketforskare då dom inte hittar felet utan byter batteri och skickar den på uppdateringar mm mm. men ja tänkte att ja kanske skulle göra ett försök själv nu. börjar bli trött på att de bara krånglar utan att dom kommer någonstans på verkstaden. men ska kolla filtret i morgon.
        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

        Comment


        • #5
          Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

          Originally posted by Hewi View Post
          Med tanke på alla larm på insugssidan så låter det för mig som att du har ett läckage där som motorn drar tjuvluft ifrån vilket gör det omöjligt
          för insprutningen/tomgångsmotor att hålla en bra och jämn tomgång , kolla lyssna runt insug och bälgar+slangar mm som är anslutet där.
          Hittar du inte ngt så spraya med en vattenflaska och när tomgången sjunker (i ditt fall troligen stannar) har du hittat läckan ,
          vissa sprayar startgas vilket såklart ger omvänd effekt på motorgången.
          Värt att kolla iallefall
          okej. då får ja göra ett försök med gas eller vatten o se va som händer. som sagt skapligt trött på att de inte blir någon ordning på skiten. men tack för tipset. är glad för alla tips och tricks som ja kan prova för att kommat till rätta med problemet.
          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

          Comment


          • #6
            Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

            Det låter precis som mitt fel jag hade på min C70 t5, dock inte säkert att det är samma fel men det var billigt och enkelt att fixa iaf

            Scrolla ner till bilden med en pil på, där sitter det en 90 graders gummi slang som är ca: 3-5cm lång som verkar gå sönder med åren, kostade ca: 30kr från volvo. Man kommer nätt och jämt åt att känna på slangen med alla delar på plats!

            http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=109016

            Comment


            • #7
              Re: V70n T5 årsmodel 01 ojämn tomgång/vandrande tomgång

              Originally posted by darki3 View Post
              Det låter precis som mitt fel jag hade på min C70 t5, dock inte säkert att det är samma fel men det var billigt och enkelt att fixa iaf

              Scrolla ner till bilden med en pil på, där sitter det en 90 graders gummi slang som är ca: 3-5cm lång som verkar gå sönder med åren, kostade ca: 30kr från volvo. Man kommer nätt och jämt åt att känna på slangen med alla delar på plats!

              http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=109016
              detta ska kollas tack så mycket för länken. nu har ja lite o kolla upp idag. återkommer om ja fått problemet ur världen eller om de kvarstår.
              Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

              Comment

              Working...
              X