Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående "Ploppljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Frågor angående "Ploppljud"

    Trevlig stämning...
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #32
      Re: Frågor angående "Ploppljud"

      Originally posted by MR X View Post
      Vad använder du för sub förstärkare och vad har du för reciver man kanske skall börja där för att sedan gå vidare med problemet
      Jag använder en 5.1 surroundförstärkare och kör basen på sub-utgången. jag tycker mig dock höra att den försöker spela ett större register. skulle haft ett riktigt sub-steg igentligen.

      Originally posted by Softis View Post
      Trevlig stämning...
      Avstämningen på lådan eller den lite aggressiva stämningen i tråden?
      \m/

      Comment


      • #33
        Re: Frågor angående "Ploppljud"

        Originally posted by MR X View Post
        Det finns inget program som tar hänsyn till dämpmatrialets densitet det finns program där man kan ange hur mycket dämp man vill ha i lådan för att få fram en virtuell volym och även densiteten på dämpet påverkar den virtuella volymen i en låda.

        I ett bra program så skall man kunna ange portens inner diameter i mm eller tum .
        För går man efter hur stort ett rör är på ytter diametern så kommer det att bli katastrofalt fel.
        Olika sorters dämpmaterial ger lite olika påverkan av lådan och avstämning, tex kanske ett program har utgått ifrån långfibrig dämpull och ett annat program har haft gullfiber som utgångspunkt. Det blir skillnad mellan olika material om man kollar i tex "The Loudespeaker Design Cookbook", dock kan ju som sagt variationer i elementets parametrar orsaka större skillnad.

        Jag håller med om att ett bra program ska ha portens innerdiameter som utgångspunkt vid beräkningen, men det finns simplare program som inte har så.

        Comment


        • #34
          Re: Frågor angående "Ploppljud"

          Originally posted by LuffarN View Post
          skulle haft ett riktigt sub-steg igentligen.
          Då är det lika bra att testa i bilen, det tycker jag med.

          Comment


          • #35
            Re: Frågor angående "Ploppljud"

            Originally posted by MR X View Post
            Varför skulle man få en aha upplevelse av LEAP för det finns program som är gratis och bättreSen om man söker på LEAP så får man verkligen en riktig AHA upplevelse .

            varför skulle basens parametrar på verka rörets area det brukar lådans volym och avstämning göra.
            Om inte parametrarna ändras något katastrofalt mellan ny och inspelad men det är bara att mäta dom antingen så byggerman en test låda eller så kör man med add metoden och sedan ett bra program clio.
            Lol. Du har verkligen inte fattat ett smack. Men okej, jag skall göra det ENKELT så att till och med du fattar:

            Du påstod att det var viktigt med att man använde INNER diametern och att det skulle få drastiska konsekvenser om man inte gjorde det. Okej, vi tar ett exempel!

            Det minsta rör man bör använda för baslådebygge, om vi antar 10tum eller större är 4tum i diameter. Ett normalt rör i plast är säg 1mm tjockt. För enkelhetens skull säger vi att ytterdiametern är 100mm, inner blir då 98.

            Formeln för rörlängden är kvadraten av diametern (eller radien, vilket man nu väljer, spelar dock ingen roll), så vad ger då skillnaden mellan dessa? Jo, det skiljer 4%. Om du nu kunde nåt om högtalartillverkning så fattar du vad jag menar med att parametrarna skiljer mer, dvs, det är MYCKET viktigare att du har tillgång till de exakta parametrarna än att missa på rördiametern med 2-3 millimeter.

            För övrigt har jag kört Clio, LEAP och det jag nu använder, LSPCad. Clio är helt okej mätsystem, dock på tok för dyrt för vad man får.

            LEAP är överlägset bästa mjukvaran rent tekniskt (där kan du simulera en massa olika sorters dämpmaterial tex) men LSPCad är överlägset smidigast att jobba i och ger snabbt tillräckligt bra resultat.

            Det finns fler, men det är dessa tre som jag anser ligger i topp. Och ja, jag har testat förmodligen vartenda program som existerar.

            Sen så skulle jag vilja se ditt sätt med add-metoden. Jag betvivlar att du ens har en våg som kan mäta massan du skall addera tillräckligt noga, och har du det så kommer nästa, dvs placera det på rätt ställe..

            Men, du kan få ta en bild på ditt lab, så får vi se.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #36
              Re: Frågor angående "Ploppljud"

              Originally posted by Optima View Post
              Olika sorters dämpmaterial ger lite olika påverkan av lådan och avstämning, tex kanske ett program har utgått ifrån långfibrig dämpull och ett annat program har haft gullfiber som utgångspunkt. Det blir skillnad mellan olika material om man kollar i tex "The Loudespeaker Design Cookbook", dock kan ju som sagt variationer i elementets parametrar orsaka större skillnad.

              Jag håller med om att ett bra program ska ha portens innerdiameter som utgångspunkt vid beräkningen, men det finns simplare program som inte har så.
              Typen av dämpull har extremt liten effekt på slutresultatet. Fyllningsgraden gör 97%, och 3% är sorten, ungefärligt.

              Som du själv säger, det är framförallt parametrarna som ju varierar ordentligt mellan exemplar som ställer till störst problem i simuleringar. Förutom att metodiken bygger på låga signalnivåer, men det går att simulera upphettning av talspolen med i några utav småsignalsprogrammen. LSPCad är ett sånt.

              Men det som är viktigast är inte att hamna exakt rätt i simuleringen (det gör man aldrig) utan det är att kunna justera in det på plats i bilen, speciellt då vi pratar portade lådor oavsett sort.

              EDIT Självklart skall man i sin beräkning vara så nogrann som möjligt, dvs använd självklart innerdiametern på röret eller vad nu porten är för något. Men sitt för all del inte och tro att det har den mest avgörande effekt....det hamnar liksom LÅNGT ned på listan av saker som är viktiga. Om vi nu inte pratar ett cementrör med 1cm väggtjocklek och 4tum i innerdiameter
              Last edited by jonash; September 23, 2011, 00:40.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #37
                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                Originally posted by jonash View Post
                Typen av dämpull har extremt liten effekt på slutresultatet. Fyllningsgraden gör 97%, och 3% är sorten, ungefärligt.

                Som du själv säger, det är framförallt parametrarna som ju varierar ordentligt mellan exemplar som ställer till störst problem i simuleringar. Förutom att metodiken bygger på låga signalnivåer, men det går att simulera upphettning av talspolen med i några utav småsignalsprogrammen. LSPCad är ett sånt.
                Nej det är skillnad i hur densiteten är på dämpmatrialet och var man skall använda det det kan bevisas med tonala och mätmässiga skillnader i mellan en densitet på 26 kg kubiken och får ull .
                Och hur vet massan att en låda är rätt dämpad .

                Sen finns det andra program som också räknar på upphettningen av talspolen och det påverkar mest Q värdet på lådan, jag har en tumregel när jag simulerar att alltid ha minst 100 grader på spolen sen tittar jag uppåt i mot smält punkten för koppar tråd.

                Comment


                • #38
                  Re: Frågor angående "Ploppljud"

                  Originally posted by MR X View Post
                  Nej det är skillnad i hur densiteten är på dämpmatrialet och var man skall använda det det kan bevisas med tonala och mätmässiga skillnader i mellan en densitet på 26 kg kubiken och får ull .
                  Och hur vet massan att en låda är rätt dämpad .
                  Om du mätt på det vet du också att det är EXTREMT liten skillnad mellan olika sorter. Förmodligen ser du lika mycket mätbrus som påverkan!

                  Sen finns det andra program som också räknar på upphettningen av talspolen och det påverkar mest Q värdet på lådan, jag har en tumregel när jag simulerar att alltid ha minst 100 grader på spolen sen tittar jag uppåt i mot smält punkten för koppar tråd.
                  Asgarv! Varför kikar du på 1000 grader + ? Det är ju bara nonsens. Det finns liksom lite annat som går sönder innan dess.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #39
                    Re: Frågor angående "Ploppljud"

                    Originally posted by jonash View Post
                    Om du mätt på det vet du också att det är EXTREMT liten skillnad mellan olika sorter. Förmodligen ser du lika mycket mätbrus som påverkan!


                    Asgarv! Varför kikar du på 1000 grader + ? Det är ju bara nonsens. Det finns liksom lite annat som går sönder innan dess.
                    Du bör nog läsa ett dokument som är skrivet av W Marshall leach jr
                    och när du hart läst den dokumentationen så skall vi se var du står i dina på stånden Och hur hållbara dom är .
                    sen är smält punkten 1084 grader på koppar sen tror jag inte att du förstår riktigt att man kan titta på olika talspole temperaturer vid simulering och se vad som händer men det är väl rena häx konsterna i din värld så du får väl hålla dig till standarden 20grader

                    Comment


                    • #40
                      Re: Frågor angående "Ploppljud"

                      Originally posted by MR X View Post
                      Du bör nog läsa ett dokument som är skrivet av W Marshall leach jr
                      och när du hart läst den dokumentationen så skall vi se var du står i dina på stånden Och hur hållbara dom är .
                      sen är smält punkten 1084 grader på koppar sen tror jag inte att du förstår riktigt att man kan titta på olika talspole temperaturer vid simulering och se vad som händer men det är väl rena häx konsterna i din värld så du får väl hålla dig till standarden 20grader
                      Jag tror ingenting, jag VET. Jag har läst ganska många dokument under mina år, och testat lite själv med. OCH simulerat temperaturer, då även jag har den möjligheten.

                      Och när du påstår att du simulerar upp till 1000+ grader (eler om du nu googlat det till 1084 så kan vi använda det, bra GOOGLAT tomte) så vet jag att du har jävligt dålig koll. Eller så kan du söka på ordet Kapton, läsa på om DuPonts datablad, och så återkommer du när du fattat vad det innebär.

                      Eller så kan du ta mitt ord på att du kan avsluta din simulering en rejäl bit lägre. 1000 grader....det kan vara det mest idiotiska nånsin skrivet på forumet. HAhaha.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #41
                        Re: Frågor angående "Ploppljud"

                        Originally posted by jonash View Post
                        Jag tror ingenting, jag VET. Jag har läst ganska många dokument under mina år, och testat lite själv med. OCH simulerat temperaturer, då även jag har den möjligheten.

                        Och när du påstår att du simulerar upp till 1000+ grader (eler om du nu googlat det till 1084 så kan vi använda det, bra GOOGLAT tomte) så vet jag att du har jävligt dålig koll. Eller så kan du söka på ordet Kapton, läsa på om DuPonts datablad, och så återkommer du när du fattat vad det innebär.

                        Eller så kan du ta mitt ord på att du kan avsluta din simulering en rejäl bit lägre. 1000 grader....det kan vara det mest idiotiska nånsin skrivet på forumet. HAhaha.
                        Kapton folie som lindas runt bobinen tål max 350 grader och tål konstant 250 grader och vad är det med det andvänds oftast där det finns aluminium .
                        vill du köpa en bit har lite över sedan jag renoverade band diskanterna.
                        sne är det skillnad på tal spolar och tal spolar men i din värld så har du väl kommit till aluminium bobin med kapton folie.
                        jag vet att en tillverkare i svedala har testat med kolfiber bobin.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Frågor angående "Ploppljud"

                          Originally posted by MR X View Post
                          Kapton folie som lindas runt bobinen tål max 350 grader och tål konstant 250 grader och vad är det med det andvänds oftast där det finns aluminium .
                          vill du köpa en bit har lite över sedan jag renoverade band diskanterna.
                          sne är det skillnad på tal spolar och tal spolar men i din värld så har du väl kommit till aluminium bobin med kapton folie.
                          jag vet att en tillverkare i svedala har testat med kolfiber bobin.
                          Det jag försökte säga, men inte säker på om du begrep, är att om du simulerar en talspole upp till 1084 grader, tycker du inte själv att det finns anledning att fundera på varför? När det inte betyder ett smack, för andra saker går åt skogen innan, på vägen upp, och därmed är talspolen kaputt!

                          Tack för erbjudandet om Kapton, men jag har också så jag klarar mig, dock inte från renoverande för mina grejer håller.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #43
                            Re: Frågor angående "Ploppljud"

                            Originally posted by jonash View Post
                            Det jag försökte säga, men inte säker på om du begrep, är att om du simulerar en talspole upp till 1084 grader, tycker du inte själv att det finns anledning att fundera på varför? När det inte betyder ett smack, för andra saker går åt skogen innan, på vägen upp, och därmed är talspolen kaputt!

                            Tack för erbjudandet om Kapton, men jag har också så jag klarar mig, dock inte från renoverande för mina grejer håller.
                            Varför höjer du hela tiden temperaturen på spolen först var det 1000 nu är det 1084 grader.

                            Visst är det andra saker som ryker först spolen kan bottna med ett klonk men det beror på vid vilken frekvens man använder .

                            men det är ganska roligt att se var det tar stopp någonstans när man simulerar även om det inte betyder ett smack som du säger
                            men det är ganska viktigt när det gäller den kommersiella biten.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Frågor angående "Ploppljud"

                              Originally posted by Optima View Post
                              Olika sorters dämpmaterial ger lite olika påverkan av lådan och avstämning, tex kanske ett program har utgått ifrån långfibrig dämpull och ett annat program har haft gullfiber som utgångspunkt. Det blir skillnad mellan olika material om man kollar i tex "The Loudespeaker Design Cookbook", dock kan ju som sagt variationer i elementets parametrar orsaka större skillnad.

                              Jag håller med om att ett bra program ska ha portens innerdiameter som utgångspunkt vid beräkningen, men det finns simplare program som inte har så.
                              Finns lite matnyttigt i pdf filen att läsa .

                              Comment


                              • #45
                                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                                Originally posted by MR X View Post
                                Varför höjer du hela tiden temperaturen på spolen först var det 1000 nu är det 1084 grader.

                                Visst är det andra saker som ryker först spolen kan bottna med ett klonk men det beror på vid vilken frekvens man använder .

                                men det är ganska roligt att se var det tar stopp någonstans när man simulerar även om det inte betyder ett smack som du säger
                                men det är ganska viktigt när det gäller den kommersiella biten.
                                Erhm.......det var DU som nämnde att du simulerar upp till 1000 grader för att senare nämna koppars smältpunkt på 1084 grader....så Jonas har inte höjt...det har du gjort.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X