Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående "Ploppljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor angående "Ploppljud"

    Hejsan, jag har ett problem med en av mina portade lådor.
    den ger ifrån sig ett ploppande ljud när jag vrider upp volymen.
    är lådan helt felportad eller vad kan problemet vara?
    har tyvärr inga specs på lådan då den är byggd lite mellan tummen och pekfingret.

    Har även ett problem med ett vinande ljud i bilen, jag har flyttat jordpunkten ett antal gånger och jag har även gjort nya kontaktpressningar så att allt är som det ska. kan det bero på att strömkabeln och lågnivån ligger med varandra på samma sida bilen?

    PS: Jag är ny här på forumet och det verkar som ett väldigt trevligt forum! har hållit på med billjud i några år på "budgetnivå" då jag precis tagit studenten men hoppas på större och seriösare byggen i framtiden!
    \m/

  • #2
    Re: Frågor angående "Ploppljud"

    Det där ploppande ljudet, om jag förstår det rätt kommer det från basen? Den gör troligen det för att den är helt fel avstämd eller så är inställningarna du har till basen helt knasiga. Hur stor är lådan du har till den idag och vad är det för bas? Du har ingen som kan hjälpa dig kika lite på inställningarna först och främst?

    Att du har generatorvin brukar bero på dålig jordpunkt/bränd signaljord men kan också bero på dina RCA kablar ligger längs med din ström. Jag hade börjat med att testa dra en RCA kabel löst från stereon till steget på andra sidan bilen eller fast på utsidan/genom bilen för att se om det tystnar då som första test.

    Skriv gärna ut vad du har för prylar i bilen så kanske någon annan har lite tips

    Comment


    • #3
      Re: Frågor angående "Ploppljud"

      Den lådan med problem har jag för tillfället inomhus som sub tills jag klurat ut vad felet är. det är en gammal Magnat 1201 i den lådan lådan är byggd utan mått och jag har ingen koll på hur man räknar literantal på en låda. den är isolerad på insidan med vågigt skumgummi och har en port på ca 10cm i diameter.
      Den ser ut såhär för tillfället och ska kläs eller plastas när den fungerar som den ska, den ser sné ut på en bild men det beror på hur jag höll kameran och lådan är rak i verkligheten.



      i bilen har jag en Pioneer huvudenhet som ska bytas ut asap, ett Rockford Fosgate P2002 steg och en fyrkantig MDS bas med låda byggd efter deras ritning i laserskuren 18mm playwood.
      Den ska bytas ut mot en T1 Audio T1-154 när den kommer.

      Jag ska prova att dra om RCA kablarna så fort jag kan.
      Last edited by LuffarN; September 8, 2011, 19:18.
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Frågor angående "Ploppljud"

        Vad har du för delnings filter till suben det låter som om den försöker att spela hela frekvensomfånget.

        Comment


        • #5
          Re: Frågor angående "Ploppljud"

          jag spelar med den via sub utgången på min förstärkare, dvs de lägsta frekvenserna. ploppljudet kommer bara då man vill spela högt. då basen rör lite på sig.. har plockat ur elementet och sett till att det inte är det som orsakar oljudet. kan porten vara problemet i mitt fall? ska jag prova att flytta porten eller sätta en lite större?
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Frågor angående "Ploppljud"

            Originally posted by LuffarN View Post
            jag spelar med den via sub utgången på min förstärkare, dvs de lägsta frekvenserna. ploppljudet kommer bara då man vill spela högt. då basen rör lite på sig.. har plockat ur elementet och sett till att det inte är det som orsakar oljudet. kan porten vara problemet i mitt fall? ska jag prova att flytta porten eller sätta en lite större?
            Skulle nog ha provat att köra den i sluten kavitet då den har ett QTS värde på 0.49 vilket är åt helsike för högt för basreflex.

            Comment


            • #7
              Re: Frågor angående "Ploppljud"

              Originally posted by LuffarN View Post
              ploppljudet kommer bara då man vill spela högt. då basen rör lite på sig
              Basen har inte något jättestort Xmax, dvs konen kan inte röra sig alltför mycket innan den börjar spela olinjärt eller slår i botten. Det är troligen det fenomenet som orsakar "ploppljudet".

              Originally posted by LuffarN View Post
              kan porten vara problemet i mitt fall?
              På bilden ser det ut som att dämpmaterialet sitter ganska nära rörmynningen inuti lådan, vilket kan påverka avstämningen och dessutom göra att porten inte arbetar fullt ut.

              För att kunna kolla upp hur basen borde bete sig teoretiskt sett i den lådan så måste vi veta dels volymen och dels avstämningen, enklast är om du mäter yttermåtten på lådan och hela längden på röret, sedan skriver du vilken materialtjocklek det är.

              På så sätt är det enkelt att räkna ut lådans nettovolym+avstämning och sedan simulera i ett beräkningsprogram för att se om allting är helt åt skogen eller inte.

              Originally posted by MR X View Post
              Skulle nog ha provat att köra den i sluten kavitet då den har ett QTS värde på 0.49 vilket är åt helsike för högt för basreflex.
              Visserligen är inte Qts optimalt för basreflex, men det är oftast inga större problem att använda element med sånt Q-värde i bil enligt mig. I ett vanligt rum kan nog basen låta bumlig (dock beroende på volym+avstämning), men i en bil är det inte säkert att samma sak händer.

              Comment


              • #8
                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                Originally posted by Optima View Post

                Visserligen är inte Qts optimalt för basreflex, men det är oftast inga större problem att använda element med sånt Q-värde i bil enligt mig. I ett vanligt rum kan nog basen låta bumlig (dock beroende på volym+avstämning), men i en bil är det inte säkert att samma sak händer.
                hur påverkas då gruppdelayen i bil med en sådan låda men nu använde han den som hemma sub/bas för någon riktig sub är det inte
                det ebnda som jag vet är att man får en högre gain i bil än vad man får hemma.

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor angående "Ploppljud"

                  Hur grupplöptiden påverkas i bilen jämfört med i ett vanligt rum vet jag inte, men den brukar ju bli lite högre när Qts ökar så ur ljudkvalitetssynpunkt är ett lägre Qts att föredra.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor angående "Ploppljud"

                    I mitt förr förra bygge använde jag 4st 15" basar med ett qts på 0.82, lådan var 30hz avstämd(http://www.audiotop.it/wf/wf15a.html).

                    Optima räknade på den lådan åt mig, och många, inkl mig själv kan gå i god för att det bygget spelade snuskigt tight och även väääldigt djupt(och högt på mätaren) .
                    Så ett högt qts vet jag inte om man kan påstå är enbart för slutna lådor
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                    sigpic

                    Ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frågor angående "Ploppljud"

                      Originally posted by Optima View Post
                      Hur grupplöptiden påverkas i bilen jämfört med i ett vanligt rum vet jag inte, men den brukar ju bli lite högre när Qts ökar så ur ljudkvalitetssynpunkt är ett lägre Qts att föredra.

                      Grupplöp tiden det hänger på vilken typ av låda man använder och den blir samma om den sitter i bil eller hemma fysikens lagra går inte att ändra.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frågor angående "Ploppljud"

                        Originally posted by Optima View Post
                        Visserligen är inte Qts optimalt för basreflex, men det är oftast inga större problem att använda element med sånt Q-värde i bil enligt mig. I ett vanligt rum kan nog basen låta bumlig (dock beroende på volym+avstämning), men i en bil är det inte säkert att samma sak händer.
                        Tanken är att den ska användas i bil senare, jag tog in den för att kontrollera felet..

                        men jag har tagit mått på lådan nu!


                        Materialet är 20mm tjockt och klädd med dämpmatta på insidan vilket kanske drar ner volymen.
                        (Lådan byggdes för ca 4-5 år sedan. innan jag hade någon uppfattning om literantal, avstämning osv.)
                        Jag är intresserad av att lära mig allt vad lådbygge heter då jag vet att det finns så mycket att vinna med en bra låda!
                        \m/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frågor angående "Ploppljud"

                          Lådans bruttovolym är ca 54 liter, nettovolymen hamnar väl på 51-52 liter. Avstämningen borde vara 44-45 Hz om man räknar med dämpmaterialet i lådan, dock kan olika beräkningsprogram räkna lite olika när man tar med dämpmaterial i beräkningen eftersom det beror på vilket material man använder.

                          Lådan ser faktiskt inte alls tokig ut i teorin, ganska jämn frekvenskurva (i bilen) och grupplöptiden relativt låg ändå. Man borde kunna mata in tex 200 W utan att basen bottnar om frekvenserna håller sig över 30 Hz, teoretiskt alltså.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frågor angående "Ploppljud"

                            Originally posted by MR X View Post
                            Grupplöp tiden det hänger på vilken typ av låda man använder och den blir samma om den sitter i bil eller hemma fysikens lagra går inte att ändra.
                            Det hänger på BETYDLIGT mer än lådtypen.

                            Faktum är att per definition så har det ingenting med lådtyp att göra.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frågor angående "Ploppljud"

                              Originally posted by Optima View Post
                              Lådans bruttovolym är ca 54 liter, nettovolymen hamnar väl på 51-52 liter. Avstämningen borde vara 44-45 Hz om man räknar med dämpmaterialet i lådan, dock kan olika beräkningsprogram räkna lite olika när man tar med dämpmaterial i beräkningen eftersom det beror på vilket material man använder.

                              Lådan ser faktiskt inte alls tokig ut i teorin, ganska jämn frekvenskurva (i bilen) och grupplöptiden relativt låg ändå. Man borde kunna mata in tex 200 W utan att basen bottnar om frekvenserna håller sig över 30 Hz, teoretiskt alltså.
                              oväntat bra med tanke på att den är byggd utan ritning, jag provade att plocka ur porten och då slutade oljudet men låter självklart ganska kasst. jag misstänker att det är min förstärkare där jag kör basen på sub-utgången det är fel på, höjde volymen och hörde betydligt mer än bara låga frekvenser.. ska kasta in den i bilen och prova att mata den med 200rms, får se vad den säger om det.
                              \m/

                              Comment

                              Working...
                              X