Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel parametrar på AC10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fel parametrar på AC10"

    Hallå i stugan igen. Nu kommer jag med ännu mer tjabb

    Har suttit och lekt i TermPRO ikväll och kolla vad dom rekommenderar för låda SLUTET till just en AC10. Och när vi gjorde det så blev uträkningen HELT åt helvete bokstavligt talat. Den talar om (som ni ser på bilden) att den kräver 2.65 liter!?

    Provade med andra basar och parametrar och då fick vi fram bra resultat.

    Parametrar som används i programmet:
    Power Handling 600WRMS
    Sensitivity 89dB
    Impedance 2x2ohm
    XMax 28mm
    Vas 30.7
    Fs 32Hz
    Qts 0.31
    Re 1.9

    Någon som ser något mysko? Kan ju vara så att programmet har ballat ur också men tycker det är lustigt att vi fått bra resultat på andra basar vi provat med ikväll.

    Ha de

    /Andreas

  • #2
    Re: Fel parametrar på AC10"

    En bas "kräver" inte en viss volym, det är i så fall beräkningsprogrammet som ger förslag på "optimal" volym utifrån vissa synsätt.

    Kollar man på kurvorna i bilden så är frekvensgången litegrann peakad och grupplöptiden även den aningen peakad, så ska det inte vara på en så kallad "optimal" låda när elementets Qts bara är 0,31.

    Har du aktivt "ställt krav" vid uträkningen?
    Vilket Qtc har denna låda?
    Är dämpmaterial inräknat?

    Tyvärr har jag aldrig använt TermPRO och vet inte hur man användet programmet.

    Edit: Det var nog inte grupplöptiden jag såg, verkar vara konutslaget (lila kurva).
    Last edited by Optima; July 29, 2010, 00:29.

    Comment


    • #3
      Re: Fel parametrar på AC10"

      Hej igen.

      Den lila Är konutslaget vid bestämd frekvens, Den visar inte några tids aspekter.
      Dämpmaterialet spelar ju ingen roll då det är själva lådan vi räknar ut, inga dB grejer =)

      Krav och krav, Man matar ju in olika värden som jag skrev där uppe och så får du ut hur mycket volym den kräver i sluten,portat,bandpass osv. Du kan även välja om du ska ha lådan i 3 olika utföranden såsom Audiofil,Normal och Cranker(ren dB låda).

      Bilden är körd som Normal.

      Det jag försöker komma fram till här är att det verkar som att AC10:ans parametrar verkar kärva sig lite. Jag påstår inte att det är fel, kanvara programmet som gör käpprätt åt skogen.

      MEN vi fick hyffsade resultat när vi valde portad låda, då fick vi fram runt ca 28-29liter. Och vad jag vet så ska väl AC10:an lira bäst i slutet?

      /Andreas

      Comment


      • #4
        Re: Fel parametrar på AC10"

        Verkar aningen skumt. Normalt sett brukar Termpro ge förslag som är rimliga volymer inte 3liters låda för en 10" inte ens en 6,5" högtalare gillar 3liter. B2 själva rekommenderar en låda på 16-35 Liter men om parametrarna är rätt inskrivna så borde det inte avvika så.

        Comment


        • #5
          Re: Fel parametrar på AC10"

          Med tanke på att Vas är 30,7 liter och Qts är 0,31 så blir lådan liten om man utgår ifrån tex 0,7 i Qtc, på så sätt är inte volymförslaget speciellt anmärkningsvärt.

          Frågan är fortfarande vad Qtc är, när man vet det så går det att säga "bu eller bä" om programmets volymförslag.

          Kollar man på flera olika tillverkares lådförslag till slutna lådor så ligger Qtc på en bra bit under 0,707 (en av flera så kallade optimala värden), då blir även volymförslaget betydligt större än med 0,707 i Qtc.

          En bas kräver fortfarande ingen volym, det är programmet som ger förslag på en viss volym som gör att basen teoretiskt ska fungera så bra som möjligt utifrån vissa synsätt. Dämpmatta påverkar lådvolymen på så sätt att basen upplever lådan som aningen större än vad den egentligen är, därför är det viktigt att veta om dämpmaterial har tagits med i beräkningen.
          Last edited by Optima; July 29, 2010, 00:55.

          Comment


          • #6
            Re: Fel parametrar på AC10"

            Originally posted by Optima View Post
            En bas "kräver" inte en viss volym, det är i så fall beräkningsprogrammet som ger förslag på "optimal" volym utifrån vissa synsätt.

            Kollar man på kurvorna i bilden så är frekvensgången litegrann peakad och grupplöptiden även den aningen peakad, så ska det inte vara på en så kallad "optimal" låda när elementets Qts bara är 0,31.

            Har du aktivt "ställt krav" vid uträkningen?
            Vilket Qtc har denna låda?
            Är dämpmaterial inräknat?

            Tyvärr har jag aldrig använt TermPRO och vet inte hur man användet programmet.

            Edit: Det var nog inte grupplöptiden jag såg, verkar vara konutslaget (lila kurva).

            Förklara vad du menar med detta

            Citat "En bas "kräver" inte en viss volym, det är i så fall beräkningsprogrammet som ger förslag på "optimal" volym utifrån vissa synsätt. "

            Comment


            • #7
              Re: Fel parametrar på AC10"

              Originally posted by Optima View Post
              Med tanke på att Vas är 30,7 liter och Qts är 0,31 så blir lådan liten om man utgår ifrån tex 0,7 i Qtc, på så sätt är inte volymförslaget speciellt anmärkningsvärt.

              Frågan är fortfarande vad Qtc är, när man vet det så går det att säga "bu eller bä" om programmets volymförslag.
              Hur den räknar ut qtc, det kan jag faktiskt inte svara på. Men att en 10:a ska sitta i en sluten låda på cirkus 2 liter är ju absurt.

              Comment


              • #8
                Re: Fel parametrar på AC10"

                Originally posted by Andreas.F View Post
                Hur den räknar ut qtc, det kan jag faktiskt inte svara på. Men att en 10:a ska sitta i en sluten låda på cirkus 2 liter är ju absurt.
                QTC vid normal låda brukar vara 0.7. Trodde jag Optima visste.

                Brukar väl kalla det för Q rakt av

                Comment


                • #9
                  Re: Fel parametrar på AC10"

                  Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                  Förklara vad du menar med detta

                  Citat "En bas "kräver" inte en viss volym, det är i så fall beräkningsprogrammet som ger förslag på "optimal" volym utifrån vissa synsätt. "
                  Bara för att programmet visar ett visst volymförslag så innebär det inte att basen "måste" ha den volymen. Det verkar som att en del användare av beräkningsprogram tror att man alltid måste göra exakt den volym som programmet föreslår, men så är det ju inte.

                  När det gäller slutna lådor så brukar de olika programmen ha vissa "ramar" att utgå ifrån, tex 0,707 i Qtc för sluten låda. Men bara för att programmet visar en låda med detta värde så betyder det inte att basen låter "skit" i andra volymer.

                  Originally posted by Andreas.F View Post
                  Hur den räknar ut qtc, det kan jag faktiskt inte svara på. Men att en 10:a ska sitta i en sluten låda på cirkus 2 liter är ju absurt.
                  Jag håller med om att 2,65 liter låter konstigt, men som jag skrev tidigare så har basen ett Vas och Qts som gör att en "optimal" låda faktiskt kan bli nedåt den volymen.

                  Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                  QTC vid normal låda brukar vara 0.7. Trodde jag Optima visste.
                  0,707 är en av flera "optimala" värden, just detta värde är enligt Butterworth. Ett annat värde är 0,577 som Bessel ansåg vara "optimalt".

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fel parametrar på AC10"

                    Interessant tråd, även om den kanske känns lite onödvändig, med tanke på att man har fått bra förslag på olika lådvolym til basen.

                    Det viktiga som även andra säger är att man inte kan lita til fullo på ett program, och har man inte stenkoll på hur programmet funkar och varför grejor ändras i beräkningen, då är risken för att något blir fel stor.

                    Utan att snacka skit om olika program, så är det många som räknar "fel", vissa mycket mer än andra.

                    ett råd: labba mer med lådor "real time" istället för att labba vid datoren.

                    Man lär sig inte att trimma motorer till optimal prestanda, bara för att man har Gran Turismo på PS3
                    B² audio Sweet Like Danish
                    www.b2audio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fel parametrar på AC10"

                      Det är inte så att jag trackar ner på något sätt. MEN att få fram så lustiga resultat på just denna basen gjorde att det kändes jäkligt lustigt.

                      Menmen jag ska prova mig fram, tänkte mest ha det som någorlunda riktgräns.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fel parametrar på AC10"

                        Jag har räknat litegrann på olika Qtc för AC10, dels hos "ajdesigner.com" på nätet och dels i en högtalarbok som jag har hemma ("the loudspeaker design cookbook", av Vance Dickason). Uträkningarna blir exakt likadana när jag jämför.

                        För att få 0,707 i Qtc så blir lådan på 7,3 liter. En låda på 2,65 liter har 1,1 i Qtc, vilket bla innebär att basen teoretiskt sett får maximal effekttålighet enligt en tabell i högtalarboken. Däremot spelar den inte alls någon djupbas och är inte för SQ-bruk.

                        Som jag ser saken så verkar det ändå som att uträkningen i TermPRO blev en låda för "crank".

                        Kan det vara möjligt att det råkade bli så trots att du valde "normal"?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fel parametrar på AC10"

                          Originally posted by B2 audio Jay View Post
                          Interessant tråd, även om den kanske känns lite onödvändig, med tanke på att man har fått bra förslag på olika lådvolym til basen.

                          Det viktiga som även andra säger är att man inte kan lita til fullo på ett program, och har man inte stenkoll på hur programmet funkar och varför grejor ändras i beräkningen, då är risken för att något blir fel stor.

                          Utan att snacka skit om olika program, så är det många som räknar "fel", vissa mycket mer än andra.

                          ett råd: labba mer med lådor "real time" istället för att labba vid datoren.

                          Man lär sig inte att trimma motorer till optimal prestanda, bara för att man har Gran Turismo på PS3
                          Jag skulle inte vilja kalla Grand Turismo till PS3 vara ett utbildningsprogram för att trimma motorer, men lådberäkningsprogram som termpro bör väl vara ett vettigt beräkningsprogram.

                          Beräkningsprogrammen är inte en exakt vetenskap inte heller högtalares parametrar. Men vad kan rimligen ge så fel utslag i programmet? Jag tror det är det som frågeställaren undrar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fel parametrar på AC10"

                            Jag håller delvis med Jay i det han säger, finns det rekomendationer som fungerar....varför räkna då då??

                            Jag personligen använder program max 3-5ggr per år, jag bygger och testar.
                            De bästa resultaten får man av att använda sina öron, erfarenheten av hur en bas beter sig är också ett bra verktyg.

                            Att utgå från prefablådor är betydligt bättre än ett beräkningsprogram, där har man ett utgångsläge.....i VERKLIGHETEN!!

                            1000 olika basar är inte lika med framgång!
                            Att byta bas hela tiden är inte lika med framgång!


                            Hur ska datorn veta hur omgivningen ser ut?
                            Och då menar jag inte bara utanför lådan.
                            Sen finns det 1000 andra aspekter till som man inte får knappa in!

                            Dessa program är lite som forum, skitlätt att knappa men ett korrekt resultat uteblir!

                            Sagt med risk för att bli påhoppad
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fel parametrar på AC10"

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Jag håller delvis med Jay i det han säger, finns det rekomendationer som fungerar....varför räkna då då??

                              Jag personligen använder program max 3-5ggr per år, jag bygger och testar.
                              De bästa resultaten får man av att använda sina öron, erfarenheten av hur en bas beter sig är också ett bra verktyg.

                              Att utgå från prefablådor är betydligt bättre än ett beräkningsprogram, där har man ett utgångsläge.....i VERKLIGHETEN!!

                              1000 olika basar är inte lika med framgång!
                              Att byta bas hela tiden är inte lika med framgång!


                              Hur ska datorn veta hur omgivningen ser ut?
                              Och då menar jag inte bara utanför lådan.
                              Sen finns det 1000 andra aspekter till som man inte får knappa in!

                              Dessa program är lite som forum, skitlätt att knappa men ett korrekt resultat uteblir!

                              Sagt med risk för att bli påhoppad
                              Tsss.....tror jag inte du blir.

                              Håller med dig......dock räknar jag själv för att få en UTGÅNGSPUNKT....
                              Resultatet av en uträkning är som du säger INTE rena sanningen.
                              Men man får ngt att labba utifrån.
                              Hellre en för stor låda man får minska...när man prckar rätt ja då får man vackert bygga en ny låda med rät volym Lite gör om gör rätt over det hela :S
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X